Fast det stämmer inte. Bilföretagen förlorar pengar på varje såld elbil och gör fortfarande sina största vinster på, framförallt, dieselbilar.
Källa på det?
Det må vara så, att tillverkarna fortfarande inte får tillbaka vinster på elbilarna, men de kan knappast tjäna stora pengar på dieselmodeller, eftersom de i stor utsträckning slutat att sälja dem, till förmån för bensinmodeller.
Fossilbensin drivna bilar är ett steg bakåt jämfört med fossildiesel drivna bilar vad avser nettoutsläpp av CO2, hybrider är ofta lika dåliga som vad avser CO2 som fossilbensin drivna bilar, medan laddhybrider (om de laddas) kan vara i klass med fossildiesel diesel drivna bilar ungefär.
Efter första juli 2018, när Bonus Malus infördes, och ännu tydligare efter september 2018, när nya beräkningsregler för utsläpp började gälla, så säljs det få nya bilar med dieselmotor i Sverige, utan istället säljs det rena bilar med bensinmotor, hybrider, eller laddhybrider, eftersom nybilsförsäljningen drivs av skatteregler och tjänstebilsmarknaden och förmånsvärdena där.
De flesta dieselmotorfordonen som säljs nu, 2019, är "arbetsfordon", inklusive pickuper, SUV:ar avsedda för att dra tungt, och paketbilar.
I dessa segment finns det få eller inga alternativ till dieselmotor eller bensinmotor.
I Kina så styr man hårt mot elbilar t.ex.
Men jag inte koll på statistiken för nybilsförsäljning i varje land i världen, utan håller mera koll på Sverige och Europa.
Många tillverkare har fr.om. modellåret 2019 och 2020 drastiskt reducerat, eller helt tagit bort modeller med dieselmotor, så det är betydligt färre modeller med dieselmotor till salu 2019 än 2018. Antalet modeller med bensinmotor har minskat något mindre.