Sv: Eksem
Varför vill du skippa täcket?
Som Boj skriver så täcke är A och O och den enskilt viktigaste insatsen/den som skyddar mest. Detta både då enligt mig (och Boj mfl) och enligt studier. Ingenting är lika effektivt som att hindra svidknotten (eller vad nu hästen inte tål för insekter) från att bita. På så vis kan man förebygga symptom - allt annat (smörjor etc) är att försöka behandla symptom.
Beroende på insektstryck och grad av eksem kan flitig smörjning/sprayning med insektsmedel ge samma effekt, det då förutsatt att medlet fungerar så bra att insekterna inte biter. Haken är att det kräver att man täcker "hela hästen" i medel, och applicerar nytt när effekten avtagit - endera över tid eller för det regnat, hästen kliat av det, hästen svettats etc etc.
Min går med enbart täcke och en aning insektssmörja på skapet, vid armbågarna och öronen (han vill inte ha luva). Thats it. Och för mig (och antagligen honom) är det himmelriket jämfört med tidigare då han behövde både täcke, insektsmedel och massor med smörjor, bad, installning del av dynet osv osv. Men när vi fick bukt med den onda cirkeln och jag fick på täcket TIDIGT nog, då "startade" det aldrig så att säga - och då behövdes inget mer än täcket. (När han rids sprayas han rejält med insektsmedel såklart).
Så varför vill du "bli av" med täcket? *nyfiken*
Jag kan ibland tycka "synd" om min för att han inte får gå naken - men det är mer synd med eksemkli. Och han stoppar huvudet i täcket självmant när jag kommer med det, och när han stod inne på nätterna, så han stannade på stallgången och vägrade gå tills man klätt på honom eksemtäcket =)