Jag håller med om att en positiv sak är att det är väldigt fostrande med elbil - att det blir så väldigt tydlig skillnad i förbrukning beroende på körstil och hastighet. Numera parkerar jag mig gärna bakom en långtradare på motorvägen. Dels för vindfånget och dels för att jag inte kommer ivägen för någon som vill hålla mer normal hastighet.

Instämmer!! Jag har blivit mycket mer ödmjuk inför mitt bilanvändande.
 
Biogas har många fördelar då det bidrar till en cirkulär ekonomi på ett helt annat sätt än vad el gör. Det går att pricka in positiva effekter för i princip alla hållbarhetsmålen i Agenda 2030 kopplat till biogas.

Det framställs genom rötning av avfall och restprodukter från avlopp, hushåll och gödsel vilket innebär att värdelösa produkter kan få ett nytt liv utan att det "kostar" något extra. Jämför produktion av el som kan vara olika smutsig beroende på var och hur den tillverkas. Förutom biogas så bildas även biogödsel i rötningsprocessen, som i sin tur kan ersätta mineralgödsel i odling och på så sätt binder kol i marken och minskar utsläppen av växthusgaser från mineralgödselproduktion. Här kan man också räkna in positiva effekter för lokala bönder - när efterfrågan på biogas ökar så ökar även arbetstillfällena eftersom det finns pengar att tjäna på något som annars är ett avfall.

Man kan efterkonvertera bilar så att de klarar att köra på biogas vilket också är en miljövinst i sig då man slipper kassera fordon som redan fungerar. Och man reducerar även många av de sociala riskerna som finns kopplade till utvinning av konfliktmineral och annat som krävs för att tillverka ett elbilsbatteri.

Det var några snabba fördelar, finns säkert massor att läsa och även olika LCA-analyser om du Googlar :)

Agenda 2030 pratade hen om så säkert detta som åsyftades, tack!!
 
...Och du hade kunnat köpa en liten snål dieselbil, och tankat den med HVO, eller om det inte finns någon HVO mack i närheten, tankat 50 % hvo/oljediesel på Preem, och på så sätt genererat ännu mindre CO2 i atmosfären än med bensinbilen...

KL

När ska det gå upp för gemenne man, att anledningen till att man försöker få folk att köpa nya elbilar är två stycken:

1: Bilindustrin vill at folk köper nya bilar, innan de gamla slitits ut, för att öka vinsterna.

2: Vissa städer (tyvärr ganska många städer) i världen har så dålig luft, så att den är rent hälsovådlig. I många av dessa städer beror det på fordon med nästan helt orenade bensin- och dieselavgaser.

Snabbaste sättet att skapa mindre hälsovådlig luft i dessa städer, är att tvinga fram ett byte av samtliga fordon så snart som möjligt.
I dessa länder är en snabb omläggning till förnyelsebara drivmedel, vare sig realistisk, eller möjlig. Dessutom så löser förnyelsebara bränslen inte problemet med den nedsmutsade luften i städerna, eftersom det fortfarande kommer avgaser från sådana bränslen.

Elbilar blir då lösningen!

Bilföretagen blir till sig och får sälja massor med nya fordon, och man kan lätt flytta bort avgaserna från städerna. Tyvärr verkar det inte byggas solkraft för driva elbilarna i tillräcklig takt, utan det nybyggs istället t.ex. kolkraftverk, och kolkraftverk som borde läggas ner, läggs inte ner, utan måste hållas kvar i drift för att för att tillgodose ett ökat behov av elkraft.

Och så blir det egentligen ingen minskning av tillflödet av CO2 i atmosfären, utan kanske en en ökning istället, tack vare de fantastiska elbilarna.

1. Hur vanligt är det att folk kör sin ”traditionella bil” tills den slits ut?

2. Hur vanligt är det att folk byter till elbil där de inte bytt bil öht om inte elbilar funnits?

3. I vilken grad har totala bilförsäljningen ökat pga detta?
 
Fast det stämmer inte. Bilföretagen förlorar pengar på varje såld elbil och gör fortfarande sina största vinster på, framförallt, dieselbilar.
Källa på det?

Det må vara så, att tillverkarna fortfarande inte får tillbaka vinster på elbilarna, men de kan knappast tjäna stora pengar på dieselmodeller, eftersom de i stor utsträckning slutat att sälja dem, till förmån för bensinmodeller.

Fossilbensin drivna bilar är ett steg bakåt jämfört med fossildiesel drivna bilar vad avser nettoutsläpp av CO2, hybrider är ofta lika dåliga som vad avser CO2 som fossilbensin drivna bilar, medan laddhybrider (om de laddas) kan vara i klass med fossildiesel diesel drivna bilar ungefär.

Efter första juli 2018, när Bonus Malus infördes, och ännu tydligare efter september 2018, när nya beräkningsregler för utsläpp började gälla, så säljs det få nya bilar med dieselmotor i Sverige, utan istället säljs det rena bilar med bensinmotor, hybrider, eller laddhybrider, eftersom nybilsförsäljningen drivs av skatteregler och tjänstebilsmarknaden och förmånsvärdena där.

De flesta dieselmotorfordonen som säljs nu, 2019, är "arbetsfordon", inklusive pickuper, SUV:ar avsedda för att dra tungt, och paketbilar.
I dessa segment finns det få eller inga alternativ till dieselmotor eller bensinmotor.

I Kina så styr man hårt mot elbilar t.ex.
Men jag inte koll på statistiken för nybilsförsäljning i varje land i världen, utan håller mera koll på Sverige och Europa.

Många tillverkare har fr.om. modellåret 2019 och 2020 drastiskt reducerat, eller helt tagit bort modeller med dieselmotor, så det är betydligt färre modeller med dieselmotor till salu 2019 än 2018. Antalet modeller med bensinmotor har minskat något mindre.
 
Om 2 år tänkte jag (om jag har råd) byta ut min nuvarande gamla diesel-saab. Jag är jättenöjd med den, men nu kör jag mer korta sträckor än långa som jag gjorde innan och då känns det inte lika festligt längre att betala dyra tankningar/års-skatt. Så jag funderar på att byta den mot en mindre el-bil.
Jag tänker göra min läxa noga innan köp, men tänkte fråga er här på Buke som kör och äger elbil. Är ni nöjda med just er modell? Ris och ros? För mig lutar det åt den varianten som man laddar och sedan kan köra 4-5 mil på el med och resten med bensin.

Har bytt till en ren elbil (e-up!) och den duger fint än så länge. Den är främst till för att ta sig till stan 4 mil t.o.r + körning i stan. Som längst har vi åkt 12 mil landsväg för att utmana den lite, det gick med begränsad hastighet och komfort!

Riset just nu är ju osäkerheten över batteriets livslängd, vore väldigt trist om den tappar mycket kapacitet när den redan har rätt begränsad räckvidd.

Helst hade jag haft en hybrid men ekonomin sa billigare elbil. På jobbet är vi inne på våran andra volvo hybrid och de är trevliga! Kan kännas lite spårkänslig men i övrigt är det som vilken bil som helst.
 
1. Hur vanligt är det att folk kör sin ”traditionella bil” tills den slits ut?

2. Hur vanligt är det att folk byter till elbil där de inte bytt bil öht om inte elbilar funnits?

3. I vilken grad har totala bilförsäljningen ökat pga detta?

På din första fråga, så körs bilen, om än inte av samma ägare, tills den "slits ut" i normalfallet.
De första åren är den ofta en tjänstebil, i synnerhet vad avser lite större modeller, sedan köps den begagnad av någon som eventuellt kör den tills den "tar slut".

Det är tjänstebilsmarknaden som driver köpen av elbilar, hybrider och laddhybrider, där byts bilarna ut oavsett ungefär vart 3:e år, då väljer man en bil som dels är förmånlig i skattehänseende, och som ger rätt signaler till omvärlden. Och så köps eller privatleasas det en och annan mindre bil som Nissan Leaf, eller Toyota Auris privat.
Men få eller ingen köper vare sig en elbil eller annan bil, bara för att byta bil till en elbil, hybrid eller laddhybrid, utan att det finns andra tungt vägande skäl, än enbart drivlinan.

Om bilförsäljningen ökat eller minskat alls totalt p.g.a. nya skatteregler kan nog bara besvaras om några år.

Förra året, 2018, så såldes det massor med bilar med dieselmotor, före införandet av bonus malus systemet 1:a juli....
 
Källa på det?

Det må vara så, att tillverkarna fortfarande inte får tillbaka vinster på elbilarna, men de kan knappast tjäna stora pengar på dieselmodeller, eftersom de i stor utsträckning slutat att sälja dem, till förmån för bensinmodeller.

Fossilbensin drivna bilar är ett steg bakåt jämfört med fossildiesel drivna bilar vad avser nettoutsläpp av CO2, hybrider är ofta lika dåliga som vad avser CO2 som fossilbensin drivna bilar, medan laddhybrider (om de laddas) kan vara i klass med fossildiesel diesel drivna bilar ungefär.

Efter första juli 2018, när Bonus Malus infördes, och ännu tydligare efter september 2018, när nya beräkningsregler för utsläpp började gälla, så säljs det få nya bilar med dieselmotor i Sverige, utan istället säljs det rena bilar med bensinmotor, hybrider, eller laddhybrider, eftersom nybilsförsäljningen drivs av skatteregler och tjänstebilsmarknaden och förmånsvärdena där.

De flesta dieselmotorfordonen som säljs nu, 2019, är "arbetsfordon", inklusive pickuper, SUV:ar avsedda för att dra tungt, och paketbilar.
I dessa segment finns det få eller inga alternativ till dieselmotor eller bensinmotor.

I Kina så styr man hårt mot elbilar t.ex.
Men jag inte koll på statistiken för nybilsförsäljning i varje land i världen, utan håller mera koll på Sverige och Europa.

Många tillverkare har fr.om. modellåret 2019 och 2020 drastiskt reducerat, eller helt tagit bort modeller med dieselmotor, så det är betydligt färre modeller med dieselmotor till salu 2019 än 2018. Antalet modeller med bensinmotor har minskat något mindre.

Sen är en Ny bil en rätt saftig utgift, oavsett drivsätt. Jag studerar och har långt mer än halverat min inkomst, och vill helst inte ha bil alls.
Jag tittade på utsläpp, säkerhet, och en begagnad bil som förhoppningsvis håller ett tag. Hur en tio år gammal elbil är känns oprövat, och jag vågar inte chansa helt enkelt.
 
På din första fråga, så körs bilen, om än inte av samma ägare, tills den "slits ut" i normalfallet.
De första åren är den ofta en tjänstebil, i synnerhet vad avser lite större modeller, sedan köps den begagnad av någon som eventuellt kör den tills den "tar slut".

Det är tjänstebilsmarknaden som driver köpen av elbilar, hybrider och laddhybrider, där byts bilarna ut oavsett ungefär vart 3:e år, då väljer man en bil som dels är förmånlig i skattehänseende, och som ger rätt signaler till omvärlden. Och så köps eller privatleasas det en och annan mindre bil som Nissan Leaf, eller Toyota Auris privat.
Men få eller ingen köper vare sig en elbil eller annan bil, bara för att byta bil till en elbil, hybrid eller laddhybrid, utan att det finns andra tungt vägande skäl, än enbart drivlinan.

Om bilförsäljningen ökat eller minskat alls totalt p.g.a. nya skatteregler kan nog bara besvaras om några år.

Förra året, 2018, så såldes det massor med bilar med dieselmotor, före införandet av bonus malus systemet 1:a juli....

Tittar du på statistiken från oktober förra året och jämför med oktober i år så har andelen dieselbilar ökat något. http://www.bilsweden.se/statistik/nyregistreringar_per_manad_1

Dock är väl siffrorna inte helt rättvisande med tanke på att nybilsregistreringarna för elbilar är lägre än vad det borde vara på grund av att biltillverkarna håller inne med leveranser till efter årsskiftet för bättre utsläppsstatistik.
 

Liknande trådar

Fordon Funderar att ev byta bil till hösten. Har idag en Kia Rio 2016 och det är i den storleken jag tänker mig. Gärna SUV- aktig, men inget...
Svar
19
· Visningar
1 018
Senast: MissFideli
·
Fordon Jag vet, jag har startat ett antal trådar genom åren på samma tema men nu är det dags på riktigt. Min lilla V40 hade stora problem med...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 647
Senast: super
·
Utrustning Vår gasdrivna subaru har förmodligen tackat för sig och det är antagligen dags att titta på ny dragbil. Om man vill ha något som är i...
Svar
8
· Visningar
1 240
Senast: Gnapp
·
Fordon Har en Audi A4 -09 som jag älskar! Den har allt och mer därtill, skön att köra, säker på vägen, och drar väldigt lite. Kanonbra...
2
Svar
20
· Visningar
2 082

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Valp 2025
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp