L

lindilutt

behöver lite tips. vår ponny har knott eksem. det finns olika täcken för detta e dom dyra bättre än dom billiga? några andra tips. kan ej ha henne inne pga astma.:)

Sv: eksem

jag personligen tycker att boetts exemtäcken är oslagbara. bra passform, och håller bäst av dom jag prövat. min erfarenhet är att många "billigare" har sömmar som lätt ger skav och ruskigt dålig passform. därimot luvan är jag inte lika förtjust i. har sytt om en bucas flugluva så att det blir en "extra" bit tyg mellan halsen på täcket och luvan samt spännen som håller den på plats. den dom hade på hööks till exemtäcket där höll en dag sedan va nätet borta :(

brukar även tvätta hästen regelbundet i hexocil schampo, använda renons flugspray (tycker den funkar hyffsat) dom har tillgång till ligghall även sommartid som dom nyttjar mycket när flygfäna är som värst.

min första exemhäst fick utstå mycket "expriment" (stackars häst :o )men jag tycker det är svårt att hitta något som verkligen hjälper förutom täcket. min veterinär skrev ut antihistamin tabletter villket gav ganska bra effekt ihop med exem täcke på min pålle.

boett är oslagbart, men se till att ha minst två täcken. när du tvättar och lagar ett så ska du kunna använda ett annat.
Så jag har kvar mitt första billigare i annan kvalitet. Som jag byter när jag tvättar mitt boett täcke. (jag har inte behövt laga det än:))

Termo-Master från Hööks fungerar väldans bra för oss.
Vettigt pris är det också.
Nackdelen är näten för öronen och ögonen, men är man lite händig så syr man nya öron och sätter fransar för ögonen.
Så har vi gjort, funkar bra.

En ponny i stallet har eksem, sol och knott (vet inte om det var mer) De ger henne medicin på somrarna som ska vara jättebra. Och så eksemtäcke, hon får inte gå på bete och går in på nätterna men det kan ju inte din då... De har även bytt foder o så efter råd från någon expert på detta. Bland annat ska pållen inte äta socker och inte vanligt salt utan havssalt. Kan fråga dem lite närmare om du är intresserad...?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
525
Senast: Sryoqwe
·
Kropp & Själ Jag behöver tips på det. Har problem med att de flesta kliar efter ett tag. Mest roll-on, testade stick och det blev aningen bättre. Nu...
2
Svar
24
· Visningar
820
Senast: ameo
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 402
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag har aldrig riktigt trott på olika tillskott för en bättre prestation, utan har mer varit en sådan som förespråkat ett bra grovfoder...
Svar
8
· Visningar
484
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka