Eksemprickar i knävecket?

bananabambi

Trådstartare
Någon som vet vad man gör med det? Sonen har fått massor av små röda utslag i ena knävecket. De kliar inte, och han har inga bekymmer av dom. Men det ser inte så kul ut. Kanske kommer de av värmen? Han får gå byxlös så mycket som möjligt, men jag vet inte om jag ska göra något eller bara avvakta tills det försvinner.

Nu över sommaren badar han nästan varje dag, kanske är det därför huden blivit känsligare. Men badet är ett måste då han gräver i jord och grus, smörjs in med solkräm och är helt genomsvart på kvällen :eek: (:love:)

Ska jag smörja med något mjukgörande? Hålla torrt? Pudra?

Dessutom har har en, ehrm, avvikande krypstil :angel: Vilket gör att samma ben är hård och skorvigt, han har nästan som elefandhud på benet eftersom han hasar benet under sig. Så hittills har jag smort hela benet med Silvon på kvällen, och bara låtit det vara på dagen.
 
Sv: Eksemprickar i knävecket?

Jag skulle gissa på värmeutslag om de har kommit de här dagarna, avvakta och se vad som händer! Blir det fuktexsem kan du smörja med Zinksalva som är uttorkande och blir han torr så finns det ju en massa olika varianter, olivolja brukar ju rekomenderas, vilket dock inte fungerar på mig och mina ungar utan här kör vi locobase repair...
 
Sv: Eksemprickar i knävecket?

Aloevera-gel har fungerat bra här.
 
Sv: Eksemprickar i knävecket?

Någon som vet vad man gör med det? Sonen har fått massor av små röda utslag i ena knävecket. De kliar inte, och han har inga bekymmer av dom. Men det ser inte så kul ut. Kanske kommer de av värmen? Han får gå byxlös så mycket som möjligt, men jag vet inte om jag ska göra något eller bara avvakta tills det försvinner.

Nu över sommaren badar han nästan varje dag, kanske är det därför huden blivit känsligare. Men badet är ett måste då han gräver i jord och grus, smörjs in med solkräm och är helt genomsvart på kvällen :eek: (:love:)

Ska jag smörja med något mjukgörande? Hålla torrt? Pudra?

Om det är "massor" skulle jag ha smort ett tunt tunt lager med hydrokortison. Sedan är det tunna bomullsbyxor som gäller. Vid böjveckseksem är det alltid bättre med bomull mot huden än hud mot hud. Hud mot hud gör att det blir både friktion och värme - som gjort för eksemliknande utslag.

Om han är supertorr i huden är som någon sa tidigare locobase repair helt suverän på småbarn! Även ACOs mjukgörande kräm tyckr jag är bra mot torr hud.

Edit: Måste tillägga - min erfarenhet av puder, både på barn och på mig själv som barn är att det måste vara en ev de mest onödiga produkter som finns. Puder har snarare förvärrat eksem och annat på alla jag känner. Men, det är mycket möjligt att det funkar för många. Men, jag skulle inte använda puder!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Eksemprickar i knävecket?

Det där med "massor" är ju lite svårtolkat. Vissa gånger är det väldigt rött, prickarna känns och syns ordentligt. Men andra gånger varken känns dom, eller syns speciellt mycket mer än att de är lite rosafärgade. Han är varken torr eller fuktig i knävecket, utan bara prickig.

Hud mot hud är det sällan, eftersom han mest far omkring ute. Därför är han naken större delen av dagarna, då han far mellan vattenbad, gräs och grus. Så inte ens blöja används.

Puder kanske inte bör användas på eksem över huvud taget? Jag använder puder ibland, om han är glansig i huden under blöjan. Men han har å andra sidan aldrig haft eksem där heller, då skulle jag nog inte pudra.
 

Liknande trådar

Hästvård Nu i kväll när jag skulle ta in pållan så var hon halt. :cry: Hon har ett "fint", "rent" sår på bakbenet, alldeles under hasen. Ser...
Svar
9
· Visningar
963
Senast: LUDDE98
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp