Daniella08

Trådstartare
Hejsan! Behöver lite hjälp här, min häst kliar av man och svans nu under sommaren, har eksem täcke på henne. Men skulle gärna vilja skippa detta! Har någon erfaranehet och vad brukar ni göra åt detta?

http://shop.hippok9.nu/ - sa jag skulle köpa deras grejor men inte riktigt säker på detta funkar någon som vet mer ?
berätta !!

/Sarah

Sv: Eksem

För en eksemhäst så är täcke A och O, det är grundskydd sas. Sedan kan det to m vara så att en del hästar kräver mer genom att de t ex behöver stallas in nattetid också. En häst som kliar av sig man och svans är i de flesta fall intolerant mot knott och andra bitande insekter. Dessa finns företrädesvis i skymning och gryning, och genom att ställa in hästen innan det skymmer och släppa ut efter gryningen så kan man skydda ytterligare.

På det krävs ofta smörjning, vad man ska använda kan vara olika. Det som funkar på en häst funkar inte på nästa osv.

Så att du skulle kunna skippa täcket, det tror jag tyvärr att du kan glömma. Örter kan kanske funka, men de blir sällan helt fria från symptom och kommer med stor säkerhet inte att sluta klia sig om du dessutom plockar bort täcket.

Varför vill du skippa täcket?

Som Boj skriver så täcke är A och O och den enskilt viktigaste insatsen/den som skyddar mest. Detta både då enligt mig (och Boj mfl) och enligt studier. Ingenting är lika effektivt som att hindra svidknotten (eller vad nu hästen inte tål för insekter) från att bita. På så vis kan man förebygga symptom - allt annat (smörjor etc) är att försöka behandla symptom.

Beroende på insektstryck och grad av eksem kan flitig smörjning/sprayning med insektsmedel ge samma effekt, det då förutsatt att medlet fungerar så bra att insekterna inte biter. Haken är att det kräver att man täcker "hela hästen" i medel, och applicerar nytt när effekten avtagit - endera över tid eller för det regnat, hästen kliat av det, hästen svettats etc etc.

Min går med enbart täcke och en aning insektssmörja på skapet, vid armbågarna och öronen (han vill inte ha luva). Thats it. Och för mig (och antagligen honom) är det himmelriket jämfört med tidigare då han behövde både täcke, insektsmedel och massor med smörjor, bad, installning del av dynet osv osv. Men när vi fick bukt med den onda cirkeln och jag fick på täcket TIDIGT nog, då "startade" det aldrig så att säga - och då behövdes inget mer än täcket. (När han rids sprayas han rejält med insektsmedel såklart).

Så varför vill du "bli av" med täcket? *nyfiken*
Jag kan ibland tycka "synd" om min för att han inte får gå naken - men det är mer synd med eksemkli. Och han stoppar huvudet i täcket självmant när jag kommer med det, och när han stod inne på nätterna, så han stannade på stallgången och vägrade gå tills man klätt på honom eksemtäcket =)

En häst i stallet har exem (Inte min häst.) och dom använder exemtäcke och "Haklapp". Det funkar bra för den hästen, men det bror ju förstås på hur mycket exem din häst har.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 868
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 461
Senast: Svartkatt
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 864
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
760
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka