Ekologiska kattleksaker

frklund

Trådstartare
Hej!
Jag undrar om någon har tips på ekologiska kattleksaker som man kan köpa eller göra själva?

Hur tänker ni annars kring era katter och hälsosamma och/eller ekologiska val av ex. kattmat och sand? Vad använder ni för produkter?

Vore kul att diskutera lite!

Mvh Frida

Hej!
Jag undrar om någon har tips på ekologiska kattleksaker som man kan köpa eller göra själva?

Hur tänker ni annars kring era katter och hälsosamma och/eller ekologiska val av ex. kattmat och sand? Vad använder ni för produkter?

Mvh Frida

Supercat har ekologiska kattleksaker. De finns säkert på fler ställen också. Såna som ska brytas ned naturligt när du slänger dem. Här finns lite blandat, några hemmavirkade, jag borde stödköpa lite eko-leksaker av ren princip egentligen. När mjuisbollarna och mössen börjar ta slut kanske jag gör en raid på supercat.

Kattfröknarna kissar på porta pine-kattströ, som är ekologiskt nedbrytbart. Funkar fint, går både att spola ned på toa och att slänga i vanliga soppåsen.

Maten just nu är applaws. De ska börja med svenska bozita i veckan. Där har jag inte hittat något ekologiskt helfoder på tetra/konserv. Jag är för lat för att barfa, och vill inte ge torrisar. Hermanns är ett ekologiskt foder, även Yarrah, men inte helfoder. Kan hända har det kommit något nytt eko som inte jag känner till. :)

31128489-origpic-312860.jpg_0_0_100_100_360_285_80.jpg

En sån här finns här hos oss, ekobädd av ull. Väl använd - men främst ihoptryck och så ligger Fröknarna ovanpå den. :)

Jag har stoppat en væl anvænd stumpa full med trasor och knytit igen den upptill. Æn fast mina katter ær ordentligt vuxna så leker dom gænra med den - dom leker att den ær en annan katt som dom brottas med. Tar tag och krafsar med bakbenen och sådær. Ekologisk eller inte?

Man kan säkert hitta en del om man kollar ekologiska babybutiker också.

Föredrar svenskt foder (svårt att hitta ekologiskt tycker jag men bättre än inget,även djurskyddsmässigt, senaste nu artiklarna om utländsk kaninhållning) men har tyvärr fått prioritera bort det för katterna nu till förmån för medicinskt foder. Msc -märkt är det iaf.

Leksaker har vi faktiskt inte så mycket. Det som uppskattas mest är skräp, typ påsförslutare och småsten.

Sand vill jag testa öko plus!

Tillägg: sen tänker jag en del på att djuren äter en jäkla massa kött vilket inte är så miljövänligt. Att ge mina katter och hundar vegetariskt eller öht sämre foder är inget alternativ så jag försöker kompensera lite genom mer vegetariskt till mig själv.

Ekologisk kattmat är svår att hitta och den man brukar hitta är ofta spannmålsbaserad och ibland kan alla råvaror utom köttråvaran vara ekologisk och för mig faller lite idén med ekologisk kattmat då. Jag gör egen kattmat (BARFar) och ger bara svenskt kött. Det är den urskiljning jag rent praktiskt kan göra. Kycklingen är alltid ekologisk, men i övrigt har jag inte råd att bara ge ekologiskt. Matskålarna är frå BeCo, biologiskt nedbrytbara av växtfibrer.

Leksaker tänker jag främst hållbarhet på. Leksaker som håller länge är bättre för min plånbok och för miljön än småkrafs som går sönder i ett nafs. Och ärligt talat leker katterna ofta hellre med pennor och papperstussar än de leksaker de har...

I kattlådorna har jag Toa-Lätt papperspellets.

Vad roligt med så många svar!

För egen del använder vi Öko plus som kattsand - supernöjd verkligen! Har just nu en plastlåda till dom men när det är läge att byta ska jag köpa någon mer eko-reko-vänlig. Vad gäller maten ger jag dom bara Orijens Cat and Kitten torrfoder och ingen blötmat. De får både mat och vatten i rostfria skålar.

Många bra tips på leksaker! Hade en tanke om att beställa stickade kattleksaker, typ möss, som är ekologiska. Borde finnas både ekologiskt garn och ekologisk stoppning tänker jag. Jag har en vän som stickar som har stickat fina leksaksmöss innan, dock ej ekologiska. De har hållt hur länge som helst! Ska kolla runt på baby-leksaker och nog också stödköpa någon eko-kattleksak bara för att!

31128489-origpic-312860.jpg_0_0_100_100_360_285_80.jpg

En sån här finns här hos oss, ekobädd av ull. Väl använd - men främst ihoptryck och så ligger Fröknarna ovanpå den. :)

Jag tittade på dom häromdagen! Så fina :) Tror mina katter också hade legat mest uppepå! Såg ett filmklipp häromdagen att man kunde ta en fyrkantig kartong och trä över en gammal t-shirt så öppningen för huvudet blir en öppning för katterna in i kartongen! Enkelt, billigt och miljövänligt sätt att skapa nya små katt-grottor :)

Inte ekologiskt kanske, men miljövänligt. Jag virkar kattleksaker av balsnören i jute. Kostar ingenting, går snabbt och katterna uppskattar det.
På samma tema, jag virkar små bollar och figurer som jag stoppar med ull från stall-fåren. Klipper av en tuss som jag skakar rent och eventuellt sköljer innan jag tar hem den. Stinker får och katterna blir glada. Brukar virka med ullgarn tillverkat några mil härifrån. Hade vi haft pälsfår hade jag provat göra eget garn.

Har även bitar av renskinn som blivit över från sadelfiltstillverkning. Perfekta kattleksaker!

Inte ekologiskt kanske, men miljövänligt. Jag virkar kattleksaker av balsnören i jute. Kostar ingenting, går snabbt och katterna uppskattar det.
På samma tema, jag virkar små bollar och figurer som jag stoppar med ull från stall-fåren. Klipper av en tuss som jag skakar rent och eventuellt sköljer innan jag tar hem den. Stinker får och katterna blir glada. Brukar virka med ullgarn tillverkat några mil härifrån. Hade vi haft pälsfår hade jag provat göra eget garn.

Har även bitar av renskinn som blivit över från sadelfiltstillverkning. Perfekta kattleksaker!
Åh, om man ändå vore lite händig! Åtminstone lite pysslig! Låter som om du bor fantastiskt med djur omkring dig :)

Hej!

Mvh Frida
Bryr mig inte alls om ekologiskt eller ej. Barfar katterna och köper Klumpe kattsand. :)

Jag har naturliga kattleksaker av kaninskinn. Misstänker att kaninerna är ekologiskt uppfödda, men de har nog ingen ekologisk stämpel. Katterna älskar leksakerna och jag själv har inga problem med att man tar tillvara på skinnet efter slakt :)

Nu kom jag hem till ett söndertuggat paket från adlibris. Kartongbitar i hela hallen, vardagsrummet, under soffan och inne i badrummet. Sabla katt:devil:ar.

Väldigt ekologisk och miljövänlig leksak i alla fall. De tragiska resterna av paketet, och ordentligt kantnipplat ex av Andrea Dworkins Heartbreak. :cool:

Bryr mig inte alls om ekologiskt eller ej. Barfar katterna och köper Klumpe kattsand. :)
Har funderat på det med BARF faktiskt! Känns ju väldigt naturligt och bra. Hur länge har du hållit på? Märkte du någon skillnad på din katt innan/efter foderbytet?

Nu kom jag hem till ett söndertuggat paket från adlibris. Kartongbitar i hela hallen, vardagsrummet, under soffan och inne i badrummet. Sabla katt:devil:ar.

Väldigt ekologisk och miljövänlig leksak i alla fall. De tragiska resterna av paketet, och ordentligt kantnipplat ex av Andrea Dworkins Heartbreak. :cool:
Haha :) Min lilla katt är den som är mest bitig men posten har hon dock låtit vara! Två skosnören bland annat har dock fått sätta livet till...

Liknande trådar

Hundträning Hej alla! Jag skulle vilja börja träna uppletande och nosework eller specialsök (röd Kong) med min hund och har ett par funderingar som...
Svar
16
· Visningar
890
Senast: Kakis
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
578
Senast: tara
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 751
Senast: mamman
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 155
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38