Ekonomin i avel?

Teilani

Trådstartare
Hej,

jag undrar lite hur det står till med eran ekonomi just nu, går det att sälja hästar, planerar ni att betäcka till sommaren?

Jag har Islänningar själv och där strömmar det in hästar från Island just ju eftersom valutan är så låg. Tror inte jag kan få ut fullpris för mina föl så jag behåller dem en stund. För att det ändå ska gå runt kommer jag att försöka sälja ett av mina avelsston till våren istället. Hon är inte dräktig så vi ska försöka komma ut på lite tävling osv för att höja värdet.

Hur resonerar ni? Is i magen eller trappa ned?

Sv: Ekonomin i avel?

Jag tror is i magen är det bästa, sen är det väl generellt så att bra hästar går att sälja till "rätt" pris ändå om man avvaktar.

Sen är det som någon annan skrev i en annan tråd, många resonerar som att det inte går att sälja "nu" därför betäcker de ej men tänker inte på att det tar ett helt år innan fölet är ute och på ett år kan mycket ha hänt och efterfrågan kan vara större/bättre än idag.

Jag hade från början tänkt att betäcka 2 ston, sedan snubblade jag över ett 3e sto så då blev planen 3 istället, nu börjar jag luta mer och mer åt att det får räcka med 2 och få ut den yngsta på tävlingsbanan, meriter på henne bådar gott inför framtiden som avelsto resonerar jag. De övriga två är T-märkt resp. gammal så där är inget annat aktuellt och gå med tomma ston är alldeles för olönsamt.

Kanske en kombination är det bästa?

Vi betäcker bara två ston i år i stället för fyra. Dels på grund av att vi bytt inriktning. Vi har sålt halvbloden (avelsstona) och har för tillfället bara två ponnyston för avel. Skulle kunna tänka oss fler men vi avvaktar lite dels för att vi inte har hittat något som är bättre än dom vi har, dels har vi många 1-3 åringar och båda stona dräktiga, men också på grund av ekonomin.
Det är ju svårt att avgöra hur länge svackan kommer att hålla i sig. Vi påverkas ju mycket av USA när det gäller ekonomin och dom har ju ingen rolig sits just nu och kommer heller inte att få det på bra länge. Just nu ser inte jag någon tendens till inbromsning när det gäller varslen här, och även om det vänder så tar det ett tag innan folk har arbetat upp sin ekonomi igen. Hästar är dyra och räknas ju hos vanliga mäniskor som lyxkonsumtion...:angel:
Sen är det ju hästmarknaden. Det finns, och fanns innan den ekonomiska nedgången alldeles för mycket hästar på marknaden i förhållande till köpare. Om vi då fortsätter att producera fler fast färre köper så tar det ännu längre tid innan marknaden är stabil igen. Sen kan man ju hoppas att dom som fortsätter att producera hästar verkligen är kritiska och sattsar på kvalité. Nu finns alldeles för många konstiga korsningar och liknande på marknaden.

Jag hoppas att det ska räknas med kvalitet i framtiden också, just nu kan man köpa föl från Island för mindre än det kostat mig att tillverka mina så jag skulle gå på minus om jag sålde i det rådande läget. Surt helt enkelt, men det var ju inte lätt att veta när man betäckte 2007 att det skulle bli såhär.

Kommer som sagt inte att betäcka 2009, vi har en del vi måste renovera på gården i första hand och pengarna räcker inte till både och. Kanske blir det inte ens 2010, men då kan man ju knappt säga att man håller på med avel längre:(

Förhoppningsvis så behöver folk någon som tränar alla dessa nyimporterade unghästar om ett eller två år...

Jag planerar att betäcka om mitt fullblodssto till sommaren, nu är förhoppningen att hon får en dotter (till) som kan ta över hennes plats i avelsboxen här såsmåningom, då stoet ifråga börjar bli gammalt.

Oavsett bra eller dåliga tider så betäcker jag bara när jag vet att jag själv har möjlighet att ha kvar avkomman tills den blir såld, även om det skulle ta 3-4 år innan dess.

Det är ju bra tänkt, nu betäckte jag med avsikt att sälja för att kunna göra lite nyinvesteringar på gården. Men det blir ju inte alltid som man tänkt sig:grin:

Men som sagt då får småtöserna gå kvar så får en av deras mammor åka istället och där kan jag inte se att det skulle vara några problem att sälja.

För min del är det ju nytt, och jag har två dräktiga i år. Jag räknar med att betäcka 3 i år, men då har jag också som Ameo skriver plats och möjlighet att ha dem tills de är 3-4 år, även om jag inte hoppas ha 3 st 4 åringar om 5 år för då får jag säg upp mig för att hinna rida! ;)

Tillägg - å andra sidan är ju chansen inte så stor att jag har 3 fyraåringar även om jag betäcker 3 i år. Mycket kan gå fel på vägen även om det nu blir dräktigt...

Vi kommer med största sannolikhet betäcka i år om allt går som det ska med fölning etc.
Kommer eventuellt få hem ett sto till och enda anledningen till att inte låta betäcka henne är för att rida men samtidigt är hon så välstammad plus premiestute så det vore synd och skam att inte ha henne i avel.
Jag får rida på pojkhästarna istället när de har åldern inne.
Skulle dock det bli sämre försäljning i företagen vi har och samarbetar med ja då får man se över det helt klart..
Fast då börjar jag nog med att sälja unghingsten tror jag även om tanken var att spara honom som ridhäst åt mig själv..

Det är ju bra tänkt, nu betäckte jag med avsikt att sälja för att kunna göra lite nyinvesteringar på gården. Men det blir ju inte alltid som man tänkt sig:grin:
Jag har oftast för avsikt att sälja, men man kan inte iskallt räkna med att få sålt. Därför gör jag som jag gör - där är då också anledningen till att jag hittills bara fått 5 halvblodsföl, medan shettisarna kläckt ur sig runt 20... (det är betydligt lättare att behålla shettisföl några vintrar)

betäcka för att sälja, för att kunna göra nyinvesteringar på gården - eh, optimist skulle jag kalla dig då ;)...
Det är nog egentligen bättre att spara pengarna, låta bli att betäcka och använda pengarna till nyinvesteringarna. För det är oftast så att man går back på att sälja sina uppfödningar...

Jag har möjlighet att betäcka 5 :eek: men har bestämt mig för att bara betäcka dom som har tävlingsmeriter över 130 hopp + en lånad xx mage,och använda välstammade,meriterade,utländska,kända hingstar om det blir fel så att dom ändå går att sälja,fast får jag 3 keepers så är det ok och då släpper jag nog att av stona :idea:

Japp jag är väldigt optimistiskt lagd:) egentligen hade vi löst inveseringarna på gården utan att sälja fölen om det inte varit så att jag har lite problem med jobb just nu, verkar inte finnas några till mig och då är det väldigt dyrt att ha häst.

Men måste man inte vara lite optimist för att hålla på med hästar överhuvudtaget egentligen?

Jag har två föl som kommer i vår/sommar, som ska säljas och jag kommer att betäcka om ett av stona. Jag hoppas att båda nu får stoföl då de verkar gå åt som smör i solsken medan hingstfölen tenderar att ligga ute till salu bra mycket längre.. Jag har Morgans. Kommer eventuellt behålla fölet nästa år men i år behöver jag få sålt. Så vi får väl se hur det går :angel:... ;)

KL
Vi lägger stuteriet på is för några år framåt. Betäcker vi i år så är det nästan endast för att hingsten ska ha ett dräktigt sto som sällskap under vintern.
Mina ungar vill ut o tävla på märrarna och krasst så dröjer det 4 resp 6 år innan tjejerna faller för åldersträcket så det kan dröja länge innan vi betäcker igen.:cool:

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag skulle behöva lite hjälp... Eller, få prata med någon som har liknande erfarenheter... Jag väntar mitt första barn om ca en vecka...
2
Svar
32
· Visningar
4 033
Senast: Skylift
·
Avel Jag har ett jättefint halvblodssto med bra stam som jag har tänkt låna ut till avel, då jag själv inte har råd att avla på henne, men nu...
Svar
17
· Visningar
2 546
Senast: Piraja
·
Kropp & Själ Vill börja med att säga att den som vet eller har en aning vem jag är får gärna behålla det för sig själv.:) Ska försöka skriva så...
2
Svar
31
· Visningar
4 976
Skola & Jobb Hej, börjar med standarden att detta antagligen kommer bli ett långt inlägg och att jag är anonym av en anledning och om du vet vem jag...
Svar
17
· Visningar
2 664

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka