Elastisk linda/Gasbinda?

Hagens_Zorba

Trådstartare
Okej, detta låter säkert urtöntigt.. men.
När ska man använda sig av elastiskt linda/gasbindor/hårdrullad bomull/kompresser?

Jag tycker att allt är likadant.. typ.
Hur ska man linda?

Sv: Elastisk linda/Gasbinda?

Det beror ju på, menar du vid en blödning? ridning? (e lite trött i huvet idag :angel:)

Hur som helst en elastiskt binda skall du alltid ha en padd under så man inte stryper blodblödet. En fleccelinda kan du ha utan padd.
Men vet inte ricktigt om det var detta du menade?

Kan tillägga att jag nog aldrig behövt använt ngt vid skador, *peppar peppar* :) Mina hästar har bara haft små sår , så det har bara varit att göra rent med jodopax eller klorhexidin.. och sedan läker det bättre om det är öppet. Stora djupa sår tillkallar man ju alltid vet för ev de måste sys och då får man ju förklarat hur man bör göra osv...:)

Kan tillägga att jag nog aldrig behövt använt ngt vid skador, *peppar peppar* :) Mina hästar har bara haft små sår , så det har bara varit att göra rent med jodopax eller klorhexidin.. och sedan läker det bättre om det är öppet. Stora djupa sår tillkallar man ju alltid vet för ev de måste sys och då får man ju förklarat hur man bör göra osv...:)

Ah, jag har heller aldrig råkat ut för ngt stora grejer så jag har inte behövt.. Men man måste ha pad, man kan inte ha rullad bomull under den elastiska?
När ska man ha gasbinda då?
Alla säger ju "aaa du måste ha sånna!"
Men fattar inte riktigt när :/

Jag brukar använda elastisk gasbinda som underbandage vid sår som skall skyddas på benen. Då lägger jag först en kompress över såret så att inte bomull fastnar i sårytan. Sedan tar jag bomull (sådan som du kan köpa på stor rulle) och klipper ut en bit i samma storlek som en padd. Denna använder jag på samma sätt som en padd. Efter det så lindas benet med gasbinda. Och som yttersta skydd brukar jag alltid använda wet-raps eller vad de nu heter. Självhäftande elastisk engångslinda.

Här är lillen lindad (rosa benet) efter att veterinären var ute och sydde ett sår han hade fått just ovanför knät. Då gick han lindad i två veckor. Det gick dock åt en himla massa "sjukvårdsmaterial" då jag var tvungen att linda hela vägen nedifrån för att bandaget skulle hålla sig uppe.

060616-skadadalbin.jpg

Jag brukar använda elastisk gasbinda som underbandage vid sår som skall skyddas på benen. Då lägger jag först en kompress över såret så att inte bomull fastnar i sårytan. Sedan tar jag bomull (sådan som du kan köpa på stor rulle) och klipper ut en bit i samma storlek som en padd. Denna använder jag på samma sätt som en padd. Efter det så lindas benet med gasbinda. Och som yttersta skydd brukar jag alltid använda wet-raps eller vad de nu heter. Självhäftande elastisk engångslinda.

Här är lillen lindad (rosa benet) efter att veterinären var ute och sydde ett sår han hade fått just ovanför knät. Då gick han lindad i två veckor. Det gick dock åt en himla massa "sjukvårdsmaterial" då jag var tvungen att linda hela vägen nedifrån för att bandaget skulle hålla sig uppe.

060616-skadadalbin.jpg

Ojdå, lillen :/
I vilka fall används bara elastisk binda, och i vilka fall bara gasbinda?
Är båda "engångsanvändbara"?
Kan man ha gasbinda direkt på eller ska man ha bomull under då med?

Jag tar det jag hittar i butikerna... spelar inte sån stor roll för mig ifall gasbindan är elastisk eller inte. Jag använder bomull som padd under oavsett sort. Det verkar dock som att det blivit vanligare med gasbindor som ej är elastiska. Fördelen med en elastisk är ju att det blir lättare att linda på ojämna områden. Då följer lindan bättre.

Gasbindor har det hänt att jag använt en gång till när det skall lindas om ifall de är rena. Men oftast så har det trängt igenom sårvätska alt. att de blivit blöta av det våtvarma omslaget. Så oftast använder jag bara dom en gång. Ifall de har kontakt med sår och liknande vill man ju gärna att de skall vara någorlunda rena...

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 602
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 746
Senast: MiniLi
·
Fritid Insåg när jag tog fram mitt trangiakök att jag glömt hur man sätter ihop det. Eller ja, det jag brukade använda är inte likadant som...
Svar
18
· Visningar
562
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Födda-24