Ekollonförgiftning - vilka symptom?

Tillis

Trådstartare
Någon här som varit med om ekollonförgiftning på häst?
Hur har detta yttrat sig/symptom?
Behandling?
Hur har det gått sedan?

Symptomen varierar, men det slår ut njurarna... Så se efter tecken på njurproblem. Diffusa hältor, beteendeförändringar förekommar också.

Min häst fick fång och jag är ganska så säker på att det berodde på att han ätit massor med ekblad.

Ja tyvärr, får jag väl säga.

Du kan söka även på "ekollon eller ekollonförgiftning" och även på "Medicinsk översättning önskas" där det står lite mer om den medicinska biten av denna förgiftning.

Vet man att man har ek och hästen ätit det så kan man se förändringar genom ex.

Humörförändringar, hästen svullnar upp kraftigt i sina spottkötlar, den kan ena dagen vara uppåt väggarna, nästa dag vara helt golvad.
I akuta skedet kan hästen sluta äta och dricka och bli kraftigt allmänpåverkad.

Den får ofta påverkan på njure och lever, blodvärderna kan förändras genom toxiderna, den kan svullna upp i kroppen, se tjock ut över hela krkoppen p.g.a kraftig vätskeansamling. Den kan få muskelskramper och ha spända ömmande muskler, alternativt att de kan förtvina, de kan få fångbesvär, magen och ämnesomsättningen kan bli påverkade.

Det kan yttra sig på många vis och det ger olika åkommor i hela hästens kropp. Detta är vad jag har kommit i kontakt med och även vad jag kunnat läsa mig till från andra som råkat ut för detta tråkiga.

Det jag kommit fram till är att de ekollonförgiftade hästar har många symtom gemensamt även om de kan vara deffusa och svära att ta på.

Vissa hästar kan leva och ha ett någorlunda normalt liv många år efter en förgiftning eller år av ekätande om man vet vad som skadats i kroppen och man vidtar smärtlindrande åtgärder medan andra måste avlivas fortare, andra går omkring med förgiftnigen utan att ägarna vet om det.

I slutänden så är det så att en ekollonförgiftning förkortar hästens liv p.g.a. skadorna det ger.

MVH/

Usch, låter verkligen inget vidare... :crazy:
Vet du om det är lika farligt året om, eller om det är när ekollonen är "omogna" som de är farliga.
Vi har nämligen en del stora gamla ekar i flera av våra hagar, och några av hästarna är vääääldigt intresserade av att stå där och käka nedfallna ekollon. Vi har dock inte märkt några förgiftningssymptom på någon av hästarna ännu, men man får ju vara på sin vakt.
Är vi kanske rentav tvungna att hängna av så de inte kommer åt så mycket av ekollonen...?

Allt är farligt.. Från bark -frukt.

På vårkanten när frukten förmultnat fram tills löven kommer igen är den tiden jag skulle våga ha en häst i en ekhage, inte annars, då skulle det få hägnas av många meter runt varje träd för att jag ens skulle tänka tanken att ha häst där.

Hästarna blir "ekonomaner" om de väl fått smak och i sig detta och gift börjat bildas i kroppen, det blir som en drog för dom och när de senare tas bort från detta kan de få abstinens som gör att de ger sig på och stoppar i sig all vad de hittar för att stilla abstinensen. Och då kan det redan vara försent.

MVH/

Vänta inte på förgiftningssymtom! Att de gärna står där och äter en varningssignal om precis det där beroendet som sissu beskriver - så stängsla bort ekarna NU.

mandalaki

Min häst står i en hage en bra bit från en gammal ek, men nu på hösten när det blåser mkt så hamnar det några blader i hans hage.... Och han går runt och plockar i sig dom med stor förtjusning!!

Tror inte det är så farligt, är bara blad, och inte många, dessutom vissna.... Vad tror ni? :confused:

Ja du, eftersom det är upp till varje hästägare att skydda sina djur kan man inte tvinga folk att göra något åt det.
Jag har många ekar på gården och de som är äldre än 100 år är stängslade de som är yngre väntar i vedhögen att bli uppäldade... :devil:
Det strider mot lagen eftersom ek är en fridlyst växt så det krävdes en del trixande i månskenet.... :cool:

Jag har en fånghäst och tar inga risker!
Sissu uttryckte sig så klokt: ”BORT MED SKITEN!!” :D

Är inte alls säker.. men har för mig att en föreläsare sa det på en exkursion.. då stod vi iofs och tittade på just en bergsek så han kanske bara glömde bort att nämna skogseken också :confused:
Värt att kolla upp iaf!
Bergseken är den man förr i tiden använda till stora skepp. Hårt virke som växer väldigt långsamt. Hög.
Skogseken är den som sparbanken (eller var det föreningsbanken?) hade som logga, inte lika hög utan breder ut sig mer.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
340
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 101
Senast: Kilauea
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Axevalla hästcentrum hålls isolerat till följd av att hästar visat symptom på smitta, men samtliga anmälningspliktiga smittor har gett...
Svar
0
· Visningar
38
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Från Frankrike har det rapporterats ett utbrott av ekvint herpesvirus typ 1, EHV-1, med neurologiska symptom hos hästar på en tävling...
Svar
0
· Visningar
258
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka