Eksemtäcke?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare ElizaXXX
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 432
E

ElizaXXX

Hej!

Jag ska beställa Hööks eksemtäcke, men undrar vilken storlek jag behöver.

Täcket finns i storlekarna S,M och L.

När jag ringde och frågade sa de att S motsvarar 115-120 och att M motsvarar 135.
Min häst är 125....

Ni som provat, vilken storlek passar bäst till era hästar och hur stora är de?

/Eli

Sv: Eksemtäcke?

jag har en ganska liten men lång travare, jag har M.....det passar till henne men sömmen mellan själva täcket och "halsen" skaver på henne......huvan är ALLDELES för kort...fattas säkert 40 cm om hon skall beta.....annars är jag nöjd med täcket, dom är väl kanske mera utformade för isisar och dom har ju en kortare nacke än min

Hur lång är din häst? Vilken storlek brukar du köpa , i cm , i vanliga fall?

hej. jag har M till en av mina islänningar och hon har i vanliga fall 125 i täcke.
M är lite stort men S var aldels för litet.

M brukar passa de flesta islandshästar. Jag har M på min islandshäst som går mellan 125-135 i täcke. Han har väldigt kort rygg, så på Hööks syr jag ihop täcket på mitten.

På Boett har jag stl 4 som sitter som en handske. Håller mej numera helst till Boett, men klart Hööks är billigare och duger bra. Dock är Hööks huva skräp, i alla fall här. Trasor efter några timmar. Pojkarna leker o har sej, så det är bra man får med laglappar till Boetts.

Ok, nu har jag beställt storlek M så får jag se hur pass stort det blir.
Men det är väl bättre med lite för stort än lite för litet.

Jag har ett Boette nu som sitter kanonbra. Så nu ska jag se hur det går med Hööks. Om det funkar är det ju billigare. Men Boette vet jag sitter bra.

Min islänning som är medel både i höjd och grovlek har alltid haft 125 i alla täcken. Fick rådet av personal att han skulle ha S. Det satt perfekt UTOM ca en dm framför manken där det går en söm. Det var alldeles för trångt där. Dessutom var både bensnörena och den ena maggördeln lite för korta.

Fick sen hem ett täcke i stl M. Det var lite långt men jag är ändå jättenöjd :) . Nu har mina två Boetttäcken fått degraderas till reservtäcken. Förutom att Höökstäcket täcker större delen av magen, jämfört med Boetts, är jag så nöjd med att inte pälsen fastnar i Höökstäcket vilket det gör på Boetts.

Nu får vi bara se om hållbarheten är lika god som hos Boett.

Tycker hållbarheten är sämre, både vad gäller resårer och tyg. Resårerna har gått av redan andra sommaren på Hööks-täcket jmf mot fjärde året på Boett-täcket.

Men å andra sidan så har dessa täcken en begränsad säsong. För det mesta ska de hålla max tre säsonger. Vet ej om "skyddet" mot knott blir sämre med åren?? Tycker inte jag märkt något, men tyget blir ju slitet.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Står lite i valet och kvalet på om jag Hööks eksemtäcke skulle kunna vara en idé, det som heter Shield nånting. Köpte ett Fly...
Svar
3
· Visningar
741
Senast: skiesabove
·
Utrustning Hej ni med mer koll än mig! Är på jakt efter ett ca 100g täcke till varmblodstravarn. Mailade S-gård med bilder och fick Rhino som rek... 2
Svar
25
· Visningar
3 344
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då... 2
Svar
23
· Visningar
5 993
Senast: Nepenthe
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 907

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka