Ava22

Trådstartare
Om 2 år tänkte jag (om jag har råd) byta ut min nuvarande gamla diesel-saab. Jag är jättenöjd med den, men nu kör jag mer korta sträckor än långa som jag gjorde innan och då känns det inte lika festligt längre att betala dyra tankningar/års-skatt. Så jag funderar på att byta den mot en mindre el-bil.
Jag tänker göra min läxa noga innan köp, men tänkte fråga er här på Buke som kör och äger elbil. Är ni nöjda med just er modell? Ris och ros? För mig lutar det åt den varianten som man laddar och sedan kan köra 4-5 mil på el med och resten med bensin.
 
Följer den här tråden, med eget intresse av ren elbil.

Ifråga om laddhybrider, som du pratar om, så har jag en kompis som haft en Passat GTE och därefter en Golf GTE under flera år och ett antal tusen mil. Hans erfarenhet är att driftekonomin är helt beroende av körmönstret. Med så korta körsträckor att det går att köra helt eller nästan helt på el så hamnar man väldigt bra till. Men med längre sträckor, han jobbpendlar 10+10 mil, blir driftkostnaden i praktiken litet högre än för en ren diesel (Bluemotion) variant av samma bil.

På temat elbilar noterar jag idag att Mazdas nya MX-30 avsiktligt inte är någon "folkbil". Och att Volvos nya XC40 Recharge har 408 hk. Och att Tesla 3 när den väl blev verklighet inte kostade de målsatta 30 000 USD utan snarare det dubbla redan i snikutförande.
En ren elbil, större än Leaf och Zoë, känns inte som något för de breda massorna direkt.
 
Om 2 år tänkte jag (om jag har råd) byta ut min nuvarande gamla diesel-saab. Jag är jättenöjd med den, men nu kör jag mer korta sträckor än långa som jag gjorde innan och då känns det inte lika festligt längre att betala dyra tankningar/års-skatt. Så jag funderar på att byta den mot en mindre el-bil.
Jag tänker göra min läxa noga innan köp, men tänkte fråga er här på Buke som kör och äger elbil. Är ni nöjda med just er modell? Ris och ros? För mig lutar det åt den varianten som man laddar och sedan kan köra 4-5 mil på el med och resten med bensin.

Jag har en Kia Niro plug-in och är supernöjd. Jag pendlar drygt 14 mil till jobbet och hem igen 3-4 dagar per vecka (kan ladda på jobbet, dvs. efter drygt 7 mil) och har efter drygt 10 månader/2000 mil en snittförbrukning på under 0,15 liter per mil. Då ingår även två fjällresor i somras utan möjlighet att ladda.

Det jag gillar med bilen är att eldriften är tyst och att den är väldigt rolig att köra - som en radiobil eller gocart. En elbil reagerar bums när man trampar lätt på gasen. Däremot är den inte lika rolig att köra på bensindriften då bensinmotorn är väldigt svag. Det är väl riset med bilen.

Nästa bil blir en renodlad elbil för att få ha den roliga elbilskänslan konstant (då kan du få köpa min ;)). Min plug-in ska gå 58 km el, men det gör den endast under optimala förhållanden. Under superoptimala förhållanden (i suget bakom en långtradare som håller stadiga 80 km/h samt rätt utomhustemperatur) så går det dock att komma ännu längre. Jag har som mest kört 69 km på el innan bensinmotorn aktiverades.
 
Kör en Reanult Kangoo elbil på jobbet. Det är en skramlig plåtlåda med dålig räckvidd, ska enligt uppgift ta sig 10 mil men har bara kört den inom stan. När jag har jour på jobbet så tar de 25% av batteriet för att köra en sträcka på kanske 7 km dvs från jobbet till stallet, från stallet - hem och sedan tillbaka till jobbet dagen efter.
Skulle aldrig vilja ha en egen ens om jag fick den billigt.
 
Vi har en elhybrid (Toyota Auris) och är väldigt nöjda. Dock inte plug-in utan den laddar sig själv när man kör. Drar mindre bensin än VW Polon vi hade innan.
Hade vi haft råd hade vi köpt en plug-in hybrid, vi har till och med laddstolpar i husets garage samt möjlighet att ladda på jobbet, men även de begagnade ligger fortfarande väldigt högt i pris och det var över vår budget då vi inte ville ta något lån.

En ren elbil är inget alternativ för oss då vi kör långt några gånger per år och inte vill stå utan el på landsbygden. Orkar inte med planeringen det krävs med att kolla upp laddplatser och så vidare samt ta långa pauser för att ladda bilen.
 
Jag har en Kia Niro plug-in och är supernöjd. Jag pendlar drygt 14 mil till jobbet och hem igen 3-4 dagar per vecka (kan ladda på jobbet, dvs. efter drygt 7 mil) och har efter drygt 10 månader/2000 mil en snittförbrukning på under 0,15 liter per mil. Då ingår även två fjällresor i somras utan möjlighet att ladda.

Det jag gillar med bilen är att eldriften är tyst och att den är väldigt rolig att köra - som en radiobil eller gocart. En elbil reagerar bums när man trampar lätt på gasen. Däremot är den inte lika rolig att köra på bensindriften då bensinmotorn är väldigt svag. Det är väl riset med bilen.

Nästa bil blir en renodlad elbil för att få ha den roliga elbilskänslan konstant (då kan du få köpa min ;)). Min plug-in ska gå 58 km el, men det gör den endast under optimala förhållanden. Under superoptimala förhållanden (i suget bakom en långtradare som håller stadiga 80 km/h samt rätt utomhustemperatur) så går det dock att komma ännu längre. Jag har som mest kört 69 km på el innan bensinmotorn aktiverades.

Har kollat lite på Niro och de ser himla trevliga ut :)
(vad ska du ha för den? :D )
 
Mina kompisar har en Zoë som de är väldigt nöjda med. De kör också mest korta sträckor, när de ska på långtur med mycket packning hyr de istället något större. Jag är sugen på att också skaffa en sån när min bil gjort sitt, samtidigt har många andra märken elbilar på väg ut. Jag är t ex nyfiken på vad VW har att komma med.
 
Satsa på en ren elbil och inte en laddhybrid. Alternativt en biogasbil.
Sorry, men det existerar inga "biogasbilar", lika lite som det existerar "fossilbilar"

Det finns bilar som kan drivas med Fordonsgas, som kan vara naturgas (fossil gas) eller Biogas (gas från t.ex. rötrester, förnybart).
https://www.energigas.se/fakta-om-gas/fordonsgas-och-gasbilar/vad-aer-fordonsgas/

"Fossilbilar" existerar inte, varenda bil som byggs, oavsett drivkälla, byggs med ett stort antal komponenter, som kommer från icke förnybara källor med större eller mindre miljöpåverkan, inklusive nytillverkad (till skillnad från återvunnen) plast, baserad på råolja.

Det existerar drivmedel, som är baserade fossila energikällor, som t.ex. råolja (bensin eller diesel), eller naturgas (fordonsgas baserad på naturgas).
Och så finns det bränslen baserade på förnybara råvaror, som t.ex. vegetabiliska oljor, rester från skogsindustrin, eller från destillering av växter för att skapa alkoholer.

Bilar med förbränningsmotor, kan drivas med råoljebaserade bränslen (fordonsgas, bensin eller diesel), eller på olika varianter av förnybara bränslen (fossildiesel ersättare som t.ex. HVO eller RME, fordonsgas baserad på rötrester, etanol, eller syntetisk bensin).

I sin tur kan dessa förnybara bränslen tillverkas på mer eller mindre bra sätt, för att minimera mängden frigjord CO2, och bränslen är dessutom olika "energitäta", alltså man får ut olika mycket km per liter rent praktiskt.
 
Om 2 år tänkte jag (om jag har råd) byta ut min nuvarande gamla diesel-saab. Jag är jättenöjd med den, men nu kör jag mer korta sträckor än långa som jag gjorde innan och då känns det inte lika festligt längre att betala dyra tankningar/års-skatt. Så jag funderar på att byta den mot en mindre el-bil.
Jag tänker göra min läxa noga innan köp, men tänkte fråga er här på Buke som kör och äger elbil. Är ni nöjda med just er modell? Ris och ros? För mig lutar det åt den varianten som man laddar och sedan kan köra 4-5 mil på el med och resten med bensin.

Jag ÄLSKAR min nu drygt 5 år gamla Nissan Leaf 😍 Den är typ andra modellen eller något o har "bara" 20 kWh batteri. Nyare modell finns nu med typ 40 kWh. Det är nog min drömbil men jag känner inte ens ett behov att byta nu. Jag har svårt att ta mig till en vän vintertid pga 10 mil innan jag kan ladda igen. Det är tråkigt men jag förhåller mig ödmjukt till att jag inte tycker mig ha rätt till att bara kräva att kunna snabbt förflytta mig vart jag vill hela tiden.

På väg till släkten 17 mil bort snabbladdar jag enkelt utmed e6an 2 gånger under resan, älskar det!

Till vardags pendlar jag typ 7-8 mil och klarar mig bra på att enbart ladda till 80 % dagligen (bättre för batterierna än att ladda till 100 %). Jag kan inte ladda hemma utan laddar på jobbet samt vid behov i stallet.

Min bil har inte tappat nämnvärt i effekt, kör väl ca 2000 mil/år tror jag. Det är iaf över 10 000 mil nu. Har inte servat den en enda gång (tänk på det om du önskar ha hybrid, med elmotor enbart minska servicebehovet drastiskt), ska nog lämna in den nästa år o se över bromsarna tänkte jag. Skatten är typ 360 kr/år. Kostar mig väl knappt 2 kr/mil att köra i el och kan tanka förnyelsebart på jobbet resp främst solel o annars förnyelsebart i stallet, det är viktigt för mig, jag vill inte bara flytta utsläppen. Men det är också viktigt för mig att elmotorn har bra verkningsgrad jmf förbränningsmotorn. Det sämsta med min bil är att AC/värme går på el och drar mycket.

Jag älskar att köra den och älskar att jag så direkt ser min förbrukning! Det gör tex stor skillnad att köra 90 på motorvägen då jag typ enbart pendlar motorväg. Det är tråkigt att möjligheterna att ladda hemma är så gott som obefintliga för oss som bor i hyresrätt, det ökar ännu mer på skillnaden i möjlighet för folk att införskaffa en elbil (förutom högt inköpspris).
 
Satsa på en ren elbil och inte en laddhybrid. Alternativt en biogasbil.

Jag var på en föreläsning där det hävdades att biogasbil var bättre än ren elbil men jag hade inte möjlighet att fråga varför, är inte säker på att hen syftade till LCA. Har du någon idé? Jag borde googla men passar på att fråga då jag såg ditt inlägg 😅
 
Satsa på en ren elbil och inte en laddhybrid. Alternativt en biogasbil.

Biogas vågade vi inte skaffa med nya reglerna kring besiktning, det känns så enormt bökigt, och ingen verkstad i närheten vill ta i dem. Synd, för jag gillar konceptet. Vi kollade då på begagnade, inte sprillans nya.
Slutade med en liten bensindriven men extremt bränslesnål.
 
Jag älskar att köra den och älskar att jag så direkt ser min förbrukning! Det gör tex stor skillnad att köra 90 på motorvägen då jag typ enbart pendlar motorväg. Det är tråkigt att möjligheterna att ladda hemma är så gott som obefintliga för oss som bor i hyresrätt, det ökar ännu mer på skillnaden i möjlighet för folk att införskaffa en elbil (förutom högt inköpspris).

Jag håller med om att en positiv sak är att det är väldigt fostrande med elbil - att det blir så väldigt tydlig skillnad i förbrukning beroende på körstil och hastighet. Numera parkerar jag mig gärna bakom en långtradare på motorvägen. Dels för vindfånget och dels för att jag inte kommer ivägen för någon som vill hålla mer normal hastighet.
 
Jag var på en föreläsning där det hävdades att biogasbil var bättre än ren elbil men jag hade inte möjlighet att fråga varför, är inte säker på att hen syftade till LCA. Har du någon idé? Jag borde googla men passar på att fråga då jag såg ditt inlägg 😅

Biogas har många fördelar då det bidrar till en cirkulär ekonomi på ett helt annat sätt än vad el gör. Det går att pricka in positiva effekter för i princip alla hållbarhetsmålen i Agenda 2030 kopplat till biogas.

Det framställs genom rötning av avfall och restprodukter från avlopp, hushåll och gödsel vilket innebär att värdelösa produkter kan få ett nytt liv utan att det "kostar" något extra. Jämför produktion av el som kan vara olika smutsig beroende på var och hur den tillverkas. Förutom biogas så bildas även biogödsel i rötningsprocessen, som i sin tur kan ersätta mineralgödsel i odling och på så sätt binder kol i marken och minskar utsläppen av växthusgaser från mineralgödselproduktion. Här kan man också räkna in positiva effekter för lokala bönder - när efterfrågan på biogas ökar så ökar även arbetstillfällena eftersom det finns pengar att tjäna på något som annars är ett avfall.

Man kan efterkonvertera bilar så att de klarar att köra på biogas vilket också är en miljövinst i sig då man slipper kassera fordon som redan fungerar. Och man reducerar även många av de sociala riskerna som finns kopplade till utvinning av konfliktmineral och annat som krävs för att tillverka ett elbilsbatteri.

Det var några snabba fördelar, finns säkert massor att läsa och även olika LCA-analyser om du Googlar :)
 
Jag håller med om att en positiv sak är att det är väldigt fostrande med elbil - att det blir så väldigt tydlig skillnad i förbrukning beroende på körstil och hastighet. Numera parkerar jag mig gärna bakom en långtradare på motorvägen. Dels för vindfånget och dels för att jag inte kommer i vägen för någon som vill hålla mer normal hastighet.

Ja men verkligen! I vår elhybrid-Auris får man efter varje körning ett diagram samt betyg på hur miljövänligt man kört. Älskar när jag får högsta betyg och det blinkar EXCELLENT i monitorn :D Under körning kan man också se när motorn drivs av batteriet, bensinmotorn och när batteriet laddas. Det har definitivt gjort att jag ändrat min körstil och kör mer ekonomiskt och miljövänligt.
 
Biogas vågade vi inte skaffa med nya reglerna kring besiktning, det känns så enormt bökigt, och ingen verkstad i närheten vill ta i dem. Synd, för jag gillar konceptet. Vi kollade då på begagnade, inte sprillans nya.
Slutade med en liten bensindriven men extremt bränslesnål.
...Och du hade kunnat köpa en liten snål dieselbil, och tankat den med HVO, eller om det inte finns någon HVO mack i närheten, tankat 50 % hvo/oljediesel på Preem, och på så sätt genererat ännu mindre CO2 i atmosfären än med bensinbilen...

KL

När ska det gå upp för gemenne man, att anledningen till att man försöker få folk att köpa nya elbilar är två stycken:

1: Bilindustrin vill at folk köper nya bilar, innan de gamla slitits ut, för att öka vinsterna.

2: Vissa städer (tyvärr ganska många städer) i världen har så dålig luft, så att den är rent hälsovådlig. I många av dessa städer beror det på fordon med nästan helt orenade bensin- och dieselavgaser.

Snabbaste sättet att skapa mindre hälsovådlig luft i dessa städer, är att tvinga fram ett byte av samtliga fordon så snart som möjligt.
I dessa länder är en snabb omläggning till förnyelsebara drivmedel, vare sig realistisk, eller möjlig. Dessutom så löser förnyelsebara bränslen inte problemet med den nedsmutsade luften i städerna, eftersom det fortfarande kommer avgaser från sådana bränslen.

Elbilar blir då lösningen!

Bilföretagen blir till sig och får sälja massor med nya fordon, och man kan lätt flytta bort avgaserna från städerna. Tyvärr verkar det inte byggas solkraft för driva elbilarna i tillräcklig takt, utan det nybyggs istället t.ex. kolkraftverk, och kolkraftverk som borde läggas ner, läggs inte ner, utan måste hållas kvar i drift för att för att tillgodose ett ökat behov av elkraft.

Och så blir det egentligen ingen minskning av tillflödet av CO2 i atmosfären, utan kanske en en ökning istället, tack vare de fantastiska elbilarna.
 
...Och du hade kunnat köpa en liten snål dieselbil, och tankat den med HVO, eller om det inte finns någon HVO mack i närheten, tankat 50 % hvo/oljediesel på Preem, och på så sätt genererat ännu mindre CO2 i atmosfären än med bensinbilen...

KL

När ska det gå upp för gemenne man, att anledningen till att man försöker få folk att köpa nya elbilar är två stycken:

1: Bilindustrin vill at folk köper nya bilar, innan de gamla slitits ut, för att öka vinsterna.

2: Vissa städer (tyvärr ganska många städer) i världen har så dålig luft, så att den är rent hälsovådlig. I många av dessa städer beror det på fordon med nästan helt orenade bensin- och dieselavgaser.

Snabbaste sättet att skapa mindre hälsovådlig luft i dessa städer, är att tvinga fram ett byte av samtliga fordon så snart som möjligt.
I dessa länder är en snabb omläggning till förnyelsebara drivmedel, vare sig realistisk, eller möjlig. Dessutom så löser förnyelsebara bränslen inte problemet med den nedsmutsade luften i städerna, eftersom det fortfarande kommer avgaser från sådana bränslen.

Elbilar blir då lösningen!

Bilföretagen blir till sig och får sälja massor med nya fordon, och man kan lätt flytta bort avgaserna från städerna. Tyvärr verkar det inte byggas solkraft för driva elbilarna i tillräcklig takt, utan det nybyggs istället t.ex. kolkraftverk, och kolkraftverk som borde läggas ner, läggs inte ner, utan måste hållas kvar i drift för att för att tillgodose ett ökat behov av elkraft.

Och så blir det egentligen ingen minskning av tillflödet av CO2 i atmosfären, utan kanske en en ökning istället, tack vare de fantastiska elbilarna.

Jag hittade en liten bil med tillräckligt många plus för att slå till. Vår bil som används mest är en diesel, jag cyklar eller går oftast. Har en elmoppe som ska användas för mina dagliga behov, men tyvärr måste vi ha en reservbil också. Annars kommer varken jag eller barn till skola eller hem om partnern är iväg.
 

Liknande trådar

Fordon Funderar att ev byta bil till hösten. Har idag en Kia Rio 2016 och det är i den storleken jag tänker mig. Gärna SUV- aktig, men inget...
Svar
19
· Visningar
1 018
Senast: MissFideli
·
Fordon Jag vet, jag har startat ett antal trådar genom åren på samma tema men nu är det dags på riktigt. Min lilla V40 hade stora problem med...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 647
Senast: super
·
Utrustning Vår gasdrivna subaru har förmodligen tackat för sig och det är antagligen dags att titta på ny dragbil. Om man vill ha något som är i...
Svar
8
· Visningar
1 240
Senast: Gnapp
·
Fordon Har en Audi A4 -09 som jag älskar! Den har allt och mer därtill, skön att köra, säker på vägen, och drar väldigt lite. Kanonbra...
2
Svar
20
· Visningar
2 082

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Valp 2025
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp