Ekbackar...

Inelin

Trådstartare
Hej!

Jag ska utöka hagarna med mer mark. Där är b.l.a ekbackar. Innebär detta någon risk?

/Undrar Inelin

Sv: Ekbackar...

Ekollon är ju faktiskt inte nyttiga, så viss tid på året finns det säkert risker. Sök på ordet här, på hästvård och islandshäst så har ämnet berörts i andra trådar.

en kompis häst blev "hög" på ekollon.....
mådde inte alls prima... inget roligt med en drogad häst..

Inelin skrev:
Hej!

Jag ska utöka hagarna med mer mark. Där är b.l.a ekbackar. Innebär detta någon risk?

/Undrar Inelin

Ja, det innebär en stor riskt för de hästar som skall gå där. Skulle inte utöka och ta den risken.

Alla hästar blir inte förgiftade men ingen vet vem som drabbas eller när och det är ingen trevlig förgiftning för hästen.

Ja, ekollon och även bark är giftigt i mer eller mindre grad beroende på hästen. Går det inte att stängsla runt dungarna så att hästarna inte kommer åt träd och nedfallna ollon?
//marti

Tack för svar allihopa!
Nu börjar jag bli lite mer betänksam med att utöka hagarna.

Jasså barken är giftlig...bra att veta. Jag har inte haft problem tidigare med att hästarna gnager bark. Men de äter sly och unga toppskott. Är det risk för förgiftning om de äter ek-sly?
Undrar Inelin

Inelin skrev:
Tack för svar allihopa!
Nu börjar jag bli lite mer betänksam med att utöka hagarna.

Jasså barken är giftlig...bra att veta. Jag har inte haft problem tidigare med att hästarna gnager bark. Men de äter sly och unga toppskott. Är det risk för förgiftning om de äter ek-sly?
Undrar Inelin

ALLT som har med ek att göra ÄR GIFTIGT.....Sen om, vem eller när någon reagerar eller inte är lotteri, man vet aldrig.

Vad man dock bör veta när man leker rysk rolett är att förgiftningen mer eller mindre slår ut hästen inre organ, har man tur som min häst hade så kunde han leva i flera år och ha ett bra liv med sin nedsatta funktion i lever och njurar och mid sin kroniska fång som blir + foderkänsligheten av att inte klara av att spjäkla fodret p.g.a. sin ämnesomsättningspåverkan.

Andra märker man inte mycket på alls lite stelhet eller lite ojämnt humör eller kanske inget alls för de inte tagit skada, andra slutar äta och dricka och dör ganska omgående.

Ek bildar ett ämne som förekommer mest i bark och ollon, men även i blad och skott. Även i färskt trä, kan vara bra att tänka på vid byggnationer och uppsättninga av staket stolpar.
Detta ämne är beroendeframkallande hos hästar,ungefär som en typ av narkotika. Presic som hos människor så reagera hästar olika på det.

Det här ämnet slår ut njurarna och det är det som sedan leder till problem för hästen. Det är till stor del beroende på i vilka doser och under hur lång tid hästen har tillgång till eken.

Det är inte bara hästar som drabbas utan t ex även kor som går i ekhagar.

Symptomen kan vara akuta med riktiga förgiftningssymptom som frossa, magont,ledvärk. Men det kan också komma mer smygande med långsam utslagning av njurarna vilket är svårare att upptäcka. När det är så långt gånget att urinen är blodblandad då är njurfunktionen nersatt eller på väg att slås ut.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
507
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
985
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
376
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 877
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar