C

crazy horse

Har läst alla inlägg jag hittat om ekollon, men undrar ändå vissa saker.. Vi har flyttat söderut från norr, och först tyckte jag ju att alla ekar på vår mark var underbart, men nu när min häst börjat få smak för ekollon är det inte så roligt längre... :crazy: Vi kan ju inte såga ner alla ekar, och inte hägna in dem heller, det är för många, dessutom är de STORA, så spridningen av ekollon är inte liten heller. Vi har inte nån ekfri mark att gå på, så jag undrar om nån vet ifall det går att lära hästar "avsmak" för ekollon, eller om det bara är att sälja gården eller hästen:cry: Inte egentligen nåt av alternativen är ju tänkbart. Jag har inte nån runt mig heller som har mark utan ek... Vad i hela friden gör man:confused:

Sv: ekollon

Jag är i precis samma situation som du. Jag har haft en flock hästar i den hagen i 20-30 år och tack och lov har aldrig någon blivit sjuk av ekollon. Men jag tror att det beror på att hagen är stor och dom har gott om bete, samt lite vildäpplen- och päron och nypon m.m som dom gladeligen går och plockar i sig. Tror att det är större risk att dom börjar äta ekollon om dom är sysslolösa, ensamma, hungriga o.s.v.

De kan också få smak på det och börja missbruka ekollonen.
Vi har en mycket stor hage hemma där det finns många ekar ,våra hästar äter lite granna nån gång ,men går sedan därifrån och gör något annat.

För flera år sedan fick vi hem en ny ponny som parkerade sej vid ekollonen och inte kunde sluta äta.Bytte hage men alla hagar vi har finns ekar i ,vi plockade ekollon så fort vi bara hann. Till slut blev hon förgiftad och fick fång mycket på grund av ekollonen .

Hm, min häst verkar inte bry sig så där JÄTTEmycket om ekollonen, bara om inget annat finns att knapra på, som tur är, men jag hoppas ju att han inte börjar missbruka. :eek: Man får ge honom en kopp kaffe varje morgon istället....:idea:

Min syrras shettis är missbrukare av ekollon, han är som TOKIG efter dem och en gång åt han så mkt att han blev dålig. Vi visste inte vid det tillfället att han åt så mkt ekollon. Därefter fick vi rensa hagen på dem så gott det gick :smirk:

Det finns ju inte så mkt man kan göra om man inte vill eller kan ta ner träden. Håll efter antalet ekollon genom att plocka bort en del varje dag eller åtminstone regelbundet ifall din häst ser ut att få för mkt smak på dem.

Lycka till.

Tack för "lycka till:et" jag plockar och plockar.... Jag ser ekollon när jag blundar!:banana:

Ekollon är extremt giftigt fanns en artikel i hästfynd som den hette då om en islänning som hade ätit detta han blev avlivad pga förgiftningen dom blir påverkade negativt av dom o dom blir förgiftade! Lycka till.

Jag har en ek alldeles intill hagen, men det är inga ollon (öhh) på den.. Om de äter blad då? Är de också giftiga?

Har hört (av min kloka hästgubbe igen ),en teori att hästarna äter ekollon för att naturligt avmaska sej själva.De innehåller tydligen garvsyra som tar död på en del maskar.Tyvärr börjar en och annan missbruka....
Det är underligt för hjortarna vi har hemma livnär sej till stor del på ekollon om höstarna och verkar inte ta någon skada av det.

Antar att det är bra att mata hästen med annat i hagen, ha fri tillgàng pà hö osv..

och om hästen börjar äta för mycket sà fàr du välla rensa den mest ekfria hagen och avgrännsa lite hage och làta hästen stà dära.

Har hört (av min kloka hästgubbe igen ),en teori att hästarna äter ekollon för att naturligt avmaska sej själva.De innehåller tydligen garvsyra som tar död på en del maskar.Tyvärr börjar en och annan missbruka....
Det är underligt för hjortarna vi har hemma livnär sej till stor del på ekollon om höstarna och verkar inte ta någon skada av det.

Är hjortar idisslare?

Vi har väl tänkt på att såga ner en del ja, men min sambo tycker att ekarna är för värdefulla för att ta bort. Jag tycker att hästen är för värdefull jag, men..... Tydligen är det så att garvsyran i ekollonen ger lever- och njurskador efter missbruk, men det är väl så för människor som missbrukar kaffe eller alkohol- också mycket garvsyra.....Kan tro att det är avmskande i alla fall! Hoppas det bara var i medicinskt syfte min häst åt ekollonen!!:rofl:

Ekollon, ekblad och ekbark innehåller bl.a. tanninsyra, ett ämne som är speciellt giftigt för djur.
Ang idisslare...hos kor händer det oftare med förgiftning...så teorin med idissling kan inte stämma. Grisar däremot tål ekollon mycket bra, men antagligen för maten passerar snabbare än för ko och häst och dom kan inte bryta ner växtdelar lika bra som idisslarna och hästen.

Senast ändrad:

Jag skulle aldrig chansa och låta en häst ha möjlighet att komma åt att äta ekollon!!:eek: :eek: De är giftiga!!
När de väl fått leverskador och njurskador av giftet är det försent.:cry:
Stängsla runt träden ordentligt,tänk på att ekollon kan blåsa iväg vid stark vind också.
Att andra djurslag tål ekollon gör dem inte mindre giftiga för hästarna!
Det finns många kända fall där hästar gått en för tidig och PLÅGSAM död till mötes pga förgiftning ...chansa inte!

Ut och stängsla!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka