Eksem hos marsvin?

J

Juuwliaa

Mitt rexmarsvin har fått något som liknar eksem på ryggen. Det går som en smal rand från ryggen ner till rumpan. Hon har förut haft ett sår mitt på ryggen (blev biten av ett annat marsvin), och där är det också som eksem.

Hon flagnar, ibland kliar hon där men inte något extremt... Det syns inte "utifrån" eller hur man ska säga, utan man måste leta lite i pälsen innan man hittar det.

Hon verkar inte besvärad utav det, men är det någon som kan ha någon ide om vad det kan vara? Om någon vill så kan jag nog ordna bilder...

Tacksam för svar!

Sv: Eksem hos marsvin?

kan vara svamp också..men då tappar dom päls och får kala fläckar..

Sv: Eksem hos marsvin?

Tack för era svar!

Är det bara att behandla med något schampo som tar bort ohyra, eller ska jag uppsöka veterinär för att få bekräftat vad det egentligen är?

Jag antar att marsvinskompisen ska schamponeras också? Hon har ingenting i pälsen, men för säkerhetsskull antar jag.

Liknande trådar

Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 032
Senast: Efwa
·
Hästvård Jag har ett islandssto som i år är 14 år. Hon har mycket man och svans och enligt tidigare ägaren så har hon inte haft eksem. Förra...
Svar
8
· Visningar
1 818
Övr. Djur Har tidigare skrivit en fråga här om mitt marsvin sex år som kliat sig och bitit av pälsen på sidorna. Har varit hos veterinär med henne...
Svar
4
· Visningar
1 726
Senast: blissare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama