Eksem - hjälp?

Unafraid

Trådstartare
Jag har alltid haft lite eksem i ansiktet, och fått väldigt lite hjälp från VC. Det finns en remiss skickad till hud, men det kan nog dröja några månader. Nu är eksemen värre än någonsin, så jag tänkte om någon på buken kan hjälpa mig tills vidare.

Blandning av diagnoser från VC genom åren: atopiskt eksem, seborroiskt eksem(mjälleksem) och sist psoriasis.
Har problem i hårbotten, men har något kortisonpreparat som håller det på hanterbar nivå just nu. Inga eksem någon annan stans. Har en hel del på ena ögonlocket också. Dock sa dom på VC sist jag var där(början av juni?) Att jag inte alls hade eksem där. Så det är väl helt enkelt ett mysterium.:meh:

Jag har mängder av olika tuber med olika läkemedel och tycker inget hjälper. Någon som har haft något liknande - vad har hjälpt er?

(Jag har både vätskefyllda blåsor och flagnar samtidigt)
IMG_20180808_085546.webp

Okej Google säger - gör absolut ingenting. Använd inga produkter över huvud taget. Men jag måste få använda lite återfuktande, jag är en torris i grunden. Vad ska jag använda?

Okej Google säger - gör absolut ingenting. Använd inga produkter över huvud taget. Men jag måste få använda lite återfuktande, jag är en torris i grunden. Vad ska jag använda?

Men alltså herregud vårdcentralen. Det är ju katastrof om random medborgare kan googla till sig diagnoser själv men inte läkare på vc efter åratal av besök.

Det var samma sak när min son fick borrelia - supertydliga symtom men det var först den tredje vc-läkaren som fick med på att det var borrelia och då hade han fått röd och svullen örsnibb som är ett väldigt tydligt symtom.

Är inte heller hudläkare, har seborroiskt eksem i hårbotten/öra och ögonlock.

Hårbotten är kaos nu pga vad jag äter dricker.

Blir bättre utan socker, jäst och gluten iallafall. Men slarvat väldigt mycket och klöser sönder mig själv på dagen/natten i hårbotten.

@Unafraid: Säger också perioral dermatit (vilket jag har... OCH atopiska eksem... :meh:). Jag hade diagnosticerat mig via internet, läkaren på VC höll med men skrev remiss till Hud. Vi bedömde att med min känsliga hud (mina gener är kassa, jag har en drös autoimmuna problem) skulle vi inte prova topiska preparat (dvs salva) utan gå direkt på lågdosantibiotika under en lång tid. Jag blev bättre efter en vecka!

Hud tog givetvis lång tid på sig och när jag väl kom dit med mitt släta ansikte höll läkaren med om PD på beskrivningen...

Alltså jag vet inte - jag är tjänsteman på kommunen, inte hudläkare! :D
Fast du lyckades bättre än VC på att ge mig en diagnos :rofl:
Är inte heller hudläkare, har seborroiskt eksem i hårbotten/öra och ögonlock.

Hårbotten är kaos nu pga vad jag äter dricker.

Blir bättre utan socker, jäst och gluten iallafall. Men slarvat väldigt mycket och klöser sönder mig själv på dagen/natten i hårbotten.
Äter lchf redan, delvis av hudproblem-anledningar, men tack för tipset! :)
@Unafraid: Säger också perioral dermatit (vilket jag har... OCH atopiska eksem... :meh:). Jag hade diagnosticerat mig via internet, läkaren på VC höll med men skrev remiss till Hud. Vi bedömde att med min känsliga hud (mina gener är kassa, jag har en drös autoimmuna problem) skulle vi inte prova topiska preparat (dvs salva) utan gå direkt på lågdosantibiotika under en lång tid. Jag blev bättre efter en vecka!

Hud tog givetvis lång tid på sig och när jag väl kom dit med mitt släta ansikte höll läkaren med om PD på beskrivningen...
Ja, antibiotika är nog svårt att fixa själv:meh: sist jag skulle på VC, i maj/juni, fick jag tjata mig till en akuttid, dom ville först att jag skulle komma i september.... Så jag lär inte få någon hjälp där. Jag har ju någon form av eksem i grunden, men fått minst tre olika diagnoser på det tidigare, så jag vill till hud för att få rätt diagnos och råd.

Enligt Google skulle man inte dricka vin dock. Men det är sommar och jag är ledig, vägrar sluta med vin nu! :rofl:

Ja, antibiotika är nog svårt att fixa själv:meh: sist jag skulle på VC, i maj/juni, fick jag tjata mig till en akuttid, dom ville först att jag skulle komma i september.... Så jag lär inte få någon hjälp där. Jag har ju någon form av eksem i grunden, men fått minst tre olika diagnoser på det tidigare, så jag vill till hud för att få rätt diagnos och råd.

Enligt Google skulle man inte dricka vin dock. Men det är sommar och jag är ledig, vägrar sluta med vin nu! :rofl:

Min mage ska inte ha vin heller... men det skiter jag i ;) Så länge det inte går till överdrift säger min läkare inget heller, han är medveten om att jag måste ha ett liv också (och för mig är det viktigt att kunna njuta av ett riktigt gott vin). Däremot dricker jag givetvis inget när jag tar antibiotika.

Fast du lyckades bättre än VC på att ge mig en diagnos :rofl:

Äter lchf redan, delvis av hudproblem-anledningar, men tack för tipset! :)

Bra att du insåg det med kosten :) jag fick googla mig fram till det.
Läkaren gav mig bara en massa kortison.. O_o

Hoppas det löser sig!

Bra att du insåg det med kosten :) jag fick googla mig fram till det.
Läkaren gav mig bara en massa kortison.. O_o

Hoppas det löser sig!
Det var magen som talade om det först, sen blev huden också bättre:) vad gjorde man innan Google?:rofl:
Jag försöker vägra kortisonpreparat in i det längsta. Har vikit ner mig när det kommer till hårbotten dock.

Det var magen som talade om det först, sen blev huden också bättre:) vad gjorde man innan Google?:rofl:
Jag försöker vägra kortisonpreparat in i det längsta. Har vikit ner mig när det kommer till hårbotten dock.

Känner igen mig...
Funderar också på att vika ner mig gällande hårbotten. Det är fruktansvärt!

Är livrädd för att börja få kala fläckar för att jag klöser så mycket..

Känner igen mig...

Det suger verkligen! Det är en två-veckors kur, sen är det lugnt en liten stund i alla fall..

Det suger verkligen! Det är en två-veckors kur, sen är det lugnt en liten stund i alla fall..

Jag har t.o.m använt hundens kortison (som han inte behöver längre) när det var som värst. Men som du säger, det är lugnt en stund.

Man vill ju gå till botten med problemet..

Känner igen mig...

Har själv pso och hårbotten är jobbigt, i mitt fall funkar Dermovat Kutan lösning när det blir för jävligt. (det är som vatten i konsistens)
Det är som tur är inte så väldigt ofta.

IMG_20190110_092403.webp

Uppdaterar ifall någon letar sig fram till den här tråden. Jag fick träffa hud via webbkamera. Hon skrattade när jag sa alla diagnoser VC gett mig. "Ja, dom brukar göra så! Du har perioral dermatit". Ätit låg dos antibiotika sen dess och har inte haft såhär bra hud på.. 15 år? Smörjer ansiktet 2-3 gånger om dagen med propyless, den finns receptfri.

Har dessutom blivit bättre i hårbotten också, det är hanterbart utan kortison, skönt! :D

Liknande trådar

Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 361
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30