Ej samtidig avmaskning, hur påverkar?

K

Katta83

Man hör ju alltsom oftast att alla hästarna somgår tillsammans ska avmaskas samtidigt och med samma preparat.
Men om det nu är som så att alla man delar stall med tror att det räcker att avmaska före betet (maj) och i slutet av betet (oktober). Dessutom med ett preparat som exempelvis Fyrantel som bara har 4 veckors intervall. Det kvittar vad man säger eller låter dom läsa, för dom är saliga i sin tro.
Jag har avmaskat min häst med ett annat preparat, eftersom vi inte vill "hoppa runt" för mycket (med risk för imuna maskar), och med rätt intervall. (Dvs. hon har fått under betet oxå).
Hästarna som går tillsammans är alltså varken avmaskade samtidigt (med undantag från början och slutet av betet) eller med samma medel. Vad har det föreffekt?
Nu efter sista maskningen visade det sig att iallafall en av de andrahästarna var full med mask och iallafall två till har tappat rejält i vikt under sommaren.
FInns det någon risk att min häst också kan bli angripen? Jag följer alla avmaskningsregler, men när inte alla andra gör det så känns det lite "osäkert" iallafall.

Problemet är ju att din häst blir återsmittad direkt.

Kan du inte kopiera/klippa ut artikeln om mask från senaste Ridsport och hänga upp i stallet? Dessutom peka på att det blir BILLIGARE i längden att göra träckprov och avmaska efter just era behov.

Nej, rena "såhär ska du göra" är en sak. En objektiv artikel en annan med hänvisningar till mer information.

Du måste väl ändå hålla med om att en intervju med t.ex en läkare är trolig än en artikel skriven av journalist med dess tyckande och tänkande inom läkarvården... Eller en reklamruta jämfört med en objektiv testpanel för olika märken av samma sak.

Lite sunt förnuft måste man väl ändå ha och kunna sålla vad som kan vara vettigt och inte. Källkritik!

Men om inte jag minns fel så skrev jag guide inte lag samt att det var ifrån Banminth. Men jag skrev också att man kunde söka på internet och nu har jag för säkerhets skull letat upp den exakta adressen jag syftade till!! =)
www.avmaskning.nu

Ah, HELA sidan var bättre än bara diagrammet som de brukar ha med i sina annonser. Det skulle ju vara trevligt om de kompletterade med att man bör göra träckprov också...

Liknande trådar

Hästvård Jag tänkte försöka styra upp avmaskningen i vårt stall. Som ett steg i detta tänkte jag göra ett formulär för avmaskning till varje...
Svar
9
· Visningar
1 381
Senast: amalia
·
U
Hästvård Hej jag börjar bli riktigt förvirrad när det gäller avmaskning. Alla säger så olika och dessutom står det olika på olika ställen man...
Svar
19
· Visningar
2 150
Senast: Totola
·
Hästvård Tycker själv att det börjar bli tjatigt med dessa avmaskningstrådar, men jag behöver lite hjälp här;) Vi har gjort träckprov nu på...
Svar
4
· Visningar
831
Senast: Madick
·
Hästvård Snart flyttar min nya häst till en lösdrift. Ytan är rätt stor och det går bara 6 hästar där och allt bajs samlas i ett hörn av hagen...
Svar
15
· Visningar
1 798
Senast: Zebung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur