ekollon i hagen...

M

Mithra

jag har 2 stora ekar precis utanför hagen, och har gått och plockat ekollon efterhand de ramlat ner, den del av dem som hamnar inne i hagen. Idag såg jag att ett av stona, dessutom en av de dräktiga glatt stod och knaprade på dem som om de vore socker... de andra har inte alls visat intresse för dem. Jag har nu spärrat av den delen av hagen, men undrar nu...hur farligt är egentligen ekollon? Kan det göra någon skada på stoet eller fostret? Om det bara var så här lite, det har ju varit mycket begränsat intag eftersom jag plockat undan efterhand.. men jag vet ju inte hur mcket hon fått i sig idag.. någon som har erfarenhet av detta?

Sv: ekollon i hagen...

Hästarna kan bli beroende av det. Har själv en sån valack men hade turen att han "bara" fick kolik på kuppen. Kan bli någon slags förgiftning men precis som du skriver är inte alla hästar intresserade.

Om det går så långt att de blir beroende så är det inte bara ekollonen man ska akta sig för utan också löv, bark osv.

alltså, om hon bara ätit lite grann så gör det nog ingen skada. Men det är lte trixigt med ekollon, för man märker ingenting på hästen förrens levern är till 70 % förstörd...

Det finns hästar som har ätäit så mkt så att de får förgiftning av det!!!

De svullnar upp i ansiktet, och får fullt av små upphöjnader ner över halsen...ser riktigt illa ut, men det brukar gå ner efter några dygn. Finns allergi medicin att ha hemma(obs receptbelagt).

Så jag har en :devil: la respekt för ekollon...

Ekintag är som rysk rollett. Antingen så blir hästen förgiftad och kommer att dö i förtid om en med ett pyttelitet intag, annars så kan hästen stå och äta år ut och år in utan att bli förgiftad.

Varför vissa individer blir förgiftade och andra inte är det nog ingen som vet eftersom det finns så lite information om ekförgiftning.

Hästarna blir beroende av ekollonen och det är ett gift, spelar ingen roll om det finns mat i hagen eller inte, har de fått smak så har de. En del häster kan även äta under några år och klara sig bra, tills just det året då det inte går längre och har den väl blivit förgiftad så är det en kronisk skada.

I det akuta skedet vid förgiftning så slutar hästen att äta och dricka samt svullnar upp i ganacherna och blir slemmig. Vid smygande förgiftning så syns många andra symtom, såsom ex. huduslag, förändrad ämnesomsättning, fång, foderöverkänslighet, muskelproblem, humörsförändringar ena dagen trötta och slöa och nästa dag hyperaktiva och överpigga, förändrade värden på blodprov m.m. m.m.

Det är en mycket allvarlig sjukdom att råka ut för för hästen, men allt behöver inte vara nattsavart för att de blir förgiftade, ibland har man turen som jag hade att klara sin häst till ett välmående liv under flera år innan jag fick ta bort honom, men jag önskar ingen häst att behöva genomlida detta p.g.a. att vi ägare leker rysk roellett med våra djurs hälsa när det gäller ekar och hästar.

tack för era svar.. jag får verkligen hoppas att hon inte ätit så många, och att det inte var någon fara. Nu har jag skärmat av den biten i hagen så nu kommer de inte åt det.. lite orolig är man ju men förhoppningsvis är det ingen fara...jag får hålla koll ¨på symtomen!
:crazy:

Hänger på din fråga.
Novan har börjat äta ekblad inte mycket men hon åt dom. Eken står utanför hagen men en liten del av bladen blåser in. Jag har kollat flera gånger men inte hittat några ekollon varken i hagen eller strax utanför.
Någon skrev att hästen vid förgiftning kan bli omväxlande väldigt pigg och väldigt seg och det är hon.
Mig veterligen har hon inte haft tillgång till ekar iallafall inte de tre sista åren och knappast de 2,5 åren före det heller. Innan det 0-2,5 års ålder vet jag inget om.
Ska jag försöka kratta bort bladen från hagen eller hur ska jag göra? Terängen är mycket svårkrattad och det blåser som sagt in nya blad hela tiden.

Vi HADE en ek strax utanför hagen och en massa ekollon i hagen, ett av våra ston blev som besatt, det första hon gjorde efter utsläpp på morgonen var att springa till platsen där ekollonen låg - och nåde den som kom i närheten. Eken finns inte mer.
Såvitt jag vet ger ekollonförgiftning allvarliga njurskador. Vårt sto klarade sig dock, även fostret/fölet.

Shaggy skrev:
Hänger på din fråga.
Novan har börjat äta ekblad inte mycket men hon åt dom. Eken står utanför hagen men en liten del av bladen blåser in. Jag har kollat flera gånger men inte hittat några ekollon varken i hagen eller strax utanför.
Någon skrev att hästen vid förgiftning kan bli omväxlande väldigt pigg och väldigt seg och det är hon.
Mig veterligen har hon inte haft tillgång till ekar iallafall inte de tre sista åren och knappast de 2,5 åren före det heller. Innan det 0-2,5 års ålder vet jag inget om.
Ska jag försöka kratta bort bladen från hagen eller hur ska jag göra? Terängen är mycket svårkrattad och det blåser som sagt in nya blad hela tiden.

Om du inte hittar några ollon i vare sig hagen eller staxt utanför så är de garanterat uppätna.. Träden har släppt sina frukter sedan en tid tillbaks så det borde finnas på marken runt om ifall hästarna låter bli att äta upp dem.

Marna skrev:
Såvitt jag vet ger ekollonförgiftning allvarliga njurskador. Vårt sto klarade sig dock, även fostret/fölet.

Det ger alla möjliga skador, framförallt inre skador. Njurar, lever, mage tar stryk. Vilket i sin tur leder till att andra effekter uppstår, ex. för hög protein i urin, anemi, kroniskt fång, allergi m.m.

Om det inte sker en kraftig akut förgiftning där hästen måste tas bort omgående, så visar ju tyvärr njurprover ofta inget försen det är för sent till räddning alls. Men om hästn levervärden är dåliga så kan man nästan räkna med att njurarna är påverkade också. Man kan även se om hästen är svullen över njurarna eller ömmar i ryggen m.m. Sedan går sjukdomen i skov och för varje skov så blir hästen oftast sämre.

Förtydligande
Det fanns inga innan vi flyttade hästarna dit heller vilket var max 2,5 veckor sedan och dom borde ha börjat falla då. När jag sa strax utanför var det ändå så långt bort så att hästarna inte kan nå det utan att gå på staketet. Jag ska kolla lite noggrannare utanför men eken växer inte över hagen utan yttersta grenen är strax utanför.
Jag undrar nog snarast om dom kan bli förgiftade på bara små mängder löv.

Shaggy skrev:
Jag undrar nog snarast om dom kan bli förgiftade på bara små mängder löv.

Som jag skrev tidigare så tvistas det gällande om blad och bark är lika giftigt som frukten, ingen tycks veta.

En del säger att det inte är giftigt andra att det är lika giftigt.
Så man får väl helt enkelt märka på individen om det är giftigt och beroendeframkallande eller inte, eftersom inga säkra svar verkar finnas och om man inte kan eller vill ha hästen helt ekfritt.

Som jag har förstått, så är det de gröna ekollonen som är värst. Bladen (jag hade hästarna i en ekhage tidigare under vår-sommar) blir det för mycket om hästarna äter för mycket av bladen. Vad som är "för mycket" är svårt att säga, men ser man att hästarna står o äter ekblad ofta så får man ju byta hage el stängsla av. Den ekhagen använde jag efter nyår igen o det hade fungerat bra.

Jag har ekar på infarten av min tomt o har stängslat av den del av hagen där tre ekar finns, samt på andra sidan där jag har två, så krattar jag bort så mycket jag kan som fallit ner. Båda hästarna gillar tyvärr ekollon.

Funderar såga ner en el två av ekarna på ena sidan - de är ju på min tomt... Annars ska de vara fridlysta, men tre ekar på en liten bit, kanske 30 kvm...O dessutom flera plommonträd o lind o en björk o ett urgammalt päronträd växer runt om. Det räcker med de två stora ekarna som iallafall har växt i 150 år på andra sidan. Lite "naturvård" :-O

Jag hade stängslat av den biten, inte värt att riskera ngt!!!! Har hört så mkt om hur de kan påverkas, även om jag själv inte har märkt ngt mer än "svullna ganascher".

