Eksem i hårbotten

sthu

Trådstartare
Jag har fått eksem i hårbotten. Det kliar så jag knappt kan koncentrera mig på något annat.
Förr har jag kunnat dämpa det med Selsun, men det verkar vara slut hos alla apotek.. Andra tips? Köpte nån psoriasis-kräm istället men det enda den har gjort hittills är att göra håret fettigt.

Eksemen beror förmodligen på litium. Jag har pratat med läkaren och vi sätter ut det igen. Förhoppningsvis blir det bättre med tiden men tills dess behöver jag tips på hur jag kommer till rätta med klådan.

Jag kliade mig blodig och fick då ett kortisonpreparat utskrivet, det enda som fungerade "akut". Schampo känns mer förebyggande. Prova ringa VC! (Jag har ett annat schampo som hör till samma kategori som selsun, men kommer inte på namnet just nu..)

Galltvål brukar kunna hjälpa mot eksem, vet inte hur snabbt dock. Men kan ju vara värt att testa? Kostar inte så mycket och borde vara rätt enkelt att få tag på, även under helgen.

Jag har fått eksem i hårbotten. Det kliar så jag knappt kan koncentrera mig på något annat.
Förr har jag kunnat dämpa det med Selsun, men det verkar vara slut hos alla apotek.. Andra tips? Köpte nån psoriasis-kräm istället men det enda den har gjort hittills är att göra håret fettigt.

Eksemen beror förmodligen på litium. Jag har pratat med läkaren och vi sätter ut det igen. Förhoppningsvis blir det bättre med tiden men tills dess behöver jag tips på hur jag kommer till rätta med klådan.
Inpackning av Äppelcidervinäger kan också hjälpa. Och så hårtork efter hårtvätt så att det torkar ordentligt.

Be läkaren om att få betnovat i lösning utskrivet. Det är kortison som går bra att applicera i hårbotten.

Be läkaren om att få betnovat i lösning utskrivet. Det är kortison som går bra att applicera i hårbotten.

Jag har kortison hemma, både kräm och för hårbotten. Men jag upplever att det blir värre när man slutar (jag slutar inte tvärt utan trappar ner).. Hade det för andra eksem och det blev bara värre..

Tack för alla tips! Jag ska testa om det hjälper!

Liknande trådar

Kropp & Själ Sen cirka 2 år sen så har jag eksem i nedre delen av hårbotten. Tror det är resultatet av nån misslyckad färgning/blekning då jag...
Svar
0
· Visningar
11 304
Senast: pepp
·
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 372
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama