Ekologisk deodorant

tott

Trådstartare
Jag är rädd för bröstcancer! Såg en bild på hur vanliga deodoranter med aluminium i kan påverka uppkomsten av bröstcancer och bestämde mig för att prova ekologiska alternativ. Köpte en eko-deodorant igår. Den luktar lite skumt, men jag får väl vänja mig. Försäljaren presenterade flera alternativ, men de flesta doftade egentligen ingenting. Valde iaf en med doft för att det eventuellt ska kännas lite mera "normalt" i övergången.

Har ni erfarenheter? Vilka ekodeodoranter är bra?
 
Sv: Ekologisk deodorant

Jag tycker att Lushs deo är bra. Lite smulig men fungerar precis som den ska och luktar gott (som alla deras grejer).
 
Sv: Ekologisk deodorant

Eko säger väl dessutom inte vilka ämnen som är i, bara att det som är i (till största delen) är framställt på ett hyfsat miljövänligt sätt. När jag bytte hårvårdsprodukter började jag med att köpa eko. Sen insåg jag att alla de där ämnena jag inte ville ha i håret (parabener, fosfater, sulfater) fortfarande fanns i innehållslistan. Då bytte jag produkter igen.
 
Sv: Ekologisk deodorant

Om man då omvandlar frågan (jag är också intresserad :p) till tips på deo som inte innehåller skadliga ämnen samt är miljövänliga? :)
 
Sv: Ekologisk deodorant

Menar du den här skrämselbilden?
http://tjomlid.com/2013/11/10/antiperspiranter-oker-ikke-risiko-for-brystkreft/
Lite mer fakta: http://www.cancer.gov/cancertopics/factsheet/Risk/AP-Deo

Eko är alltid bra, men välj med fakta, inte med skrämsel. :)

Precis den skrämselbilden.
Har dock hört förut också att vanliga deodoranter är farliga/onyttiga för kroppen.

...fast i eko-affären fanns också en ekodeo som var antiperspirant, men försäljaren sa att det är aluminium som är farligt. Min deo innehåller zink. frågade vad zinket gör, och hon svarade att det drar ihop porerna.
 
Sv: Ekologisk deodorant

Känner tyvärr inte till någon och känner inte för att experimentera (vill ju inte gå runt och stinka ;))

Jag har en från Nivea som ska vara fri från färgämnen, alkohol och konserveringsmedel och dessutom funkar väldigt bra. Det är tillräckligt reko för mig. Min deodorantkonsumtion är inte enorm så jag kan ta att den inte är ekologisk.
 
Sv: Ekologisk deodorant

Jag har provat lite olika. 2 st från märket Urtekram ena med rosdoft och andra med aloevera doft. De funkade inte på mig.

Har provat sambons fån märket Bulldog den är sådär och luktar lite för manligt, av förklarliga själ:)

Har hittat en kanonblogg om man är intresserad av hudvård som är bra för huden och naturen och hon som har den tipsar om en deo som heter färg och förändring. Blogger heter naturligsnygg.se och hon har hållt på länge och testat många olika produkter. Jag beställde en igår och hoppas den ska funka bra:)
Jag kommer försöka få med mig min deo på jobbet för det kan ju hända att de inte är riktigt lika effektiva som "vanliga" deos eftersom aliminuimen är borttagen. Har hört att aliminiumet stoppar svettningen och det i sig är kanske inte så bra. Då tar jag hellre med mig deon till jobbet och tvättar mig och tar om deo en gång än att smörja på den där andra skiten;)

Men den här som hon tipsar om ska ju vara effektiv enligt henne så det kanske inte behövs!
 
Sv: Ekologisk deodorant

Jag har provat lite olika. 2 st från märket Urtekram ena med rosdoft och andra med aloevera doft. De funkade inte på mig.

Har provat sambons fån märket Bulldog den är sådär och luktar lite för manligt, av förklarliga själ:)

Har hittat en kanonblogg om man är intresserad av hudvård som är bra för huden och naturen och hon som har den tipsar om en deo som heter färg och förändring. Blogger heter naturligsnygg.se och hon har hållt på länge och testat många olika produkter. Jag beställde en igår och hoppas den ska funka bra:)
Jag kommer försöka få med mig min deo på jobbet för det kan ju hända att de inte är riktigt lika effektiva som "vanliga" deos eftersom aliminuimen är borttagen. Har hört att aliminiumet stoppar svettningen och det i sig är kanske inte så bra. Då tar jag hellre med mig deon till jobbet och tvättar mig och tar om deo en gång än att smörja på den där andra skiten;)

Men den här som hon tipsar om ska ju vara effektiv enligt henne så det kanske inte behövs!

Kollade på hemsidan för Urtekram, och den deodoranten innehåller "Potassium alum" som är kalium aluminium fosfat. Så fri från aluminium är den ju inte...

På många av de "alternativa" deodoranterna står det att de innehåller "kristaller" som inte är något ämne, utan en fas. Denna kristall kan mycket väl vara aluminiuminnehållande. Så om det är just aluminiumet man vill undvika så hjälper det inte att bara vända sig till ekologiska eller "naturliga" alternativ.

På bloggen du tipsar om hade de deodoranterna "Flowers" som innehåller "naturligt mineralsalt, (kalium-alun)".

Jag menar inte att det är farligt med aluminium i deodoranter (för det vet jag inte), men OM man vill undvika det, så är det detta man ska titta efter!
 
Sv: Ekologisk deodorant

Vet någon hur det är med Rosenseriens deodoranter?
Någon som har testat?
 
Sv: Ekologisk deodorant

Eko säger väl dessutom inte vilka ämnen som är i, bara att det som är i (till största delen) är framställt på ett hyfsat miljövänligt sätt. När jag bytte hårvårdsprodukter började jag med att köpa eko. Sen insåg jag att alla de där ämnena jag inte ville ha i håret (parabener, fosfater, sulfater) fortfarande fanns i innehållslistan. Då bytte jag produkter igen.

Jamen precis! Jag tittade igår på Änglamarks schampo till mina småbarn, men de innehåller ju bara en massa skit, samma som allt annat. VAD ska man välja? Är Weleda bra?
 
Sv: Ekologisk deodorant

Äsch jag försökte sluta med deo för jag inte ville ha detta elände på mig, men jag gav upp eftersom jag stank svett och det inte är socialt acceptabelt numera. Har funderat på om man inte kan tillverka sånt här själv...
 
Sv: Ekologisk deodorant

Kollade på hemsidan ffosfat?kram, och den deodoranten innehåller "Potassium alum" som är kalium aluminium fosfat. Så fri från aluminium är den ju inte...

På många av de "alternativa" deodoranterna står det att de innehåller "kristaller" som inte är något ämne, utan en fas. Denna kristall kan mycket väl vara aluminiuminnehållande. Så om det är just aluminiumet man vill undvika så hjälper det inte att bara vända sig till ekologiska eller "naturliga" alternativ.

På bloggen du tipsar om hade de deodoranterna "Flowers" som innehåller "naturligt mineralsalt, (kalium-alun)".

Jag menar inte att det är farligt med aluminium i deodoranter (för det vet jag inte), men OM man vill undvika det, så är det detta man ska titta efter!

Är kalium-allun samma sak som kalium-aliminium fosfat?
 
Sv: Ekologisk deodorant

Weleda "ska" vara bra. Men det bästa är kanske att kolla innehållsförteckningen och vet man inte vad något är så kolla det på någon sida. Tror det finns en sida som heter shenet nånting där man kan kolla sånt. Funkar kanske att googla också.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp