Elevernas protester försvårar kvarka-sanering

Elever vid Jönköpings Fältrittklubb protesterar mot att de uppmanas att inte rida i ridskor av läder innan ridskolan är sanerad. Hellre slutar de rida. Veterinär Maja-Lisa sabel har tagit Facebook till hjälp för att få ryttarna att inse allvaret bakom den temporära dresscode som gäller. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
http://www.tidningenridsport.se/Nyh...ever-forsvarar-opnning-efter-kvarkautbrottet/
 
Förstår inte vad problemet är, det väl bara att rida i andra skor än läderridskor? Spelar det någon roll för ridningen vilket material man har på fötterna? Kan ju tycka att det är viktigare att få bort kvarkan än att ha läderskor i stallet...

Det kan ju vara så enkelt som att man inte har några skor som har klack men inte är av läder att rida i. Jag har det inte, t ex, och jag kan inte tänka mig att jag är ensam om det.

Alla har kanske inte råd eller vill inte köpa ett par gummiridskor för ett par månaders ridning, utan väntar hellre tills stallet är sanerat. Att man inte vill rida i ett kvarkasmittat och osanerat stall kan ju också bero på att man t ex vistas i flera stall, och är rädd för smittrisken.
 
Men va....
så i ett nötskal ser de hellre att hästarna blir sjuka än att de använder andra skor en övergångsperiod?
Håller oavsett med ovanstående, bortskämda glin
Hästarnas välmående måste väl ändå gå före läderridskor

Är man bortskämd för att man hellre väntar några månader med att börja rida igen än köper nya ridstövlar för att vistas i ett kvarkasmittat stall?
 
Den nya egoismen gör att ingen tänker på någon annan än sig själv. Djur kan man väl köpa nya?

För att inte tala om den nya bristen på empati, som gör att människor inte ens kan tänka sig att det finns de som inte har råd att köpa nya ridstövlar som bara ska användas ett par månader. Pengar kan väl aldrig ta slut?

:meh:
 
De kanske har börjat rida på andra ställen under uppehållet? Eller faktiskt vill sluta rida? Man är ju inte livegen som ridskoleryttare.
Verkar väldigt osannolikt att så många vara slutar efter ett kvarkautbrott
Detta tror jag endast, som ovanstående säger, handlar om egoism och bortskämda ungar
Hästar är mer än bara rida!
 
Tänk vilka vandrarpokaler alla hästar skulle bli om alla tänkte som dessa ungar gör
"Nej! Hästen är sjuk, vi säljer den och köper en ny föratt slippa byta ut skorna på oss" :crazy:
(Liten parallell sådär bara)
 
Jag reagerar på två saker i det här. Varför öppnar de stallet innan det är sanerat? Får man ens det? Det fick absolut inte vi när kvarkan härjade på den ridskolan jag jobbade på och jag tror inte att någon ens tänkte tanken. Nu är det nästan tjugo år sedan men vad är det som har ändrats? Varför skulle det vara okej att släppa in en massa folk på ett ställe där de av oförsiktighet, okunskap eller lättja riskerar att sprida smittan vidare? Jag personligen hade aldrig någonsin gått in i ett osanerat stall. Jag hade aldrig tagit den risken.

Det andra jag reagerar på är människors ovilja att anpassa sig till rådande situation. Jag hade haft full förståelse för om folk protesterade mot att de öppnar innan saneringen men inte med hänvisning till att de inte vill ha andra skor än läderskor. Det är så egoistiskt att det finns inte. Hästar är inga cyklar. De är levande kännande varelser som lider när de är sjuka och de ska inte ses som redskap.

Att några slutar förvånar mig dock inte. Det gjorde några efter kvarkautbrottet hos oss med medans andra tillkom. När man som barn inte kan rida på några månader kan man hitta andra saker man tycker är roligare. Det ser jag inget konstigt med.
 
Verkar väldigt osannolikt att så många vara slutar efter ett kvarkautbrott
Detta tror jag endast, som ovanstående säger, handlar om egoism och bortskämda ungar
Hästar är mer än bara rida!

Menar du att man som ridskoleryttare är skyldig att fortsätta rida på sin ridskola no matter what, annars är man en bortskämd egoist?

Om folk vill rida någon annanstans eller inte rida alls så kan man väl inte tvinga dem, även ridskoleryttare är väl fria människor? Är man en bortskämd egoist om man byter stall eller byter hobby? Eller vill vänta tills stallet är sanerat?
 
Tänk vilka vandrarpokaler alla hästar skulle bli om alla tänkte som dessa ungar gör
"Nej! Hästen är sjuk, vi säljer den och köper en ny föratt slippa byta ut skorna på oss" :crazy:
(Liten parallell sådär bara)
En annan parallell.

Stallet öppnar och de lägger ansvar på oss som kommer dit att kvarkasanera våra prylar- det är inte kvarkafritt, jag byter ridskola så fort det går.

Hästen är sjuk och stallägaren sköter inte saneringen innan den släpper dit folk. Jag flyttar hästen så fort det går.
 
