elektrisk päls, vad göra?

C

catta_84

min häst har senaste 2 veckorna blivit väldigt elektrisk i pälsen... när man tar av han ett fleece täcke så får han som små stötar.... han blir inte rädd, men de ka ju inte vara så skönt... finnns det nått man kan göra åt de?? har inte tillgång till att duscha honom så ni vet....
tack på förhand

Sv: elektrisk päls, vad göra?

Om du duschar honom blir han ännu mer elektrisk. Det är det som är det dåliga med fleecetäcken, vissa häster blir jätteelektriska.

Du kanske kan byta till ett ylletäcke istället? Det är bättre på många andra vis också. Tycker man det blir för dyrt finns det billiga men endå bra på tex Hööks och Börjes.

Byt ut syntetborstar till borstar med naturborst eller tagel, det förhindrar också elektriciteten bra. Är dessutom bättre för pälsen.

Jag vet att det finns något medel, typ som pälsglans som kan förhindra sådana stötar, men det gör inte så stor skillnad. Det finns också hästschampon som ska motverka statisk elektricitet.

Till sist, dra inte av fleecetäcket, utan knäpp upp det, och vik ihop det på hästens rygg, för att sedan lyfta av det. Funkar super. Lycka till! =)

ok.... yllle känns lite för varmt för honom å ha under vintertäcket just nu.... men tack för alla andra tips.... brukar vika av tävket men han får stötar ändå tyvärr... han har aldrig varit så här förrut... har provat med pälsglans men de hjälper inte...

Tvätta täcket och använd sköljmedel, det kan hjälpa, plus att man tvättar sina egna kläder med sköljmedel.

ok, jag har hört att man inte ska tvätta med sköljmedel för att hästar kan få utslag av de... utan bara använda såpa...

Men hur funkar det med såpa i tvättmaskinen? Jag tror inte att det är någon större fara, själv har jag sköljmedel till mina saker just för att inte allt skall bli statiskt.

Själv har jag bara ylle bla av den anledningen.Huden får andas och värmeregleringen blir naturlig.Sköljmedel är vad man använder till våra kläder så det borde väl fungera.

Men hur funkar det med såpa i tvättmaskinen? Jag tror inte att det är någon större fara, själv har jag sköljmedel till mina saker just för att inte allt skall bli statiskt.

jag tvättar alltid både häst och hästsaker i såpa för att det är så milt...

har inte varit några problem...

Kanske koppla upp den till stallbelysningen och spara på elräkningen:D Det måste vara en lysande idé;)

Det brukar vara mycket enkelt ordnat, även om det kanske kostar en del om man köpt "fel" grejor från början...:angel:

*Använd ylletäcken istället för fleece.
*Släng ut syntetborstarna och köp naturborst istället.
*Använd utetäcken med ínnerfoder i bomull, inte syntetfoder.
*Undvik att själv bära fleeceplagg ytterst.

Man lär sig med åren, sas...;)

Det brukar vara mycket enkelt ordnat, även om det kanske kostar en del om man köpt "fel" grejor från början...:angel:

*Använd ylletäcken istället för fleece.
*Släng ut syntetborstarna och köp naturborst istället.
*Använd utetäcken med ínnerfoder i bomull, inte syntetfoder.
*Undvik att själv bära fleeceplagg ytterst.

Man lär sig med åren, sas...;)

jag har aldrig haft detta problemet med nån av mina hästar tidigare...

:rofl: :rofl: :rofl: Lyser rastlösheten igenom? Nu är det snart dagis hämtning i alla fall så att den andra lillgangstern kommer hem och underhåller mig.:D

kl

Nu tror jag vi raddat upp de effektivaste sätten att bli av med stötarna, det finns nog inte så himla många andra alternativ. :angel:

min häst har senaste 2 veckorna blivit väldigt elektrisk i pälsen... när man tar av han ett fleece täcke så får han som små stötar.... han blir inte rädd, men de ka ju inte vara så skönt... finnns det nått man kan göra åt de?? har inte tillgång till att duscha honom så ni vet....
tack på förhand

Blanda c*mf*rt (sköljmedel) med vatten och spraya på täcket eller byt till ylletäcke. (kanske funkar me vilket sköljmedel som helst förresten) Naturborst som typ alla skrivit redan :P

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 382
Senast: Stergo
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 398
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 848
Senast: Grazing
·
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
764
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka