Hallonsoda

Trådstartare
Hej!

Min häst går på bete nu, och jag plockar ofta bort fästingar. Har lite frågor angående dom...

Hur vanligt är ehrlichia?
Vet nån om det finns mycket i sthlmstrakten?
Det smittar väl direkt när fästingen börjar suga, blir det värre om den får sitta länge?
Kan hästar få borrelia?
Finns det några anndra sjukdomar som sprids via fästingar?

Vill ej att hästen ska drabbas av nån sjukdom, så jag överväger att spruta på nåt insektsmedel.

//Sofia

Sv: Ehrlichia

Hej!
JAg tycker att det verkar som erlichias blir vanligare och vanligare i Sthlms-trakten(+ att veterinärerna börjar få upp ögonen mer för denna sjukdom). Minst en häst i stallen jag stått i har fått varje år. Nu senast förra söndagen, en kompis häst. Hög feber, gula slemhinnor och stapplig/vinglig hela bakpartiet. Vet. satte in behandling på en gång.
Det räcker med att en smittad fästing sätter sig på hästen och suger en kort stund ,så har den överfört smittan, även om den sen trillar bort.

Borrelia på häst finns inte konstaterat enl. min vet., men flera här på buke säger sig ha haft borreliahästar, så jag vet inte.

Switch tycker jag är ett bra medel att ha på, det håller de flesta fästingar borta.Men sen finns det ju såklart utvecklingsstörda fästingar som inte bryr sig vad man än sätter på hästen :crazy:
JAg har alltid på det under betesperioden, min häst har haft erlichia en gång och det tog två år innan hon var helt återställd. Vill INTE ha det igen, och med Switch minskar man ju risken även om det inte finns några garantier.

Vad läskigt!
Att det tar så lång tid att få det att gå ur...

Min häst har 2-3 st per dag, så jag måste sätta in något. Switch finns väl att köpa på granngården?

Ja det säljs på Granngården.Hööks har också. Dyrt, men en flaska räcker oftast hela betessäsongen och är väl värt pengarna ;)

Jodå, en flaska innehåller 250 ml och du ska ha på max 40 ml var 4:e vecka ;) . Det är inget medel du har på dagligdags.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har oxå hört - av olika veterinärer - att det inte finns ett enda konstaterat fall av borrelia. Samtidigt så undrar man ju över alla som fått den diagnosen av sina veterinärer. Vad baserade dom den diagnosen på? Jag menar, man kan ju förvisso hitta låga titrar av antikroppar mot borrelia, men det innebär ju inte ens att hästen varit sjuk. Skulle gärna höra från er med "borrelia"-hästar, inte för att klanka på er veterinär, snarare för att försöka bilda mig en uppfattning om hur det verkligen ligger till.

Häromkring finns MKT fästingar, mkt borrelia på människor, men trots 5-15 fästingar om dagen så har min häst absolut 0 i titer på borrelia.
Däremot har min häst titer på ehrlichia. Men hon har absolut aldrig varit sjuk, för hög feber, vinglighet och gula slemhinnor är aningen svårt att missa. Så bara för att de råkar ut för det lilla kräket, så behöver de inte insjukna (tack och lov).

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är nu i ett (nytt) krig med min kropp. Mest troligt är väl att det är sköldkörteln som spökar i grunden men enligt läkarn är ju alla...
Svar
14
· Visningar
1 091
Senast: _Taggis_
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 781
Hästvård Fick hem min d-ponny från betet för 1,5 mån sedan. Magen har varit lite i olag mest hela tiden sen dess. Inte så att det sprutar men...
Svar
8
· Visningar
1 686
Senast: Aaricia
·
H
Gravid - 1år Jag är gravid i 15 veckan och är så fruktansvärt velig!!! Jag och den eventuellt blivande pappan har varit tillsammans i drygt 4 år...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 449
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar