Eksemtäcke?

P

puppe

När åker eksemtäcken på era hästar?? Är lite fundersam nu då det faktiskt fanns några myggor som surrade på idag:(
Det känns lite tidiigt att börja redan eller vad har ni för erfarenheter av detta? Då det är vår första eksemsäsong på kommande. Vi köpte vår ponny förra hösten i september och de förra ägarna hade inte skött honom överhuvudtaget.Han hade inte ens ett eksemtäcke:mad: Men vi köpte genast ett täcke,massa olika salvor ,prob osv.Så det lindrade lite genast då.Och nu är han ju så fin :love: när man ,svans och alla kala fläckar växt ut igen,så man är väl lite noijig att det ska bli lika jobbigt för honom igen.
Jag har dessutom fodrat med Isi-mix exem hela vintern,så han är väl förberedd;)
Men borde jag sätta på täcket också?

Sv: Eksemtäcke?

Jag har en eksemhäst och hans täcke åker på när det börjar bli varmt och knotten börjar komma. Nu när det är sånthär väder så börjar jag nog fundera på om de ska åka på. Men det känns ju lite tidigt nu....
Prob fungerar prima på min häst!!

Täcket på i mitten slutet av aprill början av maj. Höstas tog vi av det i oktober. Knotten är aktiva vid +8 grader. Glöm inte att tvätta täcket några gånger i veckan. Det är bra med exemtäcken och huvor som täcker nosrygg och öronen och fäst i täcket på halsen o nacken om hästen är känslig.

Tack för att du orkat svara:bow:
Jo det är ju set att det känns lite tidigt men det har ju varit 11 grader varmt här nu nån dag.Så jag ska nog sätta täcket på senast till helgen tror jag.

Tack för ditt svar.Jag har inhandlat ett Boett täcke för denna säsong för att ha att byta med just då det andra ska tvättas. Och tillhörande huva.Erfarenhet av det täcket?

Jag använde boettäcke förra året och det lindrade verkligen! Tyvärr så började jag alldeles för sent, mitt i sommaren, så hela man och pannlugg hann klias bort ändå :(
I år ska det börjas i tid, måste bara lappa ihop de små hålen först! Annars tror jag verkligen på boett!!!
Ska även prova Prob och det tänkte jag oxå börja med snart!
Jag hoppas att denna sommar blir lättare än förra, det är verkligen hemskt att se sin häst klia sönder sig totalt...

Så fort knotten kommer åker täcket fram. Eller kanske mer sant; så fort jag märker att han antyder att klia sig åker täcket fram.
Köpte mitt på Lillhästen i Stavs hemsida, fungerar mycket bra. Boett är lite dyrt i mitt tycke, när jag kan få likadana täcken för 500 kr mindre..
Behandlar med Horsol och Aloevera gel, och tvättar med Tea tree schampoo någon gång i veckan eller vid behov.

Ett tips är att titta på islandshäst sidan här på buke, många trådar om täcken ;):idea:

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
968
Senast: Fiorano
·
Utrustning Så var det den där tiden på året igen - insekterna är på väg att vakna till och de första gängen mygg har spanats in på ridturerna i...
Svar
16
· Visningar
2 737
Senast: Liten
·
Ekonomi & Juridik För nu ca 4 veckor sedan köpte jag ett jätte fint hoppsto, ville ha en läromästare som jag bara kan sätta mig upp på och hoppa och bara...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
14 744
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag kan egentligen ingenting om exem och skulle behöva lite tips eftersom jag fick tipset av någon annan att det kan vara det mitt...
Svar
7
· Visningar
1 826

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Betäckning 2024 - föl 2025
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Ridskoleryttare
Tillbaka