Det andra jag reagerar på är människors ovilja att anpassa sig till rådande situation. Jag hade haft full förståelse för om folk protesterade mot att de öppnar innan saneringen men inte med hänvisning till att de inte vill ha andra skor än läderskor. Det är så egoistiskt att det finns inte. Hästar är inga cyklar. De är levande kännande varelser som lider när de är sjuka och de ska inte ses som redskap.
Ärligt, det låter med som kommunikationsbrist. Jag hade inte kommit till ett stall med kvarka utan sanering. Jag hade heller inte köpt ny ridutrustning för att stallet jag red på inte sanerat för kvarka innan jag kom dit utan undvikit det tills det var kvarkafritt. Kvarka i sig ger inte immunitet. Finns det bakterier i stallet kan hästarna återsmittas. Hela stallet måste saneras på en gång, om folk har tillträde kan de dra smittan vidare inom stallet, oavsett materialet på ridskor/stövlar.
 
En annan parallell.

Stallet öppnar och de lägger ansvar på oss som kommer dit att kvarkasanera våra prylar- det är inte kvarkafritt, jag byter ridskola så fort det går.

Hästen är sjuk och stallägaren sköter inte saneringen innan den släpper dit folk. Jag flyttar hästen så fort det går.
Poäng, men faktum kvarstår, man kan inte bara byta ut en häst sådär som i min parallell
EGENTLIGEN, att ta ansvar genom att endast byta skor sådär, det är liksom en bra lektion i sig
 
Menar du att man som ridskoleryttare är skyldig att fortsätta rida på sin ridskola no matter what, annars är man en bortskämd egoist?

Om folk vill rida någon annanstans eller inte rida alls så kan man väl inte tvinga dem, även ridskoleryttare är väl fria människor? Är man en bortskämd egoist om man byter stall eller byter hobby? Eller vill vänta tills stallet är sanerat?
Inte det jag säger, men det handlar om ansvarstagande, vad skulle hänt om nån av dessa ryttare skaffar egen häst, och deras eget stall blir smittat av kvarka? sälja stallet kvarkasmittat föratt man är för lat föratt göra nåt åt det eller åtminstone hjälpa dem som faktiskt försöker göra nåt?
 
Poäng, men faktum kvarstår, man kan inte bara byta ut en häst sådär som i min parallell
EGENTLIGEN, att ta ansvar genom att endast byta skor sådär, det är liksom en bra lektion i sig
Det som haltar i parallellen är att man kan byta ut en ridskola bara så där om man är missnöjd med något.
 
Det som haltar i parallellen är att man kan byta ut en ridskola bara så där om man är missnöjd med något.
Så då kan man lika gärna byta häst i ditt tycke? Klart man kan byta ridskola, men kom igen, hur svårt ska det vara att bara byta ut ett par skor?
''Det MÅSTE vara läder! annars slutar jag hellre!''
Du hör ju hur det låter, sen kanske det inte handlar om det hos ALLA protesterande elever men fortfarande, det är mer eller mindre vad artikeln säger
 
Inte det jag säger, men det handlar om ansvarstagande, vad skulle hänt om nån av dessa ryttare skaffar egen häst, och deras eget stall blir smittat av kvarka? sälja stallet kvarkasmittat föratt man är för lat föratt göra nåt åt det eller åtminstone hjälpa dem som faktiskt försöker göra nåt?
Nu har de inte egna hästar men du tycker de ska ta ansvar för dem som om de vore egna.

Jag vägrade förövrigt att gå in i stallet där jag stod när vi hade kvarka pga smittorisken. Hanterade min häst helt ute och gav fri tillgång till mat för att undvika hantering.
 
Så då kan man lika gärna byta häst i ditt tycke? Klart man kan byta ridskola, men kom igen, hur svårt ska det vara att bara byta ut ett par skor?
''Det MÅSTE vara läder! annars slutar jag hellre!''
Du hör ju hur det låter, sen kanske det inte handlar om det hos ALLA protesterande elever men fortfarande, det är mer eller mindre vad artikeln säger
Jämställer du att rida på ridskola med att ha egen häst?

Och som jag skrivit så tror jag bara skorna är en symbol.
 
Nu har de inte egna hästar men du tycker de ska ta ansvar för dem som om de vore egna.

Jag vägrade förövrigt att gå in i stallet där jag stod när vi hade kvarka pga smittorisken. Hanterade min häst helt ute och gav fri tillgång till mat för att undvika hantering.
Nej, men de flesta som går på ridskola gör det föratt lära sig ridning och hantering, liksom inlärning av vad man skulle göra med sin egna häst i framtiden, är det då rätt att ''byta häst'' när hästen blir sjuk? Det är samma principsak
 
Nej, men de flesta som går på ridskola gör det föratt lära sig ridning och hantering, liksom inlärning av vad man skulle göra med sin egna häst i framtiden, är det då rätt att ''byta häst'' när hästen blir sjuk? Det är samma principsak
Nej flertalet som går på en ridskola gör det inte som förberedelse för att ha egen häst.
 
Jämställer du att rida på ridskola med att ha egen häst?

Och som jag skrivit så tror jag bara skorna är en symbol.
Nej, det är två HELT olika saker, men, som sagt, samma principsak
Man lär sig hantering av häst på ridskola, samt ridning (eller bara ridning om det är en dålig sådan, och sådana ridskolor får bara hästarna att se ut som föremål) och i hanteringen ingår igenkänning samt behandling av en sjuk häst
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter Diskussionerna kring att rida eller inte rida i ridskor av läder innan ridklubben är sanerad har varit många. Att Jönköpings...
Svar
0
· Visningar
465
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Elever vid kvarkadrabbade Jönköpings Fältrittklubb uppmanas att inte rida i läderskor innan ridskolan är sanerad och att duscha och byta...
Svar
0
· Visningar
399
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Målbilder för trubbnosar.
  • Tångbett dåligt?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp