L

Lillefot

Detta har säkert diskuterats 1000 gånger, men jag är ny så jag bönar och ber om alla tips jag bara kan få...
Min dotters russ har eksem på sommaren och nu på vintern blir han alldeles mjällig. Skitsnyggt vill jag lova. Han skaver av hela manen på sommaren och svansen ser ut som en buske. Och när manen äntligen växt ut igen då har sommaren kommit igen.Ond cirkel alltså!
Och när jag köpte honom så frågade jag särskilt om eksem, vilket de nekade till att han haft problem med, Nu undrar jag lite ironiskt om det var därför de sålde honom på vintern.
Saken är bara att man tycker så synd om den lilla sötnosen när han ska behöva klia sig, utseendet som klådan ger är ju bara en bisak.
Har ni bra tips att ge mig, som har fungerat för er så snälla skriv!

Sv: Eksem

Det finns ett jättebra sätt, men det brukar var alldeles för lätt och billigt för folk :angel:

Du skall tvätta din häst i man och svans en gång / vecka.
Jag körde faktiskt Yes på min häst.
Men det fiinns bakteriedödande schampon med klorhexidin att käpa av VEt.

Sedan skall du be av någon som färgar håret att få en plastflaska med pip.
Den skall du hälla vanlig Olja i.
Och olja in hårbotten i man och svans efter tvätt. ( mycket lättare och mindre kladd med den där pipen)
Oljan lindrar verkligen klådan.

jag vet inte varför dethjälper att tvätta ofta men det rådet har jag fått från veterinären på SLU som forskat i sånt här.

ge faen i preparaten som säljs, de innehåller en massa skit som bara torkar ut. Bla annat tjära och alkohol - urkorkat.

Mjällen som kommer är den döda avstötat huden det bllir mindre med tvätt och olja minst 1 gång i veckan

Billigt och bra - och hästen GLA!

Lycka till Sus

Fast här måste jag protestera, vanlig olja kan ställa till med ordentliga brännskador i huden vid användning sommartid. Något som inte är att rekommendera på en eksemhäst, detta var ett av de tidigare knepen som man sen snabbt lade på hyllan av nämnda orsak.

Till trådskaparen, använd sökmotorn här på bukefalos och sök på eksem. Du kommer att hitta allt från fodertillskott, smörjmedel och annat funktionellt. Dock är det mesta mycket individuellt, vilket gör att man måste prova sig fram vad som fungerar.

Pushar dock för ett eksemtäcke, vilket är A och O för en drabbad häst.

Boj med egen eksempålle sen ett 10-tal år tillbaka, men numera för det mesta utan symtom.

brännskador i man och svans?. Om man masserar in den i huden?

Jag vet att RB 86 i kombination till exempel skillingarydsalva på en hästbläs är katstrofal minst sagt, men om jag smörjer in
hårbotten i manen och svansen?

Annars är ett täcke ett måste som du säger

Liksom att hålla rent.

Min har inga exem men får mjäll på vintern, och jag ger honom Linfröolja för att motverka allt mjäll. Och det funkar :banana: 5 ml en gång om dagen och jag märkte skillnad väldigt snart. Fast det är inte säkert att det funkar på alla hästar men det är ändå några som det fungerar perfekt för.

Jag har en shettis med exem som jag håller i schack med veckovisa bad samt täcke+huva från mars tills så länge det är varmt och oknytt finns kvar. Nu kommer jag inte ihåg vad schampot heter men det är ett som många använder på sina exemhästar... Jag smörjer henne med AVS14, och som min dotter säger, doppar henne i oknyttmedel varje dag. Samma sak där, jag kommer inte ihåg vad det medlet heter heller:confused: . Det är engelskt i alla fall... Ska kolla nästa gång jag går ut istallet.
//marti

Som jag lovade har jag nu kollat vad medlen heter! Schampot heter Hexocil och insektsmedlet "Extra strength insect repellent" som tillverkas Carr & Day & Martin.
//marti

Liknande trådar

Hästvård Alla trådar om eksem är gamla, så jag passar på att starta en ny, för jag misstänker att det är fler än jag som har en eksemhäst. Tänkte...
2
Svar
33
· Visningar
3 103
Senast: sthu
·
Hästvård misstänker att min kille fått eksem. Förra sommaren kliade han sig frenetiskt i svans och mankam varje dag under sommaren när jag tog in...
Svar
7
· Visningar
1 309
Senast: Roheryn
·
S
Hästvård Jaa, jag har ju fått en eksem häst hit hem, och jag har absolut noll erfarenhet av detta. Inte så bra kombination kanske: eksemhäst +...
2
Svar
20
· Visningar
5 440
Senast: Simply me
·
Hästvård Att en skvätt olja i maten i allmänhet är bra för hästen vet de flesta. Men den gamla hederliga oljan kan användas till mycket mer än...
2 3
Svar
42
· Visningar
9 803

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka