Eksemskötsel enligt lag?

S

Sveipur

Jag anser att en häst som har allvarligt eksem och lider ska ha eksemtäcke och smörjas.

Någon som känner till ett lagrum angående detta?

Sv: Eksemskötsel enligt lag?

Finns inget specifikt lagrum för eksem, endast det vanliga där ansvaret åligger ägaren att ge hästen den vård som krävs.

Tycker det borde vara en självklarhet att smörja och använda eksemtäcke om hästen lider! Men tyvärr är det ju inte det för alla.. :(

Vi kan inte ha lagstiftning som säger hur enskilda sjukdomstillstånd skall behandlas, det är upp till den behandlande veterinären!
PL

Jag anser att en häst som har allvarligt eksem och lider ska ha eksemtäcke och smörjas.

http://www.sjv.se/amnesomraden/djur...tar/skotsel.4.394d9f45113e42376618000562.html

Här står det
Du bör bara sätta på hästen ett täcke om det behövs som skydd mot kyla, väta eller insekter
Men det står ju bara bör och inte skall... Och sen om det innefattar även skydd mot solen verkar det ju inte som..

ja man får inte låta en häst lida, och en eksemhäst utan täcke lider, det finns ingen tvekan om det!

vet några som fått avlivas pga eksem.

Vi kan inte ha lagstiftning som säger hur enskilda sjukdomstillstånd skall behandlas, det är upp till den behandlande veterinären!
PL

Hej!

Fast hur många eksem-hästar hamnar hos veterinären? Vet massor som "hemma-behandlar" med täcken, salvor mm, ingen vet inblandad.

Och vad gör man åt de eksemhästar som inte har något täcke eller någon skötsel? Kan man anmäla ägarna?

/ Lavinia, som känner ett par hästar som borde slippa somrarna helt.

Vi har haft en ponny med eksem, innan vi listade ut vad det var (på den tiden ansågs bara islandshästar ha eksem, nu har alla raser det) så såg han hemsk ut!!! Vi provade ALLT! Till slut köpte vi eksemtäcke och det blev lite bättre. Med åren lärde vi oss vilka salvor som funkade bäst, när vi måste börja täcka honom osv. Klådan lättade aldrig helt men han fick en dräglig sommar i alla fall. Jag kan säga att jag led med honom och och om vi inte kunnat behandla honom rätt hade han haft ett rent helvete varje sommar. Om du VET att ingen behandling görs så tycker jag att det är tillräckligt för en anmälning. Det är precis lika illa som att låta en hälta eller ett stort sår vara obehandlat. Eksem kan ju tom bli riktigt obehagliga sår som varar och vätskar sig. Så anmäl eller om du vågar, prata med ägaren och ge tips om täcke osv. Hoppas det löser sig med pållarna.

Att leva med ständig klåda måste vara rena tortyren. Kan man inte göra hästen symtomfri tycker jag att det är barmhärtigast att låta den slippa lidandet.

Något lagrum som reglerar just eksem finns inte såvitt jag vet, men djurskyddslagen borde väl vara tillämplig. Gränsen till djurplågeri är hårfin för vissa eksemhästar. Med eller utan täcken, diverse salvor och tinkturer...tyvärr.

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 961
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
462
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI