Elakt att ge halm till icke halmätande häst?

hermulen

Trådstartare
Hästarna står inne 8 h utan till gång till något annat foder än halm (fri tillgång). Men ingen av dem tycker om halm och de har aldrig setts äta det.

Blir det väldigt dumt då eller ska man räkna med att de äter om/när de vill? Jag är lite orolig att de inte äter och får stå 8 h utan att tugga på något.

Sv: Elakt att ge halm till icke halmätande häst?

Hästarna står inne 8 h utan till gång till något annat foder än halm (fri tillgång). Men ingen av dem tycker om halm och de har aldrig setts äta det.

Blir det väldigt dumt då eller ska man räkna med att de äter om/när de vill? Jag är lite orolig att de inte äter och får stå 8 h utan att tugga på något.

Min äter när han måste....

Behöver de banta eller varför får de halm?

Jag hållar på att planera nya rutiner med fodring i stallet och funderar lite på hur man kan göra.
De ska isåfall få:
06.30 - hösilagefodring i hagen
11.00 - hösilagefodring i hagen
15.00 - hösilagefodring i hagen
19.00 - intagning och hösilage inne
21.00 - hösilage inne

Sista hösilaget på kvällen tar ca 2 h att äta upp och det lämnar 8 h utan någon fodring. Jag kännar att jag inte kan gå ut senare för då måste jag sova för att orka med.

Så de får ju allt hösilage de måste ha och har ju inga problem med vad de får i sig. Men jag känner ändå att jag inte vill att de står i 8 h utan att tugga på något. De står nu på halm och de skitar inte ner hela boxen utan det finns alltid halm att äta av. Men jag har aldrig sett dem äta och är lite orolig att de hellre är hungriga än äter av halmen.

Så åter till min fråga: Kan man räkna med att de äter halm om de är hungriga eller måste jag komme på något annat sätt?
Jag villl häst inte ha hönät eftersom det blir en dålig ätställning för dem (har jag hört och vad jag kan förstå så är det rimligt).
Jag kan tillägga att halmen är det bra kvalité på. Bra nog att kunna äta på.

Nä oj oj oj!
Om de har fått den mat de behöver enligt uträknad foderstat så behöver du nog inte oroa dig. Om det skulle kvarstå ett tuggbehov hos dem så kommer de nog att plocka i halmen.
Min pålle har fått hö-halm under vintern men den tar nu snart slut och det finns inte mer att få tag på i denna trakt. Då kommer han inte att få mer hösilage för det. Han kommer då att äta upp sin mat på ca 1 timme och är sedan utan i ca 7 timmar, det kan inte hjälpas. Han blir fet som en gris annars. ;)

Jag skulle ha skippat en av dina uppräknade fodringar dessutom och lagt den mängden till kvällsgivan så tar den kanske lite längre tid att äta upp :)

Senast ändrad av en moderator:

Väldigt bra att du tänker på det! Men det kanske är så att hästarna faktiskt pillar i halmen på natten, bara det att du inte är där och ser det? Jag utgår från att min ponny äter halm på natten om han behöver det, då våra får sista fodringen vid 21 och frukost vid 6 på morgonen. Hos honom "saknas" det alltid halm vilket vi ser som ett tecken på att han äter (plus att han gärna pillar i halmen när han är inne och ska göras iordning för ridning etc.) Har du lagt märke till något sådant?

Tja, jag har inte haft någon analys på det och jag vet att det är dumt. Har inte vetat om att man ens kunde göra det innan men går nu en hästprofil på gymnasiet där foderundervisning ingår. Så till årets skörd ska jag åka ut till mannen som vi köper hö av och sedan skicka in på analys.
Men jag försöker ändå göra så gott jag kan resten av denna vintern och försöker se på dem om de behöver mer eller mindre.

Okej, jo, jag tänkte att de borde ju klara sig men funderade ändå på om de skulle tycka att det var jobbigt utan mat, så länge. Jag kan ju prova iallafall och om det inte går vägen, så får jag fixa lite till.

Tack för svaren! :)

Jo, det kan ju vara så. Jag vet att en av dem äter lite för hon brukar stå och peta lite i det när man kommer på morgonen. De andra två har jag inte ens sett röra det. Har tillockmed försökt mata en av dem med halm (han har för vana att alltid äta saker som jag vill ge honom. Medicin som han aldrig skulle kunna få för sig att äta ur krubban kan han äta, bara jag matar honom.^^) men han ratade det.

Jag tänkte att jag antagligen märker ganska mycket på morgonen när vi har börjat med detta. Det är antagligen mer liv i stallet om de är hungriga.

Tack igen!:)

Det där ser jättebra ut, de flesta hästarna har längre tider än så utan mat. :) SKulle inte var ett dugg orolig om jag vore du.

med tanke på hur många hästar som står på spån och fodras enligt dina tider så tror jag inte det går någon större nöd på din häst. Jag skulle gissa på att hästen står och pillar i halmen även om inga större mängder försvinner.

MIn pillar på halmen , och tar den åt sidan. Det kan ligga kvar länge tills jag mockar ut.Han äter inte fast han är hungrig. Eller så är han inte SÅ hungrig.

Liknande trådar

Anläggning Mina och stallägarens hästar går på lösdrift med en höstation där de äter hö en och en. Förra året fixade vi en stor låda att ha halm i...
Svar
12
· Visningar
1 227
Senast: Marvin
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
741
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka