Eksemsommaren 2006

A-K.Eng

Trådstartare
Hur har ni haft det med era eksemhästar i sommar? Har ni behandlat dem med något särskilt? Haft täcke på?

Min tvååriga Ella, sv hbl, fick fruktansvärd klåda förra året i augusti när älgflugorna kom, som inte gav sig förrän i december nån gång. Hon kliade av sig man och svans.

I år har vi varit beredda, köpt ett beige täcke för 1000-lappen på H**ks, fick dock sy ihop huva med halsdel då det glipade för mycket, och hållit god hygien; täcket tvättades 1ggr/vecka och Ella tvättad i man och svans 2ggr/vecka. Använt aloe vera/niem-schampo. Även gett henne aloe i maten.

Resultat: Vid två tillfällen har vi sett rodnad på ett ställe i mankammen. Kliat sig någon enstaka gång. Provat lite utan täcke och då verkar klådan tillta när ohyran kommer åt att sticka henne.

Täcket har hållt förvånansvärt bra trots att unghästen går i skogshage. Negativt är att det kasar lite bakåt och stramar då över bogen så blinningarna kommer åt att sticka igenom med stora svullnader som följd. Detta löste vi genom att sy på lite extra tyg just där.

Ännu kan vi inte ta av henne täcket, hon får bulor så fort något sticker henne.

När brukar ni kunna ta av täcket? Eller när brukar det bli ohyrefritt?

Sv: Eksemsommaren 2006

Jag har haft en fruktansvärd sommar med mitt ena avlesto. Manen är helt bortkliad och svansen grovt skadad, så hela utställningssäsongen blev förstörd. Dessutom har hennes huvud och öron gått mycket illa åt. Stora sår och pälslösa fläckar överallt. fast hon går insmörjd jämt och ständigt hjälper det inte mot naturens makter. Något uttalat eksem vill jag inte påstå att hon har, men hon verkar vara mycket påtalat känslig mot solen som har ställt till stora problem för henne i sommar :devil:

Jag glömde tillägga att när jag sydde ihop huvuddelen med halsdelen på täcket så använde jag lite extra tyg, som tyll ungefär fast mjukare och mer finmaskigt, emellan. Det stramade för mycket annars.

Puttar lite.

Är fortfarande lite nyfiken på hur sommaren varit ute i övriga landet.

Har haft en bra sommar. Kliade sig litegrann bara fram till juli men inte mycket mer än en vanlig häst. När regnet kom i augusti och jag samtidigt hade slut på salva en halv vecka kliade hon sig lite mer men sen smörjde jag henne rejält ett par dar och hon slutade nästan omgående. Nu är det väldigt lugnt igen, har haft henne "naken" nån natt och med regntäcke några nätter för någon vecka sedan och det har gått bra. Jag brukar annars ta av eksemtäcket i samband med installningen när hon inte är ute skymning/gryning.

Jag använder eksemtäcke, huva (men inte eksemhuva dvs jag har ett glapp mellan täcket och huvan men det gör inget), salva av bezylbensoat och sebum samt att hon får linfröolja i maten. Allt likadant som tidigare år förutom linfröoljan som är nytt. Har kanske varit något bättre med linfröoljan, känns inte som att jag smort henne lika ofta i år. Salvan funkar som vanligt ypperligt och när jag tar av täcket så är det ingen som ser att jag har en eksemhäst.

HalyBailey skrev:
Jag har haft en fruktansvärd sommar med mitt ena avlesto. Manen är helt bortkliad och svansen grovt skadad, så hela utställningssäsongen blev förstörd. Dessutom har hennes huvud och öron gått mycket illa åt. Stora sår och pälslösa fläckar överallt. fast hon går insmörjd jämt och ständigt hjälper det inte mot naturens makter. Något uttalat eksem vill jag inte påstå att hon har, men hon verkar vara mycket påtalat känslig mot solen som har ställt till stora problem för henne i sommar :devil:
Om min häst hade det så där skulle jag säga att han hade grav eksem.
Nu HAR min häst lindrig eksem och han har klarat sommaren hittills med täcke, beckolja, cortisonsalva och renons. Inget kliande som gett några sår, men lite skav i manen uppe på nacken är allt.
Nu är inte sommaren över än, 5 dagar med nattfrost , sen tar jag av täcket.
Sen har jag provat att ge samma kraftfoder (fast mindre) hela sommaren för att inte störa magen. All stress har jag försökt minimera så gott det går. Samma hage med samma hästar hela sommaren tex.
Hittills är resultatet över förväntan.

Senast ändrad:

Min häst har haft en mkt bra sommar, återstår att se hur september slutar.

Han har inte kliat sig nämnvärt. Går med flugtäcke och flughuva dygnet runt. Står inne om nätterna. Behandlade med Horsol under juli-början av aug. Smörjer skapet med lite myggmedel men det är det enda. Har tvättat honom nån gång men försöker mest hålla honom ren genom att rykta honom noga varje dag samt svampa av honom om han blivit svettig efter ett arbetspass.

Flugtäcket åker av när det varit minusgrader några nätter, gissningsvis oktober nån gång.

Hittills bästa sommaren för min eksemponny:) , andra med täcke och denna sommar har hon fått ha det ifred utan att någon bitit sönder det dagligen, ett litet hål har jag lagat. Men har inte riktigt lyckats med min målsättning att klara manen och än är inte sommaren slut. Förra sommaren kliade hon av manen, pannluggen och i svansroten, sår samtliga ställen + bak och bogar, svullen mankam. I år har framför allt lidande minskat, hon har inte klia sig lika frenetiskt och besatt och varit en gladare ponny. Samt att större delen av manen är klar, två små sår totalt var av det ena på bogen där täcket gick sönder, en period var hon lite svullen i mankammen, svansen har hon kliat men bara lite tagel har lossnat och det syns inte. Manen har det lossnat mycket i från men är fortfarande rätt fin.

Jag tror den fina sommaren har gjort sitt till, att hon då har gått med täcke HELA tiden, har märkt nu när hon varit utan för att det regnat att hon börjar klia. Har gått på bete med mina stora hästar, första månaden med betesreducerare (modell billig) vilket jag tror varit bra eksemmässigt sen har betet varit så magert att hon kunnat vara utan den. Har tvättat med hexo.../lactacyl varje vecka till en början för att sedan minska ner, nu minns jag inte när det var senast. :o Vid behov smörjt med äppelcidervinäger och equilotion för att dämpa kliandet vilket har fungerat bra. Har sett till att så fort hon kommit in i boxen haft något att tugga på för att hindra det första kliande, tar det sen slut är det inget problem.

Än är vi inte helt i mål med det är en stor förändring gentemot förra sommaren och mer finns att göra. :)

Har haft en bra sommar. Kliade sig litegrann bara fram till juli men inte mycket mer än en vanlig häst. När regnet kom i augusti och jag samtidigt hade slut på salva en halv vecka kliade hon sig lite mer men sen smörjde jag henne rejält ett par dar och hon slutade nästan omgående. Nu är det väldigt lugnt igen, har haft henne "naken" nån natt och med regntäcke några nätter för någon vecka sedan och det har gått bra. Jag brukar annars ta av eksemtäcket i samband med installningen när hon inte är ute skymning/gryning.

Jag använder eksemtäcke, huva (men inte eksemhuva dvs jag har ett glapp mellan täcket och huvan men det gör inget), salva av bezylbensoat och sebum ''''Vad är det för salva??samt att hon får linfröolja i maten. Allt likadant som tidigare år förutom linfröoljan som är nytt. Har kanske varit något bättre med linfröoljan, känns inte som att jag smort henne lika ofta i år. Salvan funkar som vanligt ypperligt och när jag tar av täcket så är det ingen som ser att jag har en eksemhäst.

Var köper du linfröoljan nånstans?

Jag använder eksemtäcke, huva (men inte eksemhuva dvs jag har ett glapp mellan täcket och huvan men det gör inget), salva av bezylbensoat och sebum samt att hon får linfröolja i maten. Allt likadant som tidigare år förutom linfröoljan som är nytt. Har kanske varit något bättre med linfröoljan, känns inte som att jag smort henne lika ofta i år. Salvan funkar som vanligt ypperligt och när jag tar av täcket så är det ingen som ser att jag har en eksemhäst.

Och vad är det för salva?

Novali01: www.gunnarshog.se

TS:

Min pålle har haft en fin sommar! Har kliat sig något men inga sår och inga kala ställen i man eller svans. Vet man inte att han har eksem tänker man inte på det.

Vi kör:
*linfröolja 1dl per dag
*vitlök i maten, trots varningstrådar här tycker jag att vitlöken ger
så positiv verkan mot insekterna så jag vill ge den ändå på
sommaren
*olivolja med krossad vitlök i smörjes på utsatta ställen
*duschar minst 1ggr/v med head&shoulders schampo
*sprayas 2-3ggr med hemmagjord flugspray - eteriska oljor

Han är ute dygnet runt och har inte täcke (han kliade sig bara mer med ett sånt, trots god hygien - han vände och sprang faktiskt till sist, när jag visade täcket)

Detta är första året jag provar med denna kombination och tycker att jag har fått ett mycket bra resultat. Hoppas bara att det fungerar så bra även i fortsättningen.

Armani, min arab, brukar ha det ganska så jobbigt på sommaren, men denna sommaren har han klarat sig förhållandevis bra. Jag har knappt behövt göra något alls, vilket är skönt för både honom och mig.

Jag har tvättat honom med insektsmedel (som jag har köpt hos en kvinna som säljer örter och sådant för hästar och mönniskor) och det har fungerat mycket bra, sedan har jag duschat honom ett par gånger också, annars ingenting i princip.

Sen att manen rök ändå beror inte på klådan, haha.. Jag klippte a hela för den såg förskräcklig och fruktansvärt tunn ut, haha....

/Fanny.

Min ponny har grav eksem, angripna ställen är kors,svans,man,samt pannlugg.

Iår har han äntligen fått vara "fin" i päls och tagel.Jag klipper alltid ner manen inför sommaren då den i regel har blivit illa åtgången trots eksemtäcke och smörjgojjs i alla dess former.Han har även haft det lugnt i sig själv denna säsongen, ingen panik i hagen vid knott inversions timmarna.
Iår inskaffade jag eksemtäcket från Exlusiv. Suveränt!!:banana:
Han har aldrig varit så fin och så klåd fri som denna säsongen,alla andra täcken har han lyckats klia sönder allt från 1:a veckan till 1 månad. Detta täcket höll hela sommaren. Jag har använt Gorisal vid klådan,samt innan täckningen tvättade jag honom med Hexocil.

Jag börjar nu vänja honom av med täcket.Han har kliat lite på svansen men annars är det lugnt.
Ska ge honom alger i vinter samt linfrö olja.
Han utvecklade fång med i somras så han har haft det nog så jobbigt ändå.

Min har kliat manen o svansen en del. Hon är bara två år, men i år var klådan lite värre än förra året. jag har smort med olika saker som AVS14, Tinktur måt klåda, tjärsalva, helosan, mm. gått ok, men nu har jag klippt av hela manen till stubb, föer den såg så trist ut. Nästa år så blir det exsemtäcke. Vad kosatade det från exlusive? vart hittar man det? Funderar på Boett, men det kostar 2300 plus huva för en 600. Mindre kul..

Blir det inte varmt i bävernylon? Hur får du halsen på täcket att stannakvar, ej kana ner?
/M

Nej han blir inte varmare med bävernylon(ofodrat) än han blir med vilket annat eksemtäcke.
Jag får det att inte kana genom att fästa det i huvan han har.

Hur är de i storleken? Jag har en shettis/Knabstrupper som är en liten B-ponny. Jag köpte ett exemtäcke till henne på Börjes som skulle passa A-ponny. Hon fullkomligt drunknade i det!!!

De har mkt bra pass form,det enda jag kan klaga på är att det var lite för litet att trä över huvudet på min vallack.Han har något grövre huvud än "normal" shettisar.Så jag ska prova att köpa 115 nästa år.För övrigt passade det perfekt i stl 105.Mät hästen för säkerhets skull och maila dom måtten.

*kl*

Använt Horsol under hela sommaren. Inget täcke. Kliat lite när jag har glömt att stryka på... Men STOR förbättring mot förra sommaren

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattungen på Ölandsbron
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka