D

Dragonora

Jag har ett fyraårigt dräktigt islandssto som jag köpte i november (imp fr island) och igår upptäckte jag att hon har fått eksem under och i manen, hon har också ganska mycket mjäll. (är helt säker på att det inte är ohyra).
Vad ska jag ge henne för att lindra klådan?
Hon får bara hö att äta, samt några dl kraft, kornkross & loppfrö varje dag. Hon får vitaminer, mineraler samt linfröolja dagligen i maten.
Har ni tips på vad det kan vara???
Och vad jag kan göra åt det??

Sv: Eksem!!

Sitter det under manen och hästen kliar sig, import i höstas. 99,9 % pälsätare, väldigt vanligt på importer med förekommer naturligtvis även på hästar i Svergie.
Eksem får islandshästar i man och svans företrädesvis, oftast pga bitande insekter. Några sådana odjur finns inte nu, men pälsätare finns i massor.

Tvätta med Dermocan hundschampo på drabbade ställen, finns möjlighet så försök att klippa. Efter 14 dagar upprepar du tvättningen, under normala omständigheter skulle man rekommendera switch också men i det fallet tycker jag att du bör avstå pga hästen är så nyligen importerad.

Jag avråder också från att i första hand använda Switch. En nyimporterad häst kan ha lite känsligt immunförsvar, och Switch är ett starkt gift. Jag har tom varit med om att det enligt min mening utlöste eksem hos en häst jag hade. Tror precis som Boj att det rör sig om pälsätare, som gärna angriper redan nedsatta hästar och unghästar mycket pga kombination av tjock vinterpäls och fukt av lek eller +grader. Det brukar inte heller smitta så lätt enl. min erfarenhet. Ibland kan bara en häst i en hel flock ha pälsätare. Den här varma vintern är riktigt gynnsam för dylika odjur.

Om hon nu har eller får eksem finns det massor av "knep" mot eksem, sen vilka som hjälper går väl att disskutera. :p

Har hästen eksem är väl det bästa ett eksemtäcke.

Man kan tvätta hästen under sommaren, men inte för mycket för då finns risk för att ta bort hästens egna skydd, har jag hört.... Vet några som tvättar sina eksemhästar 1 gång i veckan, andra 1 gång i månaden. (Jag skulle provat med 1 gång i månaden). Sen kan man smörja med tex helosan salva i man och svansrot.

Finns väl massa man kan ge sin häst i maten också, t.ex msm, b-vitamin, probimin, vitlök (men har hört på sistone att man inte ska ge vitlök, om det var i stor mängd... minne som en guldfisk :angel: )

Skadar väl inte att spraya med insektsspray, som man har till "vanliga" hästar....

Min har inte eksem men då hon är en import är det täcke på sommaren än! :idea:

Liknande trådar

Hästvård Min ponny har kliat svansen några dagar i rad nu och i måndags hittade jag avskavd päls/kal hud under svansroten på ena sidan om...
Svar
1
· Visningar
982
Senast: Seabaz
·
Hästvård Startar en ny tråd om min häst och hennes magbekymmer. Allt började för ca ett år sedan när hon fick kraftig kolik, distriksvet kom ut...
Svar
15
· Visningar
3 225
Senast: Boerperd
·
S
Hästvård Jaa, jag har ju fått en eksem häst hit hem, och jag har absolut noll erfarenhet av detta. Inte så bra kombination kanske: eksemhäst +...
2
Svar
20
· Visningar
5 463
Senast: Simply me
·
Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 246
Senast: cactuspower
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Vad läser du just nu?
  • Årets matbluff

Hund, Katt, Andra Djur