Elitloppskusken allvarligt skadad

Sv: Elitloppskusken allvarligt skadad

Precis va jag tänkte...

Hoppas iallfall att han återhämtar sig och får ett normalt liv!

Men åh, vilket pjosk. Upp och fortsätta rida lopp nu! Kom ihåg, om han visar smärta är det egentligen ingen fara, det kan ju inte bli värre av att han anstränger sig och det ser säkert bättre ut om han väl kommer upp i höga farter.

Märkligt att folk helt tappar empatin på buke....

Personligen så tycker jag att det är fruktansvärt oavsett.

Men åh, vilket pjosk. Upp och fortsätta rida lopp nu! Kom ihåg, om han visar smärta är det egentligen ingen fara, det kan ju inte bli värre av att han anstränger sig och det ser säkert bättre ut om han väl kommer upp i höga farter.

Rida? Det var väl inte monté det handlade om... ? ;);)

Jo, det var vid ett montélopp han skadade sig, eller hur menar du?

Han är ju (var?) en framstående montéryttare också.

Jo det läste jag i artikel.. Men eftersom det stod att hästen ändå fick starta så funderade jag på om det fanns nått mera också.

Att hästen fick starta var väl fel av både banveterinär, tränare och kusken. Även om det var en skada som "inte skulle bli värre" av att hästen startade så var den ju trots allt halt och hade ont just för stunden.
När de pratade med teamet precis efter loppet gav de inte ett speciellt sympatiskt intryck utan verkade mer irritarade för att det ens blev dikussion om hurvida de skulle få starta :meh:.

Men vadå, räcker det inte så? Det är väl mer än illa nog att en häst som hade ont och haltade startade?
"Alla" aktiva anser att det var bedrövligt att hästen fick starta, inklusive STCs chefsveterinär, så det är inte så att alla tyckte att "jamen det var ju inte så farligt, säger kretsen runt hästen OK så har de väl goda skäl till det". Finns ett skäl till att ägare, tränare, kusk och banveterinär nu är precis så impopulära som den här tråden hintar om.

Senast ändrad:

När dessutom publiken buar då ekipaget kör förbi ja då borde väl ändå banveterinären faktiskt gjort sin plikt. För banveterinären hade ju i såfall fått en eloge från både publik och den expertkommentator som ansåg att hästen inte skulle starta. För inte buade publiken för att de inte gillade kusken? De buade för att hästen var halt.

Trots allt fick hästen starta, enligt banveterinären Susanne Demmers.

– Han såg inte fräsch ut i värmningen. Jag pratade med Fabrice (tränaren reds anm) och han sa att hästen trampat sig i en kronrand. Jag tror inte att skadan kommer att förändras

Tror??? Om man inte är absolut säker så ska väl inte hästen starta?

trots att banveterinären undersökte hästen efter värmningen, då den även där travade orent.

Hur pass omfattande var den undersökningen? Och undersöktes CC efter loppet? Hur mår CC idag?

Ja, jag tycker inte att det är något annat än en skandal och jag har aldrig skämts så över min sport.

Det ska liksom inte spela någon roll om skadan riskerar att förvärras eller inte: Har hästen ont NU, oavsett orsak och allvarlighetsnivå, då ska den strykas NU. Och jag förstår inte hur en veterinär inte kan förstå hur adrenalin och för den delen flyktdjur fungerar - "hästen ser bättre ut i högre tempon, så han får starta" - samt att smärta = förändrat rörelsemönster och avlastning som indirekt kan leda till fler skador.

Det är pinsamt och tragiskt och vidrigt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Cash Crowe vann priset som Årets sto 2017. Men Petri Puro uteblev från galan – då fick i stället Peter Ingves motta priset. Men uppe på...
Svar
0
· Visningar
276
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nu har du möjlighet att få köra travhäst på Solvalla med Erik Adielsson och Stig H Johansson. Till förmån för GeBortTillSport pågår just...
Svar
0
· Visningar
598
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Travstjärnan Björn Goops stall krävs på 1,8 miljoner kronor – av sina tidigare andelsägare. Bland annat innefattar kravet skadade- och...
Svar
0
· Visningar
497
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter För fyra år sedan lämnade Åke Svanstedt, 58, Sverige för att flytta till USA. På lördag kan han vinna världens största travlopp...
Svar
0
· Visningar
475
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama