Elak grannkatt...

Skruttan

Trådstartare
Vi bor på landet sen förra sommaren, har en honkatt som är 10 månader och nyligen kastrerad. Hon är hittekatt, vi hittade henne när hon var ca 6 veckor mitt i ett bostadsområde, så hon är väldigt präglad på oss.
Hon går ut ibland, håller sig för det mesta till på vår tomt ( ca 8000 m2) men.... grannen har en hankatt som förmodligen mutat in vår tomt som sitt eget revir.

Så han ger sig på vår kisse, ganska ofta....hon försvarar sig men kan hon få skydd inne (om vi öppnar dörren) så springer hon in direkt. T.o.m. när hon sitter på trappräcket vid vårt köksfönster. Resultat - vår kisse törs inte gå ut utan att vi är med.

FINNS det nåt att göra? Vi har motat bort honom men nu kommer han bara när vi är inne. Anar ju att det inte går att göra så mkt, han var ju där först....

Sv: Elak grannkatt...

Det du kan göra är att spruta vatten på grannkatten, inte nu vid minusgrader men sedan.
Det kan skrämma bort katten.
Du kan också prova med fykristaller och lägga ut dem runt er tomt, på vissa katter verkar det väldigt avskräckande medans andra inte bryr sig alls.

Ja, vatten har jag tänkt...hade vattenflaskan hängde vid dörren ett tag för att bara kunna öppna och spruta på honom. Men skulle nog vara effektivare med vattenslang...om man nu hinner med det.

Fykristaller har jag inte tänkt på, kan ju vara värt att testa.

En kattlucka så hon känner att hon alltid kan komma undan kan kanske vara en idé.
Det finns luckor med magnetlås som bara släpper in katter med en magnet i halsbandet.

Ja, har funderat på att skaffa en sån...kan vara värt det så hon alltid kan komma in.

Har också haft samma problem flera gånger. Har tyvärr inte lyckats lösa det bra. Att jaga bort den ovälkomna besökaren kanske gör att den håller sig borta när man är ute, men då kan jag som sagt katten bara vara ute när man är med.
Vår burmakille är inte riktigt rustad för den vilda naturen, och han fick ju storstryk av elaka grannkatten... Så, det var bara att låta honom vara ute när vi är med.. :(

Sad but true...

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
813
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jo, vi har tid till veterinär, men först om två veckor ena katten har börjat tvätta sig så att han nu har kala fläckar på båda...
Svar
13
· Visningar
4 190
Senast: mackan
·
Övr. Katt Nu behöver jag lite hjälp! Jag och sambon har tre katter som fungerar bra ihop! Två äldre, en hane och en hona på elva år. Samt en hane...
Svar
1
· Visningar
974
Senast: Elisha
·
Katthälsa Katt: Hankatt 2 år, kastrerad vid ca 6 mån ålder. Moder förvildad o avlivad av katthem. Uppfödd på flaska. Troligtvis...
Svar
10
· Visningar
2 473
Senast: bengeten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30
  • Löpcykel