Elevernas protester försvårar kvarka-sanering

Elever vid Jönköpings Fältrittklubb protesterar mot att de uppmanas att inte rida i ridskor av läder innan ridskolan är sanerad. Hellre slutar de rida. Veterinär Maja-Lisa sabel har tagit Facebook till hjälp för att få ryttarna att inse allvaret bakom den temporära dresscode som gäller. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
http://www.tidningenridsport.se/Nyh...ever-forsvarar-opnning-efter-kvarkautbrottet/
 
Nej flertalet som går på en ridskola gör det inte som förberedelse för att ha egen häst.
Inte vad jag säger heller, inlärning av VAD man skulle göra MED sin egna häst i FRAMTIDEN
Jag säger inte att folk gör det av den anledningen, men det är sånt man lär sig
 
Tänk vilka vandrarpokaler alla hästar skulle bli om alla tänkte som dessa ungar gör
"Nej! Hästen är sjuk, vi säljer den och köper en ny föratt slippa byta ut skorna på oss" :crazy:
(Liten parallell sådär bara)

Det är väl just därför man rider på ridskola och inte har en egen häst, för att inte behöva ha det ansvaret? Om hästen blir sjuk, så behöver man inte sälja den och köpa en ny för att kunna fortsätta rida, utan man kan rida en annan häst istället.
 
Man skulle göra en liten historia av allt det här
Låt oss träffa två fiktiva personer, den ena är Lena och den andra är Matilda
Lena är en inbiten hästälskare och rider på ridskola, hennes favorithäst är Musse som hon älskar jättemycket!
Matilda rider mest för sakens skull, hon har en favorit vid namn Klara dock.
Stallet de båda rider på blir smittat och nu måste de ha andra skor på sig bara en kort period
Självklart! säger Lena, Musse finns ju där, klart man ska ta hand om hästarna och skydda dem! tycker hon
Matilda däremot, tyckte att, nej.. jag vill ha mina läderridskor, jag tänker inte ha gummi om så för en dag! det ser ju oproffsligt ut! det finns säkert en annan häst som liknar Klara vid nåt annat stall, så hon byter helt enkelt ridskola
ser ni vart jag vill komma?
 
Det är väl just därför man rider på ridskola och inte har en egen häst, för att inte behöva ha det ansvaret? Om hästen blir sjuk, så behöver man inte sälja den och köpa en ny för att kunna fortsätta rida, utan man kan rida en annan häst istället.
Som vuxen kanske, men nu handlar det om ungdomar som inte vill byta skor
 
Inte det jag säger, men det handlar om ansvarstagande, vad skulle hänt om nån av dessa ryttare skaffar egen häst, och deras eget stall blir smittat av kvarka? sälja stallet kvarkasmittat föratt man är för lat föratt göra nåt åt det eller åtminstone hjälpa dem som faktiskt försöker göra nåt?

Men det är väl just därför man inte har egen häst, för att man inte vill behöva ta det ansvaret? Har man en egen häst får man vackert avstå från ridning och ta hand om hästen om den blir sjuk. Är man ridskoleryttare behöver man inte det.

Eller menar du att om hästen jag rider på ridskolan blir sjuk, då bör jag fortsätta betala men inte rida tills den blir frisk igen? Medan de andra i gruppen, vars hästar inte är sjuka, kan fortsätta rida?

Du verkar blanda ihop äga och hyra.
 
Som vuxen kanske, men nu handlar det om ungdomar som inte vill byta skor

Men de kanske inte har några andra skor att rida i? Alla är ju inte gjorda av pengar, och jag vet att när jag var liten och red på ridskola så hade jag ett par ridstövlar, det var allt. Jag hade inga extrastövlar i gummi att plocka fram vid behov, utan jag hade ett par, punkt.

Nu som vuxen, när jag rider i flera stall, om ett av dem drabbades av kvarka och väntade på sanering är det tveksamt om jag skulle fortsätta åka dit. Det skulle kännas för vanskligt med smittorisken, då skulle jag hellre vänta med att åka dit tills faran var över. Man skulle ju aldrig förlåta sig själv om man var den som spred smittan till det andra stallet man red.
 
Men det är väl just därför man inte har egen häst, för att man inte vill behöva ta det ansvaret? Har man en egen häst får man vackert avstå från ridning och ta hand om hästen om den blir sjuk. Är man ridskoleryttare behöver man inte det.

Eller menar du att om hästen jag rider på ridskolan blir sjuk, då bör jag fortsätta betala men inte rida tills den blir frisk igen? Medan de andra i gruppen, vars hästar inte är sjuka, kan fortsätta rida?

Du verkar blanda ihop äga och hyra.
Du verkar inte riktigt förstå vad jag menar, jag vet vad äga är (såklart!) och jag vet vad hyra är
Man gör det som vuxen, ja, men när man är ungdom/barn så tror jag inte att man tänker så när man går på ridskola, om man inte redan smakat på ansvaret med egen häst och tyckte att det blev för mycket
 
Men de kanske inte har några andra skor att rida i? Alla är ju inte gjorda av pengar, och jag vet att när jag var liten och red på ridskola så hade jag ett par ridstövlar, det var allt. Jag hade inga extrastövlar i gummi att plocka fram vid behov, utan jag hade ett par, punkt.
Jo, jo! Det är klart! Men så många som inte har ett par andra, svårt att se det
men det är klart att vissa av dessa kanske helt enkelt inte hade nåt annat val
 
Man skulle göra en liten historia av allt det här
Låt oss träffa två fiktiva personer, den ena är Lena och den andra är Matilda
Lena är en inbiten hästälskare och rider på ridskola, hennes favorithäst är Musse som hon älskar jättemycket!
Matilda rider mest för sakens skull, hon har en favorit vid namn Klara dock.
Stallet de båda rider på blir smittat och nu måste de ha andra skor på sig bara en kort period
Självklart! säger Lena, Musse finns ju där, klart man ska ta hand om hästarna och skydda dem! tycker hon
Matilda däremot, tyckte att, nej.. jag vill ha mina läderridskor, jag tänker inte ha gummi om så för en dag! det ser ju oproffsligt ut! det finns säkert en annan häst som liknar Klara vid nåt annat stall, så hon byter helt enkelt ridskola
ser ni vart jag vill komma?
Och den vettiga stallägaren stänger av stallet helt för besökare.

Jag ser för övrigt inget fel i vad någon av dina din fiktiva tjejer väljer.

Oproffsigt är det att släppa in folk i ett kvarka smittat stall. Varför inte sanera först? Också tror jag inte att det handlar om viljan att ha annat än läderstövlar.
 
Och den vettiga stallägaren stänger av stallet helt för besökare.

Jag ser för övrigt inget fel i vad någon av dina din fiktiva tjejer väljer.

Oproffsigt är det att släppa in folk i ett kvarka smittat stall. Varför inte sanera först? Också tror jag inte att det handlar om viljan att ha annat än läderstövlar.
Så stallägaren är oansvarig när denna som i detta fallet följer vets rekommendationer?
 
Och som sagt flertalet har inga planer på egen häst.

Och den vettiga stallägaren stänger av stallet helt för besökare.

Jag ser för övrigt inget fel i vad någon av dina din fiktiva tjejer väljer.

Oproffsigt är det att släppa in folk i ett kvarka smittat stall. Varför inte sanera först? Också tror jag inte att det handlar om viljan att ha annat än läderstövlar.

Och det är inte det jag sagt heller.
Jag ser lite fel i vad Matilda väljer
varför? det är uppenbart att den personen bryr sig mer om sig själv än hästarna
låter på dig som om man lika gärna kan avliva de där sjuka hästarna, det finns ju andra hästar i ett annat stall elever kan sitta på
Nej, jag säger inte att det är vad du säger, men det är så det låter på dig
 
Det måste ha blivit något missförstånd. Tex att man aldrig skulle få rida i skor av läder igen.

Verkar ju heltokigt annars.

Man får rida med läder även nu, men det var ju frågan att Virkonet skulle förstöra lädret såpass att det var bättre att rida med gummi. Jag läste diskussionen på nätet.
 
Och det är inte det jag sagt heller.
Jag ser lite fel i vad Matilda väljer
varför? det är uppenbart att den personen bryr sig mer om sig själv än hästarna
låter på dig som om man lika gärna kan avliva de där sjuka hästarna, det finns ju andra hästar i ett annat stall elever kan sitta på
Nej, jag säger inte att det är vad du säger, men det är så det låter på dig

Jag ser inget fel i att man när man går på ridskola byter ridskola oavsett orsak. Värre är det med de som försöker sälja sin skadade/sjuka häst eller som vill få sin skadade häst utdömd utan att ha gett hästen en ärlig chans att bli frisk bara för att ridningen är viktigast för dem. Då ska man rida på ridskola eller vara medryttare om man känner så, inte ha egen häst.

På en ridskola kommer och går hästarna och få slutar på ridskolan för att deras favorit säljs. De får en ny favorit och är kvar på samma ridskola ändå.
 
Man får rida med läder även nu, men det var ju frågan att Virkonet skulle förstöra lädret såpass att det var bättre att rida med gummi. Jag läste diskussionen på nätet.
Var det det dom var upprörda över? Att Virkonet skulle förstöra lädret?
 
Var det det dom var upprörda över? Att Virkonet skulle förstöra lädret?

Nej det var det som var anledningen till rekommendationen att folk skulle ha gummi istället för läder. Så man får rida med sina läderskor och läderstövlar även nu men då får man ju ta att Virkonet torkar ut eller förstör om det nu är risk för det.
 
Jag ser inget fel i att man när man går på ridskola byter ridskola oavsett orsak. Värre är det med de som försöker sälja sin skadade/sjuka häst eller som vill få sin skadade häst utdömd utan att ha gett hästen en ärlig chans att bli frisk bara för att ridningen är viktigast för dem. Då ska man rida på ridskola eller vara medryttare om man känner så, inte ha egen häst.

På en ridskola kommer och går hästarna och få slutar på ridskolan för att deras favorit säljs. De får en ny favorit och är kvar på samma ridskola ändå.
Jag vet fall där ridskoleryttare slutat pga att deras favorit säljs
Du har rätt i det där att man inte ska ha egen häst om ridningen är viktigast, men jag tycker fortfarande att det är ''dålig karma'' så att säga
''Mamma, jag vill inte gå där längre'' osv
 
Nej det var det som var anledningen till rekommendationen att folk skulle ha gummi istället för läder. Så man får rida med sina läderskor och läderstövlar även nu men då får man ju ta att Virkonet torkar ut eller förstör om det nu är risk för det.
Jag ser inte riktigt varför man skulle bli så upprörd över situationen. Jag hade helt enkelt köpt ett par billiga gummistövlar/skor att rida i tills allt var okej igen.

Så folk blev så otroligt upprörda över något så simpelt? Jag som inte ser något problem i det hela har så svårt att förstå upprördheten över påbudet.

Börjar jag bli gammal tro? :cautious:
 
Jag vet fall där ridskoleryttare slutat pga att deras favorit säljs
Du har rätt i det där att man inte ska ha egen häst om ridningen är viktigast, men jag tycker fortfarande att det är ''dålig karma'' så att säga
''Mamma, jag vill inte gå där längre'' osv

Visst finns det alltid fall där folk slutar när favoriten försvinner men i de allra flesta fall slutar de inte. Under de åren jag jobbade på ridskola var det ingen som slutade av den anledningen utan av helt andra.
Varför skulle det vara dålig karma? Är det inte ens egen häst har man inget ansvar och ens favorit kan vara borta nästa gång man kommer utan att man fått veta något innan. Så är det på ridskolor och det är inget man som ridskoleryttare kan göra något åt. Visst sa vi till eleverna om en häst skulle säljas men det är ogörligt att ringa runt till alla elever varje gång och ibland händer akuta saker som gör att hästen måste få somna in omedelbart. Det är ju som att säga att det är dålig karma att sluta på ett jobb för att man hittar något bättre. Mycket märkligt resonemang tycker jag.

Mina barn har bytt ridskolor av flera orsaker och det har varken jag eller de haft en tanke på att ha dåligt samvete för. På en ridskola har det för mina barn handlat om utbildning och då har vi valt de ridskolor som bäst har kunnat tillgodose deras behov. Att stanna på en ridskola som inte tillgodoser behovet av utbildning gör enbart att skitställen kan hålla sig kvar.

Våra egna hästar har alltid fått så många chanser och så mycket vård de har behövt även om det har inneburit år utan ridning och de har fått somna in när hoppet har varit ute och de inte ens har kunnat gå i hagen och må bra längre. Där är ju inte ridningen det viktiga utan hästen som individ.
 
Visst finns det alltid fall där folk slutar när favoriten försvinner men i de allra flesta fall slutar de inte. Under de åren jag jobbade på ridskola var det ingen som slutade av den anledningen utan av helt andra.
Varför skulle det vara dålig karma? Är det inte ens egen häst har man inget ansvar och ens favorit kan vara borta nästa gång man kommer utan att man fått veta något innan. Så är det på ridskolor och det är inget man som ridskoleryttare kan göra något åt. Visst sa vi till eleverna om en häst skulle säljas men det är ogörligt att ringa runt till alla elever varje gång och ibland händer akuta saker som gör att hästen måste få somna in omedelbart. Det är ju som att säga att det är dålig karma att sluta på ett jobb för att man hittar något bättre. Mycket märkligt resonemang tycker jag.

Mina barn har bytt ridskolor av flera orsaker och det har varken jag eller de haft en tanke på att ha dåligt samvete för. På en ridskola har det för mina barn handlat om utbildning och då har vi valt de ridskolor som bäst har kunnat tillgodose deras behov. Att stanna på en ridskola som inte tillgodoser behovet av utbildning gör enbart att skitställen kan hålla sig kvar.

Våra egna hästar har alltid fått så många chanser och så mycket vård de har behövt även om det har inneburit år utan ridning och de har fått somna in när hoppet har varit ute och de inte ens har kunnat gå i hagen och må bra längre. Där är ju inte ridningen det viktiga utan hästen som individ.
Det är ju det jag menar, jag förstår poängen
alla tycker olika och alla har olika stort häst- och ridintresse
Det är dålig karma föratt man hellre lämnar ridskolan än hjälper till
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter Diskussionerna kring att rida eller inte rida i ridskor av läder innan ridklubben är sanerad har varit många. Att Jönköpings...
Svar
0
· Visningar
465
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Elever vid kvarkadrabbade Jönköpings Fältrittklubb uppmanas att inte rida i läderskor innan ridskolan är sanerad och att duscha och byta...
Svar
0
· Visningar
399
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Målbilder för trubbnosar.
  • Tångbett dåligt?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp