Eksem på islandshäst, suck vad ska man göra?

L

Liten Ponny

Min islandshäst har eksem, och det känns som att vi har testat allt men ändå blir det nästan ingen man kvar efter några sommarmånader. Hon har täcke dagligen, vi har smort henne med olika medel varje dag, tvättat lite drygt en gång i veckan med eksemschampo och så vidare. Men ändå kliar hon bort manen.

Dessa olika medel har vi använt:
Helosan
Nylanders hästsalva
AVS14
Aloe Vera

Tvättat med hexocil lite drygt en gång i veckan.

Jag har inget emot att ha täcke på henne varje dag, grejen är bara att hon ändå kliar bort manen, trots täcket och trots krämerna.

Har ni någon dunderkur som verkligen fungerar?

Sv: Eksem på islandshäst, suck vad ska man göra?

Nej det finns ingen dunderkur, bara en långsiktig planering som löper över hela året och inte bara under eksemsäsong.

Numera äter vår eksemhäst linfröolja, han har haft väldigt svår eksem tidigare, men i dags datum symptomfri och går ute dygnet runt men täckad.

Manen växer från år till år, har han blivit av med man nu så är det någon vänlig hagkompis som tagit sig ett smakprov.

Vår häst har haft eksem i nästan 15 år nu, och de första 10 åren var ett rent helvete och även om vi lyckades hålla honom något så när symptomfri så hann det ändå alltid bli ett ställe som kliades av varje sommar. De sista 5 åren har han varit helt symptomfri, men som sagt det krävs ett mycket långsiktigt planerande med foder och dyl.

Jag använder Switch på min häst och flugspray vid behov. Han har visseligen inte eksem .. sen har jag smörjt med hästsalva på de mest utsatta områderna också,. Han har klarat sig riktigt bra i år! inte alls mycket bett om man jämför med de andra i hagen.

Du skulle också kunna prova att ge lite vitlök,.. har hört att det inte är så bra för hästen att äta? trotts att det säljs som foder.. Men man kan juu alltid pressa vitlök hemma och gno in hästen i det!

Och här vill jag på en gång avråda från att ge vitlök, en häst som är i ett akut skede som eksem kan ge ska absolut inte äta vitlök. Ska man vara riktigt noga så ska ingen häst äta vitlök, de kan helt enkelt inte bryta ner det och kan drabbas av låga blodvärden. Utgår man sedan ifrån en islandshäst som faktiskt har i förhållande till andra raser även låga blodvärden normalt sett utan att det behöver vara konstigt. Så kan de bli riktigt låga och hästen bli riktigt sjuk utav att äta vitlök.

Har du täcke på dygnet runt? Har hon föremål hon kan klia sig på som träd, byggnader etc?

Jag har i princip provat allt utom Ökozon under mina 13 år med en och samma eksemhäst. Förra sommaren testade jag Horsol men började inte förrän i augusti men det kändes som det hjälpte. I år hade jag tänkt börja med Horsol redan i april, men istället blev jag lockad att prova Benzyl, som tyvärr inte funkade alls. Började med Horsol för en månad sen och jag vet inte om det beror på det, men nu ser han jättefin ut. På såren på skap, ben, mage och mule använder jag "superbra sommarsalva" (vit burk med gul salva). Har hittills inte hittat något som funkar lika bra.

Och här vill jag på en gång avråda från att ge vitlök, en häst som är i ett akut skede som eksem kan ge ska absolut inte äta vitlök. Ska man vara riktigt noga så ska ingen häst äta vitlök, de kan helt enkelt inte bryta ner det och kan drabbas av låga blodvärden. Utgår man sedan ifrån en islandshäst som faktiskt har i förhållande till andra raser även låga blodvärden normalt sett utan att det behöver vara konstigt. Så kan de bli riktigt låga och hästen bli riktigt sjuk utav att äta vitlök.

Har för mig att jag hört att hästen kan bli sjuk utav vitlök, därför gav jag tipset att hon skulle gno in hästen i det istället för att låta hästen äta det.

Men vitlök är även starkt på utsidan, varför man nog ska dra sig för att smeta in hästen med det speciellt om man har en häst med hudproblem.

På min har Horsol varit helt överlägset..

Jag har i princip provat allt utom Ökozon under mina 13 år med en och samma eksemhäst.

Prova!
Alla eksemhästar (tre svenskfödda och två islandsfödda) i vårat stall behandlas med Ökozon och är i princip symptomfria allihop.
Ingen kliar sig, väldigt lite "skorv" och sår. En utav dom går till och med otäckad. Det är svindyrt men det fungerar verkligen. Luktar gott med ;)

Till TS
Jätteviktigt att täcka hästen! Jag använder Boetts täcken och är jättenöjd. Bra passform och kvalite och superservice utav personalen.
Som behandling rekommenderar jag Ökozon. Googla så hittar du deras hemsida. Det är två olika smörjor, schampoo, "frolics" och själva Ökozonet som man ger i maten.

Liknande trådar

Hästvård misstänker att min kille fått eksem. Förra sommaren kliade han sig frenetiskt i svans och mankam varje dag under sommaren när jag tog in...
Svar
7
· Visningar
1 310
Senast: Roheryn
·
Hästvård Har ett D-ponny sto, fux, irländsk import född 90. Hon har alltid haft eksem sommartid. Gnuggar & kliar, halva svansen & hela manen...
2
Svar
29
· Visningar
3 070
Senast: Faithfull
·
Hästvård Hej! Jag har en islandshäst på 11 år och förra sommaren så upptäckte vi att han har fått sommarexem. Vi började behandla så gott vi...
2
Svar
23
· Visningar
4 535
Senast: linda93
·
Hästvård Jag har ett islandssto som i år är 14 år. Hon har mycket man och svans och enligt tidigare ägaren så har hon inte haft eksem. Förra...
Svar
8
· Visningar
1 818

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka