Ej halt men har en rörelsestörning..

katarina_dacke

Trådstartare
Så här är det, min häst har det senaste inte kännts riktigt hundra.. Min tränare var ute i går i stallet, och då bad jag henne titta på honom i longeringen..
Hon har innan varit väldigt duktig på att se om något är fel. Som jag själv såg är han inte halt, men han är rörelsehindrad bak.. Men han trapar på lika bra med båda bak och visar inte ett enda tecken på missnöje. Vilket denna häst brukar visa tydligt.
Han liksom kniper med hela bakbenet från korset och neråt. Hade för ca 1 månad sen ute kiropratorn och han knäckte då hästen, då min häst satt rejält fast i korset..
Och nu ska vi så klart ta ut honom igen. Men nu vill jag ha lite olika åsikter! Hur tycker ni jag ska göra?

Sv: Ej halt men har en rörelsestörning..

Veterinär först, inte en massa alternativ behandlingar utan grund på en häst som uppvisar problem, utan veterinärs diagnos och genomgång först. Det är urgrunden till all sund hästhantering som innehåller användande av alternativvård!

har varit i kontakt med vet (telefonkontakt) Och beskrev symptomet, har även varit med hästen på kliniken flera gånger, då vet föreslog detta!!! så nu vill jag ha övriga synpunkter, hur ni tycker jag ska gå vidare samt rida. Har ni varit med om liknade? Hur gjorde ni?

är det klinik veterinären som undersökt hästen tidigare som föreslagit detta? vad har diagnosen på hästen varit när du är inne på klinik?

låter märkligt att en vet över telefon skulle ordinera alternativ utredning? Har denne veterinär sett rörelsestörningen i fråga? Har svårt att tänka mig att ett beskrivet problem skulle överlåtas till hästägaren att bedöma om det är en hälta eller ej, hälften av tiden ser ju folk inte att deras hästar är halta. :crazy:

Har hästen en rörelsestörning ska den inte ridas, då kommer den ju att felbelasta sig och defintivit bli ett fall för veterinär. Jag hade krävt en omfattande hältutredning till man fastslagit vad som är fel.

Ok ja det är vet på klinik som föreslagt detta. Men känner ändå att jag som ni säger vill åka och kolla upp honom..

Du har alltså redan varit inne på klinik med hästen, fått diagnos och rekommendationen att ta ut en kiropraktor? Har jag förstått det hela rätt? I så fall så ska du ringa kiropraktorn och tala med denne. Jag har aldrig varit med om att endast en behandling räcker för att åtgärda ett fel, det brukar krävas fler återbesök av kiropraktorn. Förutsatt att denna behandling är rekommenderad av veterinär efter ställd diagnos. Jag skulle inte rida hästen innan jag pratat med kiropraktorn.

Kl*
Som alla sagt så ska man kontakta veterinär innan man tar ut en alternativ person, MEN det är långt ifrån alla veterinärer som "vet om" att problemen kan sitta muskulärt, så det är inte säkert att veterinären kan ställa en diagnos. Alternativt att de ställer en felaktig diagnos bara för att göra ägaren nöjd.

För övrigt är jag för det alternativa - då veterinärer kan vara väldigt snabba med att ex ta fram kniven... Fast det inte skulle behövts från början.

Och till sist - det räcker inte med en behandling för att hästen ska bli bra. Nu skrev du att du (TS) skulle ta ut kiro igen, så inget illa ment i att jag nämner det, men man kan inte räkna med att en behandling räcker. Snarare närmare fem, om man behandlar musklerna.

Nej nej nej självklart räcker det inte med 1 behandlig! Detta är 5 gången han knäcker!
Då jag vet att det är viktigt att även göra något åt problemet med inte bara ta ut kiropraktor utan ta reda på varför han skjuter kotorna!! Och ändra ex utrustning/ ridstil osv..

Liknande trådar

Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
1 002
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 059
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 933
Senast: Jamtland
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 070
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka