eksem eller ohyra?

I

Idabn

Min valack har tappat hår längst upp på svansen och huden är torr men det kliar inte, har även fått sår under svansroten som vi smörjt med cortisonsalva och det har hjälpt men om man inte smörjt på några dagar där än fast det läkt kommer dom tillbaka. Han har även tappat päls mellan bakbenen och på skapet men tror det har börjat komma tillbaka lite päls där. Han har även tappat en liten avlång fläck med hår under halsen också.

Någon som vet vad det kan vara?

Sv: eksem eller ohyra?

På vilket sätt har han tappat hår? Helt och hållet, ner till huden, och hur ser fläckarna ut i så fall? Eller är pälsen mer "avklippt"? Min första tanke är ju ringorm, om det är ända ner till huden. Möjligtvis nån annan typ av svamp.

på svansen är håret som kortare och sticker ut kanske nån halv centimeter. På skapet är håret typ helt borta och vissa fläckar mellan bakbenen. Den avlånga fläcken under halsen är också typ allt borta :/

Typ allt borta, så det fortfarande är päls kvar? Eller är det skadat ända ner till huden, så det snarare är sår på huden?

nej det är inga sår alls och det kliar ingenting när jag tar där eller på svansen. men det är ingen märkbar päls där heller
Hur yttrar sig ringorm, det blir väl bara små runda fläckar eller kan dom ha olika former och storlekar?

Oftast runda ringar, ja. Kan väl ta något annorlunda form ibland dock och vara lite diffust (enligt vissa veterinärer). Du kan inte ta bilder på det? Skulle vara lite enklare då.

Ok för den fläcken på halsen är kanske 8-10 cm lång och kanske 2 cm bred. Tittade lite mer idag, och allt hår är inte borta utan det är bara mindre hår just där.
Jo det skulle jag kunna göra, förhoppningsvis imorgon :)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, jag hoppas kunna få några åsikter om min hunds kliande. Han är nästan 8 år och har haft klåda under hela sitt liv, vissa säsonger...
Svar
9
· Visningar
1 478
Senast: Vitsippan
·
Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
24
· Visningar
2 919
Senast: Rugge
·
Lantbruksdjur Hej! Min hyresvärd har fyra under vara getter av rasen Jämtlandsget(?). Har sedan ett par veckor noterat att lilla geten (1-2 år?)...
Svar
0
· Visningar
1 201
Senast: Aliide
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 038
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit