Sv: ekollon i hagen...
Ekintag är som rysk rollett. Antingen så blir hästen förgiftad och kommer att dö i förtid om en med ett pyttelitet intag, annars så kan hästen stå och äta år ut och år in utan att bli förgiftad.
Varför vissa individer blir förgiftade och andra inte är det nog ingen som vet eftersom det finns så lite information om ekförgiftning.
Hästarna blir beroende av ekollonen och det är ett gift, spelar ingen roll om det finns mat i hagen eller inte, har de fått smak så har de. En del häster kan även äta under några år och klara sig bra, tills just det året då det inte går längre och har den väl blivit förgiftad så är det en kronisk skada.
I det akuta skedet vid förgiftning så slutar hästen att äta och dricka samt svullnar upp i ganacherna och blir slemmig. Vid smygande förgiftning så syns många andra symtom, såsom ex. huduslag, förändrad ämnesomsättning, fång, foderöverkänslighet, muskelproblem, humörsförändringar ena dagen trötta och slöa och nästa dag hyperaktiva och överpigga, förändrade värden på blodprov m.m. m.m.
Det är en mycket allvarlig sjukdom att råka ut för för hästen, men allt behöver inte vara nattsavart för att de blir förgiftade, ibland har man turen som jag hade att klara sin häst till ett välmående liv under flera år innan jag fick ta bort honom, men jag önskar ingen häst att behöva genomlida detta p.g.a. att vi ägare leker rysk roellett med våra djurs hälsa när det gäller ekar och hästar.