Ja tyvärr, får jag väl säga.
Du kan söka även på "ekollon eller ekollonförgiftning" och även på "Medicinsk översättning önskas" där det står lite mer om den medicinska biten av denna förgiftning.
Vet man att man har ek och hästen ätit det så kan man se förändringar genom ex.
Humörförändringar, hästen svullnar upp kraftigt i sina spottkötlar, den kan ena dagen vara uppåt väggarna, nästa dag vara helt golvad.
I akuta skedet kan hästen sluta äta och dricka och bli kraftigt allmänpåverkad.
Den får ofta påverkan på njure och lever, blodvärderna kan förändras genom toxiderna, den kan svullna upp i kroppen, se tjock ut över hela krkoppen p.g.a kraftig vätskeansamling. Den kan få muskelskramper och ha spända ömmande muskler, alternativt att de kan förtvina, de kan få fångbesvär, magen och ämnesomsättningen kan bli påverkade.
Det kan yttra sig på många vis och det ger olika åkommor i hela hästens kropp. Detta är vad jag har kommit i kontakt med och även vad jag kunnat läsa mig till från andra som råkat ut för detta tråkiga.
Det jag kommit fram till är att de ekollonförgiftade hästar har många symtom gemensamt även om de kan vara deffusa och svära att ta på.
Vissa hästar kan leva och ha ett någorlunda normalt liv många år efter en förgiftning eller år av ekätande om man vet vad som skadats i kroppen och man vidtar smärtlindrande åtgärder medan andra måste avlivas fortare, andra går omkring med förgiftnigen utan att ägarna vet om det.
I slutänden så är det så att en ekollonförgiftning förkortar hästens liv p.g.a. skadorna det ger.
MVH/