Halkar in på ett bananskal :banana:
Mina hästar har oxå fått smak på ekollon, har stängt av den del av hagen som har "barmark" där de lättare hittar ekollonen, resten är ganska mycket gräs fortfarande så jag har inte sett dem gå där och snoka.

Är det bara jag eller är det inte ovanligt mycket ekollon iår, upplevde inte detta ständiga fallande tidigare, vi har mycket ekar och har nyligen flyttat dit.

Jag trodde jag skulle kunna ha dem i skogshagen, men jag får nog allt tänka om, grrr... :mad:

Hörde om en häst som fått smak och det gick så långt att den fick frätskador i magen och fick avlivas. Huga :(

kazam

akta er för ekollon....min första häst blev förgiftad av dom vetrinären gjorde allt i sin makt för att rädda henne men tyvärr så gick det inte...det blir som knark för hästen och slutar att äta allt annat.Detta var 1988

vi hade även ett fall till i höstas där en åring oxå blev förgiftad och inte klarade sej, så pass upp på ekollonen...

En ponnyuppfödare i England berättade att ekollon förutom att det kan ge förgiftning som slår ut njurar och lever..oxå kan göra hästarna skogstokiga!! :eek: ..alltså "höga" typ som av knark..som gjort att de skenat rätt ut i trafiken och dött av de skadorna istället.. :eek:
Fast det är väl ett bättre sätt att dö på än att njurarna slutar fungera.. :cry:

Släpp aldrig hästar i hagar med ekar risken är för stor att de blir förgiftade,om skadorna redan orsakats på njurar och inre organ ..då är det för sent att byta hagar..
Kolla även om ekar finns utanför hagen!!Stora ekar har lååånga grenar som kan "ploppa" in ekollon i hagen iallafall..det kan löna sig att inventera vilka träd man har i ,och omkring sina hagar..hästar kan äta det mest konstiga saker!! :eek:

Hade själv en ponny en gång som åt upp stallkattens torrfoder med fisksmak om han kom åt skålen..fast det var väl inte giftigt ..bara äckligt! :D

Hade en gång en fjording som inte bara försökte äta upp katternas torrfoder :crazy:
Hon svepte en gång i sig ett helt hönsägg som låg inom räckhåll :eek:

Nåväl, tillbaka till tråden

Finns det någon som vet om man kan släppa hästarna när det frusit, eller framåt januari?? Nu blir det ju ingen snö här i Skåne så det kan man ju inte hoppas på.
kazam

*lånar knapp*
För många år sedan när jag var i 11-12 års ålder så brukade vi hälsa på min kompis farmor och hennes granne hade 2 st ponnysar som gick på stor lösdrift och där fanns massor av ekollon i deras hage.
Vad jag kommer ihåg så åt de ofta av ekollonen men de blev aldrig sjuka av det "peppar peppar ta i trä" och vi var så unga då att vi visste inte att det var giftigt för hästarna. Vad jag vet så blev det ena stoet 29-30 år gammal och hennes dotter blev ungefär lika gammal, de hade nog turen att inte bli sjuka av ekollonen.

Pratade nyss med min veterinär som oxå har hästar och ekar.

Rekommendationen var att jag har dem i annan hage, alternativt stänger av för ekollonen tills ungefär nyår när det frusit och ekollonen har börjat ruttna och brytas ner.

Får väl gå ut och provklämma på ekollonen framåt jul sådär :smirk:

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 267
Senast: Happimess
·
Hästhantering Mitt 8-åriga sto går i hagen tillsammans med 3 andra ston. Hon är ranghög, men snäll. Flocken är relativt ny, de 3 andra stona är ganska...
Svar
2
· Visningar
968
Senast: Masse
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 730
Senast: Luleå
·
Hästhantering Det måste ju finnas tidigare trådar om detta men jag hittar ingen så jag postar en ny. "Min" häst, en 17-årig isisvalack, har på sista...
Svar
4
· Visningar
1 344
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30