el-aggregat, nätanslutna lr batteridrivna?

Sv: el-aggregat, nätanslutna lr batteridrivna?

Det är ju helt beroende på var man ska använda det.
Hur stor hagen är, vilken typ av tråd man kommer att använda m m.
 
Sv: el-aggregat, nätanslutna lr batteridrivna?

Min erfarenhet är att väl skötta och underhållna staket är viktigare än vilken typ av aggregat det är frågan om. Staket som är väl skötta och underhållna utan grenar och undervegetation leder elen bättre än dåligt skötta dito.

Lika så att man köper trådar och band som innehåller fler ledare än de billigare alternativen.


Själv har jag stora hagar på flera hektar och har av den anledningen ett mycket kraftigt nätanslutet aggregat.

Förutom det så har jag ett par mindre hagar som ligger lite vid sidan om de stora hagarna. Dessa lite mindre hagar har jag batteridrivet till när hästarna skall gå där.

Båda alternativen fungerar när staketen är underhållna.
 
Sv: el-aggregat, nätanslutna lr batteridrivna?

Jag har tur och kan använda mitt vilket som.
Köpte ett nytt i våras, och det visade sig vara ett kombi-aggregat. :idea:
 
Sv: el-aggregat, nätanslutna lr batteridrivna?

Precis som Trigger har jag införskaffat mig ett kombiaggregat, tror att jag betalade ca 1800 kr på EKOhallen och det ska räcka till 30 km tråd, så ett par hektars hagar räcker det till iallafall.

Min tanke är att det är smidigt om jag nu skulle vilja arrendera en annan betesmark att bara flytta aggregatet och ta med ett typ båtbatteri.

Men om du ska välja antingen eller så rekommenderar jag ett nätanslutet aggregat (såvida du ska ha det "permanent") eftersom det är så tråkigt att komma ihåg att ladda upp ett batteri med jämna mellanrum.
 
Sv: el-aggregat, nätanslutna lr batteridrivna?

Om det överhuvudtaget finns bebyggelse i närheten av hagen så skulle jag rekommendera nätanslutet aggregat.
Man kan dra ledning ett hundratal meter från aggregatet om det behövs.

Dom behöver inte laddas titt som tätt och är inte lika känsliga för undervegetation m.m.

Dessutom så får man problem med batteriaggregat på vintern, har man våtbatterier så laddas dessa ur jättesnabbt utan då måste man springa iväg och köpa torrbatterier.

De flesta människor som jag har träffat på som bor vid en hästhage har inget emot att man "lånar" lite ström till stängslet, ett nätagregat drar väldigt lite el.
 
Sv: el-aggregat, nätanslutna lr batteridrivna?

Fast det stämmer ju inte riktigt. Menar, att det ska räcka till 3 km tråd. Har du en tråd med högt ohm, så kanske det inte räcker till så mycket. Sedan påverkar även hur många trådar du har.
 
Sv: el-aggregat, nätanslutna lr batteridrivna?

Jag håller med Tacticus. Finns eluttag så är ett nätaggregat överlägset. Ett batteriaggregat kräver mycket under håll och är dyrare i drift eftersom ett batteri inte håller i all evighet.

Batteriaggregat skulle jag använda endast om jag inte hade tillgång till ett eluttag i närheten, aldrig annars.
 
Sv: el-aggregat, nätanslutna lr batteridrivna?

Tacitus skrev:
Om det överhuvudtaget finns bebyggelse i närheten av hagen så skulle jag rekommendera nätanslutet aggregat.
Man kan dra ledning ett hundratal meter från aggregatet om det behövs.

Dom behöver inte laddas titt som tätt och är inte lika känsliga för undervegetation m.m.

Dessutom så får man problem med batteriaggregat på vintern, har man våtbatterier så laddas dessa ur jättesnabbt utan då måste man springa iväg och köpa torrbatterier.

De flesta människor som jag har träffat på som bor vid en hästhage har inget emot att man "lånar" lite ström till stängslet, ett nätagregat drar väldigt lite el.


Att dra ledning ett par hundra meter påverkar säkerligen inte kvaliten av elen, men hur pass smidigt är det egentligen? Om man har vägar och sånt emellan? Det funkar väldigt sällan i praktiken, då är det ju bättre att kunna sätta samma aggregat på ett batteri istället i närheten av hagen. Även fast det är både urbota svårt att komma ihåg att ladda dom i tid och att det är skittråkigt att göra det :-)
 
Sv: el-aggregat, nätanslutna lr batteridrivna?

Adrenochrome skrev:
Fast det stämmer ju inte riktigt. Menar, att det ska räcka till 3 km tråd. Har du en tråd med högt ohm, så kanske det inte räcker till så mycket. Sedan påverkar även hur många trådar du har.

Självklart så får man ju räkna högt i detta fallet, man får ju ta i lite i överkant för att vara på den säkra sidan. (hellre det än att sitta och räkna på det iallafall :smirk: ) Om det står på apparaten att det ska räcka till 30 km tråd och man vet med sig att man har precis 30km tråd, så kanske man ska ta ett starkare ändå. Lite marginal får man ju räkna med, precis som du säger.

I mitt fall så har jag hagar på 5h till detta aggregat, och då räcker 30km alldeles utmärkt och i överkant :)
 

Liknande trådar

Anläggning Hej allvetande Buke! Erkänner min okunskap om batteri aggregat nu, har alltid bara haft nätdrivna aggregat :o Men vi har ett gammalt...
Svar
1
· Visningar
557
Senast: WildHorse
·
Juridik & Ekonomi Hej! Jobbar som lärare på en kommunal skola och har varit hemma idag och kommer vara hemma imorgon också. Jag är sjuk och min femåriga...
Svar
3
· Visningar
1 248
Senast: Milosari
·
Övr. Katt Jag hoppas kunna köpa hus inom några år och första prio blir att näta in en del av trädgården. Ju större desto bättre, men minst några...
Svar
14
· Visningar
918
Senast: MissFideli
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 475
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • HJÄLP
  • Ridskoleryttare
  • Hjälmar

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp