Ekollon-hur farligt?

TwiggyM

Trådstartare
Vi har blivit erbjudna att låna en stor beteshage men är tveksamma då det finns ekar i hagen. Har rådfrågat veterinär men vill gärna höra från fler.

Hur farligt är det med ekollon/stor risk att hästarna äter/symptom?

Sv: Ekollon-hur farligt?

Vi har ek i en hage. Försöker sparka bort det som ramlar ned men rätt svårt. Har inte haft några problem *peppar peppar tvi tvi*.

Tror att man ska vara noga med att se till att det finns annat att äta så de inte går och rotar bland ekollonen för att de är hungriga.

Vad sa vetten?

Veterinären menar att så länge det finns annat att äta (kraftigt bete i hagen) bör det inte vara någon fara.

Skall dock kolla upp hur mycket ekollon det handlar om och om det eventuellt går att hägna in innan vi bestämmer oss.

Vi har ekar i både sommar och vinterhagen, våra hästar äter ekollon så fort de kommer åt, försöker räfsa bort så mycket jag kan varje dag, jobbigt men jag vågar inte låta de äta ekollonen.
De äter av dem även om det finns annan mat i hagen :(
Ingen av hästarna i våra hagar har blivit sjuk av ekollonen som tur väl är.

Däremot har dottern en kompis som fick ta bort sin häst förra hösten, den fick akut kolik efter att ha ätit av ekollonen i deras hage och det fanns inget veterinären kunde göra.

Så jag tycker det är lurigt med ekollon i hagen, därför räfsar jag bort så mycket jag kan.

Får de smak så äter de även om det finns massor av annan mat, så är det bara.

Min ekförgiftade häst överlevde i några år med alla dess bieffekter det kan ge. Ek är inte att leka med och det är ett risktagande av stora mått, det bör man var amedveten om om man skall släppa en häst i en ekhage.

Antingen så blir de akut sjuka och dör, överlever med biverkningar alt. inte blir sjuka alls.

Personligen hoppas jag nån någon gång kommer på varför vissa reagerar och andra inte på giftet.

Symtomen är väldigt varierande beroende på hur kraftigt de blir påverkade.

*kl*

På tal om ekollon?

Hur farliga är löven?

KL

jag har också erfarenhet av att de utvecklar en enorm smak för ekollonen och äter dem som galningar om de väl får smak.
Vi har räfsat bort de gånger vi haft ekar i hagen, och då har det funkat skapligt. De hästar som reagerat har blivit väldigt svullna i lymfkörtlarna vid ganascherna.

Går det inte att hägna in ekarna så hästarna inte kommer åt ev ekollon?

Vid ena tillfället (han åt ju fler gånger och fick fler små akuta förgiftningar innan vi hittade det lilla äckliga trädet) så fick min denna svullnad och en ökad salivmängd (är spottkötlarna som svullnar) så jag trodde han skulle kväva sig själv. Det var ruggigt vilket salivökning det kunde ge.

inte lika farliga, men giftet finns även i löv, bark, rötter etc. min fick fång av att äta ekblad..

kunde även se hur han på hösten, när löven blåste in i ekfria hagar, gick och plockade löv från marken. så ja, dom blir beroende av ämnet i eken.

Ekollon är farligt....min ponny blev ekollon förgiftad, det var hemskt..hon slutade äta allt veterinären försökte rädda henne men tyvärr, så gick inte det...därför är jag livrädd att sätta hästen i ekollon hage!!! detta var 15 årsen....

för 2 årsen dog en annan häst (2 årig nsv) blev yr o galen och även hon fick avlivas pga smärtor och det kom blödning ur munnen

så pass upp...

verkar som att det är ganska stor risk för att hästarna börjar äta det även om dom har mkt bete. jag skulle inte våga riskera nåt sådant med tanke på konsekvenserna.

verkar som att det är ganska stor risk för att hästarna börjar äta det även om dom har mkt bete. jag skulle inte våga riskera nåt sådant med tanke på konsekvenserna.

Grejen är nog snarare att har de någon gång varit "tvungna" (pga betesbrist) att äta ekollon får de smak för dem och äter sedan ekollon även när de har annat att äta

jaa men det är väl lika farligt för det? jag skulle aldrig släppa ut min häst i en hage med ekollon. finns dom i mitt stall som gör det och man ser att hästarna går runt och äter under ekträden och så. då får min häst hellre gå själv i sin rasthage än att riskera nåt sånt.

deras hästar fick också symptom som att dom gick upp jättemkt i vikt (bukiga) och blev svullna vid ganascherna osv. tyvärr kan man väl tycka så hände inget allvarligare så dom lät hästarna gå kvar där ändå:S

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
358
Senast: Malva1978
·
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
600
Senast: skiesabove
·
Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 351
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 511

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka