Ekonomiskt, bra foder?

Ireland

Trådstartare
Jag la tidigare ut en tråd om min ångest över att stallägaren bytte grovfoder, och att jag nu inte längre har analys. Jag har inte så jättestor lust att skaffa fram en ny analys (blir ganska problematiskt) , och ingen annan är villig att hjälpa till att betala för den i så fall.
Nu vill jag ha tyips på foder till min häst. Hon är ett hbl st 12 år ca 167 cm som går lätt arbete och så småningom medelhårt arbete. Hon är i behov av muskler, så jag antar att ett proteinrikt foder skulle passa?
Jag vet att det är svårt för er att ge förslag utan en analys på grovfodret, men jag skulle vilja höra era åsikter och hur ni skulle gjort i denna situtationen.
Hon får så mycket grovfoder hon vill äta. Dvs 11 kg höensilage (mycket torrt och grönt med många stora blad) och 1,5 kg hö.
Nu får hon 1,5 kg Krafft Groov 125 och 0,7 kg Salsa Basmix.
Jag har märkt att detta inte är särskilt ekonomiskt, och skulle vilja ha endast 1 foder, max 2. Dessutom blir hon het av havren, så Salsan vill jag ha bort.

Kanske lucern hack? Jag gav det innan, men hon var inte vidare förtjust i det och slängde mest ut det ur krubban.

Hippo Grow? Alfa?

Snälla ge mig tips på ett ekonomiskt (om det nu kan bli ekonomiskt utan en analys.. :smirk: ) foder som säkrar hennes proteinintag, men som inte hämmar energiintaget.

Jag ska köpa E-vit och tokosel, för att hjälpa musklerna.
 
Sv: Ekonomiskt, bra foder?

Lucern tillsammans med betfor.

Tror det blir en hyfsad balansering och billigt!
 
Sv: Ekonomiskt, bra foder?

Lucern. Eftersom du inte har någon analys kommer ju alla förslag att bli rena fantasierna, så det blir till att fodra med ögat. Försvinner hullet får du lägga på något med energi. Vad gäller mineraler kan du bara gissa där också, så det spelar ju inte så stor roll vad du väljer, allt är ju en gissning.
 
Sv: Ekonomiskt, bra foder?

Jo det är ju sant. Men ska jag ge mineraler i alla fall? Det blir ju antagligen tokigt vilket jag än väljer, men är det bättre att ge något än att inte ge alls? Vilket mineralfoder skulle ni rekomenderat?

Och vågar jag verkligen bara fodra med lucern nu när hon snart ska börja gå medelhårt arbete? Jag vill inte att hon ska tappa hull, känns som att det redan är försent då. Bättre att jag märker att hon går upp och då minska.
 
Sv: Ekonomiskt, bra foder?

Lucern innehåller energi också, men mycket protein, därav hög kvot. Kvoten beror alltså inte på låg energi, utan högt protein.

Känner du för mineraler, välj det. Känner du inte för mineraler låt bli. Allt är ju en gissning.

Vi använder f ö Equion.
 
Sv: Ekonomiskt, bra foder?

Jag andvänder Kvarnbys Balans mineral som även innehåller en hel del protein. En stor fördel för mig är att hästarna tycker det är gott.
 
Sv: Ekonomiskt, bra foder?

Ok det låter ju bra. Men enligt hemsidan finns ingen säljare nära mig, utan då får jag köra 10 mil. Synd.
 
Sv: Ekonomiskt, bra foder?

Men ring o hör efter, de kanske har någon som kör i ert område. Då kan du ju välja kvarnbyfoders lusernpellets med som är prisvärda. Jag tycker att havre och lusern är bra att ge tillsammans men havre ville du väl inte ge din häst? Lusernen är ganska besk så det är inte alltid så populärt att bara äta det.
 
Sv: Ekonomiskt, bra foder?

Ok, ja det ska jag göra! Nej havren har jag mräkt att hon blir extra het på. Isfall kan man ju lägga till betfor, för smakens skull.
 
Sv: Ekonomiskt, bra foder?

Nu ska jag köra och handla foder och behöver lite sista tips.
Det kommer bli lucern och då ca 1,5-2 kg om dagen. Och eftersom jag har för mig att lucern (hackat strå blir det) har en ganska lite fosfor i jämförelse, så tänkte jag att ett mineralfoder med mycket fosfor skulle vara bäst? Hippo grow mineral?
Annars funderar jag på att ge 1 kg Hippo Harmony, och kanske då slipper mineraler? Betfor ca 0,4 kg om dagen.
Vad tror ni? Lägga till lite kraftfoder eller ge mineraler?
 
Sv: Ekonomiskt, bra foder?

Om din häst blir het på havre ska du köpa Matilda havre som inte har den effekten att hästen blir het. Lämplig till

- tävlingshästar med behov av hög koncentration av energi- och fettillskott.
- hästar i träning då studier har visat att hästar som äter Matilda-havre får mindre mjölksyra i musklerna.
- nervösa/stirriga hästar kan bli lugnare och lättare att ha att göra med tack vare den höga fetthalten.
- ridhästar tycks bli mer pålitliga, lydigare, kastar sig mindre åt sidan pga vita stenar, plastpåsar etc.
- hästar som blir alltför heta och ”uppskruvade” av ”vanlig” havre.
Allt enligt http://www.havren.com/Foder/matildahavre.htm och det funkar.
 
Sv: Ekonomiskt, bra foder?

Ok, men var får man tag på detta?

Kan det kanske vara lämpligt att ge 1 kg korn till lucernet?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har äntligen fått vår analys, som dröjde lite grann. Den ser ut enligt följande: Torrsubstans 68% MJ 7.3 Smrp 43 Ca 5,2 P 2,2 Mg...
Svar
1
· Visningar
747
Foder & Strö Stallets ägare har äntligen bytt ut det dåliga dammiga höet och köpt in höensilage. Nu har det ingen analys och jag vet inte hur jag ska...
Svar
8
· Visningar
880
Foder & Strö Igår så började jag och en i stallet prata om foder. Hon var och skötte sin dotters häst och vi stod och borstade våra hästar i gången...
2
Svar
32
· Visningar
2 482
Senast: Korven
·
Foder & Strö Har suttit o klurat på min nya hästs foderstat. Vill använda samma fodermedel som min andra häst, blir lättast så. Hon är ett 12-årigt...
2
Svar
26
· Visningar
2 028
Senast: pinky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp