eksem täcke utifall att ?

L_viz

Trådstartare
Jag har skaffat mej min första islänning och jag undrar vad som händer ifall jag har ett eksemtäcke på honom om utifall att han skulle ha behov av det ?

Jag vet ingenting om hans tidigare liv, förutom att det inte varit bra, men jag vet att han inte hade eksem förra sommaren.

Men det är i princip allt jag vet.

Sv: eksem täcke utifall att ?

Det som händer är att han blir mindre biten och ev kliar mindre. Det skyddar ju även mot irriterande bromsar och flugor som inte ger eksem men är jävligt irriterande för vissa hästar.

Jag skulle säga att de flesta hästar mår bra av att gå med eksemtäcke. Skönt för alla, oavsett eksem eller ej, att slippa insektstrycket i gryning och skymning. Det som kan vara lite jobbigt och onödigt för en icke-eksemhäst vore väl att gå med eksemtäcke extremt varma dagar eller perioder med ihållande regn.

Täcket kan skava en del på manen och pälsen, det undviker man genom att variera mellan olika täcken och att hålla dem rena. Viktigt att ha ett täcke som sitter bra, dels för att det ska sitta bra på plats och inte halka på sniskan så hästen riskerar att fastna i det och dels för att ett välanpassat täcke ger mindre skav. :)

Svar till flera:

Han är född i Sverige/skåne.

Jag har möjlighet att få ta över en kompis eksemtäcken om han skulle behöva sådana.
Och vad ni har svarat så kommer jag ta över täckena.
Och om det blir regn en längre period kommer jag låta honom gå utan täcke och njuta :)

Han går nu utan täcke på lösdrift utan problem men om det blir mycket insekter av olika slag sätter jag på eksemtäcket :D

Mycket nytt att tänka på ;)

Jag hade inte haft eksemtäcke på den hästen för sakens skull iaf. Möjligtvis för att avlasta den från flygfän, men inte för eksemrisken.

Så du menar jag bara ska ha täcke när det är mycket flygfän som skydd mot just dom just då ?

Han är gräddvit med blå ögon och jag har haft hästar i andra raser som varit lika rosa i ansiktet och dom har varit jättekänsliga för både sol och flygfän.

Jag tycker du tar på täcket så som tidigare ägare gjort. Det har ju fungerat o hästen mått bra :)

Hans hud är mjuk och go, man och svans är rikligt behårade och jag vill på inga vilkors vis få det förstört om jag kan avhjälpa det genom att ha täcke på honom.

Det är lite så jag tänkte mest, men eftersom jag aldrig haft islänning innan, ingen egen bara ridit och hjälpt andra med deras och dom flesta har gått med täcke oavsett om dom haft eksem eller inte.

Man blir lite nojjig när det gäller ens egen häst ;)

Han kan nog behöva luva med nosfläp fram i maj så han inte bränner mulen. Horze har bra.

Sorry.....
Jag hade glömt min egen mobil hemma och lånade palles och glömde logga ut henne. ...

Hoppas det inte ställer till några problem :o

Om det är en import, så skulle jag nog ha eksemtäcke på honom, speciellt om han bytt miljö. Om han är svenskfödd behövs det knappast. Men smörj känsliga vita partier med solkräm så han inte får brännsår.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
402
Senast: Sryoqwe
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 917
Senast: Mirre
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: igbest
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
704
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama