Egna katter för första gången :D

vilse

Trådstartare
Nästa vecka hämtar jag mina första egna katter :D

Hur introducerar jag dem för varandra på bästa sätt?
Jag kommer köra och hämta dem samtidigt, de åker i varsin bur såklart.
Men hur gör jag när de kommer hem?

Öppnar burarna och låter de utforska varandra som de vill?
Vad gör jag om de börjar bråka?
Bör de ha varsin matskål från början, eller ska jag använda en bara?
Ska jag hålla de instängda på mitt rum första dagarna eller släppa ut dem i hela lägenheten med en gång? (15 resp 55 kvm)

Råd tack :)

Sv: Egna katter för första gången :D

*puttar*

Jag hämtar dem imorgon, ingen som har några tips/idéer?

Sv: Egna katter för första gången :D

Jag skulle släppa ut dem i varsitt rum men låta dörrarna vara öppna. Så får de gå runt och kika själva utan att direkt möta varandra.

Jag skulle också ställa ut två kattlådor och två matskålar i början. När jag ser att båda är bekväma med att dela låda/matskål skulle jag ta bort den ena.

Ha en blomspruta redo ifall de bråkar. Sära då på dem och låt dem vara i varsitt rum med galler/nät tills de lugnat sig lite. Eftersom det är nytt för båda finns det en risk att de "överreagerar" lite pga stress. Låt dem så coola sig lite över natten och försök igen dagen efter.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
570
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 196
Senast: Marvin
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 606
Senast: MissFideli
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar