Biogas vågade vi inte skaffa med nya reglerna kring besiktning, det känns så enormt bökigt, och ingen verkstad i närheten vill ta i dem. Synd, för jag gillar konceptet. Vi kollade då på begagnade, inte sprillans nya.
Slutade med en liten bensindriven men extremt bränslesnål.
...Och du hade kunnat köpa en liten snål dieselbil, och tankat den med HVO, eller om det inte finns någon HVO mack i närheten, tankat 50 % hvo/oljediesel på Preem, och på så sätt genererat ännu mindre CO2 i atmosfären än med bensinbilen...
KL
När ska det gå upp för gemenne man, att anledningen till att man försöker få folk att köpa nya elbilar är två stycken:
1: Bilindustrin vill at folk köper nya bilar, innan de gamla slitits ut, för att öka vinsterna.
2: Vissa städer (tyvärr ganska många städer) i världen har så dålig luft, så att den är rent hälsovådlig. I många av dessa städer beror det på fordon med nästan helt
orenade bensin- och dieselavgaser.
Snabbaste sättet att skapa mindre hälsovådlig luft i dessa städer, är att tvinga fram ett byte av samtliga fordon så snart som möjligt.
I dessa länder är en snabb omläggning till förnyelsebara drivmedel, vare sig realistisk, eller möjlig. Dessutom så löser förnyelsebara bränslen inte problemet med den nedsmutsade luften i städerna, eftersom det fortfarande kommer avgaser från sådana bränslen.
Elbilar blir då lösningen!
Bilföretagen blir till sig och får sälja massor med nya fordon, och man kan lätt flytta bort avgaserna från städerna. Tyvärr verkar det inte byggas solkraft för driva elbilarna i tillräcklig takt, utan det nybyggs istället t.ex. kolkraftverk, och kolkraftverk som borde läggas ner, läggs inte ner, utan måste hållas kvar i drift för att för att tillgodose ett ökat behov av elkraft.
Och så blir det egentligen ingen minskning av tillflödet av CO2 i atmosfären, utan kanske en en ökning istället, tack vare de fantastiska elbilarna.