Eksemet efter sommaren?

L

L_G

Hej! Hur har era islandshästar klarat sig under sommaren? Tycker ni det har varit en bra eksemsommar eller inte?

Hur ser de ut nu? Visa lite bilder. Är ni nöjda eller missnöjda?

Lägger ut lite bilder på min häst Neisti. Han har klarat manen väldigt bra, gnuggat mankammen så det ät lite kortare där. Svansen tycker jag inte alls ser någe bra ut.. Kliat på ena sidan så den är "avskalad"...

Tycker i övrigt att det varit en rätt så bra sommar. Inte allt för mycket insekter. Men han har sett bättre ut andra år.. Tröstar mig med att han har sin vackra man!:bow:

Neisti i mitten av sommaren:
http://www.pixbox.se/pic_show_id29574604.html

För några veckor sen:
http://www.pixbox.se/pic_show_id29574601.html

Kommer lite mer aktuella bilder snart.
 
Sv: Eksemet efter sommaren?

Min har inte kliat sig alls. :) Däremot fäller han alltid en massa tagel under sommaren så tunnare blir det ändå tyvärr, men han har en hel del att ta av så det syns inte så mkt.
 
Sv: Eksemet efter sommaren?

Min exempålle har klarat sig jättebra iår. Vi bor ju i ett knotthål o vi passade på att skicka iväg hästarna på sommarbete just de veckor det är som värst här. Men det har varit väldigt lite knott här iår.

Fuxen är han som har exem. Syns inte ens på honom. Fotot är taget i förra veckan, och han har då gått utan exemtäcke i säkert en månad!
pojkarlurv_55193362.jpg


Och så här såg han ut i juli
goaglada_49690679.jpg


Sen jag började med exemtäcke(5år sedan) så har han i princip inte visat nåt. En period i sommras så började han klia öronen, men med lite omvårdnad så försvann det. Nästa år köper jag nog honom en "keps" :D
 
Sv: Eksemet efter sommaren?

OJ! Jätte fin! :):d
Min har gått med täcke och huva hela sommaren, men han har ganska svår eksem... Vad använder ni för medel?
 
Sv: Eksemet efter sommaren?

En liten fråga, tycker jag känner igen Neisti.. Vem köpte du honom av? Hur gammal är han?
 
Sv: Eksemet efter sommaren?

Jaha! Han är född -91. Jag köpte honom från Jöklahästar, men han ägdes av en tjej från Vattholma tror jag..:crazy:
 
Sv: Eksemet efter sommaren?

Ja, det måste vara han, Jökull var nämligen hovslagare i det stallet jag jobbade (och han stog) och Bri har varit anställd där innan. Har han blivit tävlad? Vad heter han mer?

Måste säga att han har hållt sig jättefin! (om det nu är samma);)
 
Sv: Eksemet efter sommaren?

Han heter Neisti frá Stora-Dal. Han har tävlat förut, men jag vet inte hur mycket eller när o så.. Försöker nu ta reda på hans tävlingshistorik.

Tack! Ja, han är fin tycker jag med!:D

När träffade du honom i så fall? Har du några bilder från då? Vart stod han när du träffade honom?
 
Sv: Eksemet efter sommaren?

OJ! Jätte fin! :):d
Min har gått med täcke och huva hela sommaren, men han har ganska svår eksem... Vad använder ni för medel?

Jag använder Switch Pour-On, häller längs mankammen/svansen och sprayar på insidan benen/under öronen.

Jag smörjer med en tjärbaserad salva runt ögonen/mulen/skapet/juver när det är jobbiga kvällar, försöker undvika det annars. Sprayar med flugspray från börjes (en svart dyr flaska, tror inte den e med i katalogen).

Alla mina tre hästar får samma behandling även om de andra två inte har exem. Vissa kvällar får även de på sig exemtäcke även om de är dansk/svenskfödda o inte visar tecken på exem. Ibland är det ju överdjävligt md knott här hemma...
 
Sv: Eksemet efter sommaren?

Min pålla fick eksem i april i år.
Förra sommaren klarade hon sig utan eksem, de va då hennes första sommar i sverige. Denna blev hennes andra å hon utvecklade då lindriga eksem.

Hon klia av sig manen på två dagar innan jag fick tag i eksemtäcke men sen mitten av april har hon gått med täcke dygnet runt.

Hon har nu fått av sig täcket sen 2 veckor tillbaka och kliar sig ingenting.
Hon har inte kliat sig direkt i sommar heller sen täcket åkte på, har inte haft några sår eller liknande. Hon han bara gnugga av manen och svansen lite granna men som sagt, när täcket åkte på slutade hon i princip att klia sig och manen har nu växt ut en hel del från att ha varit avskavd och svansen syns de ingentingi längre! :bump:

Har smörjt henne med Horsol och så har hon fått alger och groddolja.
Algerna för att de lindrar eksem och klåda och groddolja likaså. Detta funkade jätte bra på henne!!


Då detta var mitt första år med eksemen så tycker jag endå de varit en bra sommar, då hon kunat gå ute dygnet runt och inte varit mer besvärad av knotten än va de andra icke eksemhästarna har varit. :)



Nu är hon super glad att ha blivigt av med täcket. :laugh:
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 888
Senast: Unafraid
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
7 640
Senast: Dopy
·
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 890
Senast: Seabaz
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är ganska fascinerande att iaktta hur den här jobbsituationen påverkar mig, och vilken enorm skillnad det är att (ofrivilligt)...
Svar
16
· Visningar
2 890
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vinterridbyxor
  • Vetrinär besiktning
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp