Eksemtråd

S

Sweet

Finns det något man kan ge hästen (ätbart alltså) som motverkar uppkomsten av eksem på tex en importerad islandshäst som har stor risk att få eksem?

Hört om MSM, basiblock, homeopatmedecin etc. Finns det något som verkligen fungerar? :confused:

Sv: Eksemtråd

Min kompis kör med MSM i år, det verkar fungera jättebra :) hon ger också linfrön (som hon skållar själv) och b-vit. Dessutom är det ju viktigt att skydda dem för insekter, men det har du säkert redan tänkt på! Ett tips, om det är möjligt, är att ha någon form av tak med ett par väggar i hagen (kan räcka med presenning mellan några träd) så hästen kan gå undan insekterna när h*n vill, det funkar bättre än att stalla in dem på natten enligt min erfarenhet.
Lycka till!

Jag TROR att magens kondition är viktigt och i och med att du har ett komplett foderbyte i och med importen så skulle jag därför ge något för mag/tarm. Hos oss har probiotika/ mjölksyrabakterier funkat för att stabilisera upp dåliga magar vid andra tillfällen så jag skulle nog testa det.

Observera att detta är vad jag TROR - det finns mig veterligen inga belägg för att det är sant eller att det funkar ... Att hitta något som verkligen fungerar, det är det många som söker efter.

Man kan också tänka på att olika importhästar har skilda acklimatiseringsbehov, och framför att att ge dem tid till omställningen.

Basiblock skulle jag inte ge till någon häst, vilket jag förklarat varför i flera trådar på foder.

Jo, att skydda hästen mot insekter och knott är ju självklart eftersom stickande insekter tros vara den utlösande faktorn för eksem på islandshäst. Men om man kan ge tillskott året om som gör hästen mer motståndskraftig vore ju inte fel, vet att det inte finns några vetenskapliga bevis på att tillskott verkligen fungerar men så länge hästen inte skadas så kan man ju alltid prova tycker jag.

Till ang: Ska kolla upp vad du skrivit om basiblock, tack för tipset! Inte lätt att veta vad som är bra och inte bra i tillskottsdjungeln.

Enkelt svar, nej det finns inga tillskott som förhindrar utbrott av eksem. Det man kan göra är att behandla en eksemfri häst på samma sät som en som har eksem, dvs täcke, installning, inseltsavvisande medel osv. Detta kan bidra till minskad risk för utbrott av eksem.

Så teorier om att olika tillskott kan höja hästens immunförsvar är bara att förkasta?

Sweet, det var en intressant artikelserie i Ridsport om just tillskott etc för ett tag sedan om du kan få tag i den.

Ett gott immunförsvar och en individ som mår bra klarar förmodligen stress (fysisk som psykisk) bättre. Därför inbillar jag mig att magens funktion är viktig och är personligen beredd att testa om det behövs. Är dock skeptisk till flertalet tillskott; vi vill ju i många situationer tro på underverk eller den "lätta" vägen till välbefinnande.

du kan nå immunförsvaret genom att gå genom magen(probiotica).....sen finns vissa immunstimulerande "preparat" ...så som echinacea, mariatistel( går främst på levern men också immun)

Många tillskott har nog ingen verkan men eftersom hästfolk är lättlurade och tror på det mesta så kommer det ständigt nya "mirakelmedel". Men om exempelvis äppelcidervinäger i dricksvattnet och foderjäst i maten kan hjälpa hästen så ser jag inget fel i att ge det, men jag är skeptisk till de oftast väldigt dyra preparaten som lovar en massa.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
407
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Hästvård Hade ju hoppats att detta elände skulle ha dött nu, men ícke! hittade idag stora områden på min stackars häst som blivit ätit under sitt...
Svar
7
· Visningar
947
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama