Ej frysmärkt varmblodig travare

Ainon

Trådstartare
Vad gäller egentligen för varmblodiga travare utan frysmärkning (och okänd stam) räknas det ändå som varmblodig travare? eller vad registrerar man en sådan som?

Någon här som har en varmblodstravare utan frysmärkning?

Sv: Ej frysmärkt varmblodig travare

Näää..
Om det finns noll uppgifter på den så kan den inte registreras på STC..
En vanlig orsak till sådant är om man kommit på kant med hingsthållaren och inte betalat avgiften..

En annan orsak är att travarstoet har blivit tjuvbetäckt av nån ridhäst eller annat..då blir avkomman kass i registreringssammanhang.

Är det inte nån ponnyförening som har hand om sk. "övriga hästar" ??

AM

Ska väl igentligen tillägga att vissa importerade travare INTE har frysmärkning med däremot tatuerade siffron under i överläppen..på insidan då..

AM

Är det inte nån ponnyförening som har hand om sk. "övriga hästar" ??
Njä.. Ridponnyföreningen registrerar korsningsponnyer, med eller utan stam. Övriga "okända" hästar får sina pass ifrån Svenska Hästavelsförbundet.

Okej tack båda för svaren!

Har bara hästen (som tyvärr inte har något pass än pga strul) på foder men tänkte att det är bra att veta.

Senast ändrad:

Ska väl igentligen tillägga att vissa importerade travare INTE har frysmärkning med däremot tatuerade siffron under i överläppen..på insidan då..

AM

Ursäkta trådkapningen men Nafayette, har även franska travare taueringar? Vet att de är chippade däremot.
Blev lite nyfiken då jag har en fransos men har aldrig sett något. Har iofs inte tittat efter heller...:o

Vi har en travare utan frysmärkning i vårt stall. Jag tror hon är reggad som varmlodstravare eftersom hon iaf är med i ridtravarföreningen. Tror dock inte hon har okänd stam.

Det kan ju vara så att hästen faktiskt har blivit frysmärkt, men att märkningen misslyckats.
Vi har tillexempel en där det enda som syns av märkningen är en liten vit tofs.

Nej så är det inte. Hon fick hästen redan som föl för att göra ridhäst av den.

Vi har en travare utan frysmärkning i vårt stall. Jag tror hon är reggad som varmlodstravare eftersom hon iaf är med i ridtravarföreningen. Tror dock inte hon har okänd stam.

Är den svenskfödd kan den inte vara registrerad om den inte är frysmärkt. (Möjligen att det kan finnas några i livet fortfarande som är födda på 70-talet som inte är frysmärkta)

Japp on är svenskfödd. Så då är honantagligen inte registrerad:idea:

Japp on är svenskfödd. Så då är honantagligen inte registrerad:idea:

Otroligt oseriöst av Ridtravarföreningen om dom låter en sån häst starta i ridgrenar som travhäst.
Ofta är det ju så att uppfödaren struntat i att betala fölavgiften.
Ett annat problem är ju att det kan vara en korsning och på det viset ha bättre gångarter och förutsättningar att vinna "ridtravartävlingar".

Liknande trådar

Utrustning Får hem 2 varmblod och funderar om inte en av islandssadlarna jag har kan fungera. Naturligtvis kommer jag märks det när jag provar😅...
Svar
10
· Visningar
694
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 420
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 215
Övr. Katt Hej! Jag och min familj har nyligen upptäckt tjusningen med fricamping, vi far runt i ett taktält, men har ännu inte varit iväg längre...
Svar
1
· Visningar
443
Senast: gammalek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka