nordtravare

Trådstartare
För någr a år sen hörde jag om en genetik forskning om eksem på isis finns det något resultat som man kan läsa ?

Sv: egsem

Mycket intressant att det görs en studie av det, resultatet ger ju hopp om att sänka frekvensen drabbade hästar .

Mycket intressant att det görs en studie av det, resultatet ger ju hopp om att sänka frekvensen drabbade hästar .

För att det ska vara möjligt krävs ju att man utesluter alla eksemindivider ur aveln, det finns ju även andra åkommor som också är viktiga att få bukt med och det är bl a spatt. Men när man ser annonser på ston som inte kan ridas och är T-märkta men går i avel trots att de har spatt så blir man mörkrädd hur folk tänker. Både spatt och eksem finns med på avelsdefektlistan, men på islandshästar är det ok att avla på så undrar jag då hur man tänker.

egentligen köparnas fel finns det möjlighet arr köpa föl efter spattfria och dnatestade för eksem föräldrar och de icke fria blir osålda löser det sig själv.Sen kan det tex bli omöjligt att rega föl efter otestade föräldrar har man ju kommit en bit på vägen.

Köparens fel är det då rakt inte, vilken säljare tror du skulle berätta att stoet har spatt?

DNA test för eksem är ännu inte klart så det är inte möjligt ännu tyvärr, men förhoppningsvis kommer det i framtiden.

Så länge SIF godtar att man avlar på individer med spatt och eksem, så kommer det inte att bli någon ändring på den fronten beträffande registrering.

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 708
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
705
Senast: Squie
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: Sryoqwe
·
Dressyr Jag må vara trög men jag fattar inte kvalreglerna, finns det någon klok människa som kan hjälpa mig? 🙈 I Msv B behöver jag kvala från...
Svar
5
· Visningar
690
Senast: Snurrfia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka