Egen mash - vad kan jag ha i?

Newbee

Trådstartare
Hej!

Jag har köpt lite olika mash men inte varit riktigt nöjd.. Nån har för lite linfrö och nån annan för mycket socker.

Jag har två nordsvenska brukshästar, dom har lätt att gå upp och dom har inte haft fång. Men jag vill göra så mycket som möjligt för att jobba förebyggande. Dom rids ut 3-4 ggr i veckan ca 1h per gång i varierande terräng. Den ena är kolikkänslig.

Jag har dålig kunskap i vad stärkelse har för påverkan om man pratar om fång. Någon som skulle vilja förklara lite kort?

Sen till den stora frågan då :-)
Tips på vad man kan blanda i? Och gärna vad det har för egenskap.

Linfrökaka?
Majs?
Vetekli?

Väl mött :-)
 
Jag hade försökt hålla socker- och stärkelsehalten under 10% till nsv, då det är en bra riktlinje för många problem som IR, PSSM, fång etc. Dvs absolut inte saker som majs, havre, korn, melass, betfor.

Jag gör i princip egen "mash" som krubbskrammel när jag ger mineraler. Ett "recept" som jag körde på I höstas till min PSSM-häst såg ut såhär:
1 liter melassfritt lusernhack
2 dl speedibeet
1 dl älgört (mot magproblem och inflammationer)
2 msk linfröolja (förebyggande mot insektseksem)
1 mått mineraler (egen blandning)
16g ALCAR (tillskott för PSSMen).

Blanda med tillräckligt med vatten, framförallt tillräckligt för Speedibeeten.

Tyvärr så vägrar herrn just nu att äta ALCAR oavsett vad för götti jag blandar till och har blivit skeptisk till alla tillskott, så just nu äter han en färdig "under10%müsli" och färdiga mineraler, bara så han får i sig lite av det han behöver åtminstone.

Om det är linfrö du är ute efter kanske du kan blanda melassfritt lusernhack eller speedibeet och linfrökaka? Om du vill "götta till det" kanske torkade morötter?
 
Jag gör som @skiesabove blandar själv.

Melassfri lucernhack
loppfrö
mineraler
kli
salt
sojamjöl
ska köpa speedibeet snart också.

Du vet precis vad det är i, du kan ändra förhållandena mellan dem så du får exakt så mycket av varje du behöver. Billigare är det också.
 
Står det på säckarna "7%" osv eller hur ser jag det? Eller hur räknar jag ut det? :-)

Jag vill mest ge för å hålla igång magen, kanske räcker med linfrökaka?
Eller är linklipellets ett bra alternativ?

Vilket märke har melassfri lucernhack? :-)

Tack för era svar!
 
hade också behövt tips på ngt mash aktigt :), mina får nu bara 2dl betfoor, 3msk flytande protect selen E och 30g salt.

och såklart så tycker tanthästen inte om selen tillskottet...
så ngt för att göra maten lite godare vore bra :).

loppfrö hade jag velat peta i dom också men det har dom ratat helt och hållet nu oavsett om jag blöter innan eller blandar i torr.

behöver inte mer protein egentligen och känns onödigt att köpa en hel bal lusern hack bara för att ge en näve som muta.
 
Angående fång så vill jag tipsa om gruppen Biofarmab Thiamin. på Facebook. Jag vet inte om thiamin hjälper (eller stjälper) men jag tycker det finns väldigt mycket läsvärt där inne.
 
Lång tråden :)

Tänkte göra egen mash till min kräsna häst. Har sett i färdiga produkter att de tillfört olja av olika slag (raps, lin osv) och ja funderar på att göra detsamma då ja ändå ger olja som tillskott, men då stötte jag på ett problem.

Hur bereder man detta för att det ska hålla ett tag? Alltså man blandar i alla torrvaror och sedan oljan, men borde inte det bli dåligt efter ett kort tag? Kommer förvara det i sådana lådor med lock från Ikea som är så vanligt idag att förvara foder i så lite luft lär komma in bland fodret.

De färdiga alternativen är de torkade på någe vis efter att oljan tillförts eller har de bara låtit blandningen vara? :)
 
Lång tråden :)

Tänkte göra egen mash till min kräsna häst. Har sett i färdiga produkter att de tillfört olja av olika slag (raps, lin osv) och ja funderar på att göra detsamma då ja ändå ger olja som tillskott, men då stötte jag på ett problem.

Hur bereder man detta för att det ska hålla ett tag? Alltså man blandar i alla torrvaror och sedan oljan, men borde inte det bli dåligt efter ett kort tag? Kommer förvara det i sådana lådor med lock från Ikea som är så vanligt idag att förvara foder i så lite luft lär komma in bland fodret.

De färdiga alternativen är de torkade på någe vis efter att oljan tillförts eller har de bara låtit blandningen vara? :)

Jag har enbart mineralerna färdigblandade, resten blandar jag dagligen.
 
Står det på säckarna "7%" osv eller hur ser jag det? Eller hur räknar jag ut det? :-)

Jag vill mest ge för å hålla igång magen, kanske räcker med linfrökaka?
Eller är linklipellets ett bra alternativ?

Vilket märke har melassfri lucernhack? :-)

Tack för era svar!

Menar du vad det är för näringsinnehåll? Det står på säckarna men inte alltid komplett information. Socker- och stärkelsehalt saknas ofta, och endast tillsatta (inte totalmängd) mineraler redovisas.
 
Menar du vad det är för näringsinnehåll? Det står på säckarna men inte alltid komplett information. Socker- och stärkelsehalt saknas ofta, och endast tillsatta (inte totalmängd) mineraler redovisas.


Ja om jag på något enkelt sätt kan läsa ut hur mycket socker och stärkelse det är i i % :-)
 
Ja om jag på något enkelt sätt kan läsa ut hur mycket socker och stärkelse det är i i % :-)

Det står på baksidan. Om det inte står och det är en råvara så kan du jämföra med samma råvara från andra märken.

Men generellt så är spannmål (vete, havre, korn etc) stärkelserikt.
 
Jag har enbart mineralerna färdigblandade, resten blandar jag dagligen.
Tänkte göra det så enkelt som möjligt för både mig och medryttarna därav varför jag vill blanda i oljan direkt så man slipper mäta upp massa olika saker varenda dag :)

Mineraler och salt tillsätter jag vid sidan av.
 
Jag har enbart mineralerna färdigblandade, resten blandar jag dagligen.
Hade tänkt göra en liknande som Marstall mash då den passar in i foderstaten och hästen äter den men tänkte tillsätta lite extra protein.

Tänkte köpa det färdigt först men efter att enda butiken som säljer de ska lägga ner plus att det är rätt dyrt så tänkte ja att ja lika gärna kunde blanda eget till ett mycket billigare pris :). I den är det rapsolja och det är vad jag ger henne redan så tänkte att jag borde kunna sluta ge henne det vid sidan av om jag får in det i mashen från början :)
 
Lång tråden :)

Tänkte göra egen mash till min kräsna häst. Har sett i färdiga produkter att de tillfört olja av olika slag (raps, lin osv) och ja funderar på att göra detsamma då ja ändå ger olja som tillskott, men då stötte jag på ett problem.

Hur bereder man detta för att det ska hålla ett tag? Alltså man blandar i alla torrvaror och sedan oljan, men borde inte det bli dåligt efter ett kort tag? Kommer förvara det i sådana lådor med lock från Ikea som är så vanligt idag att förvara foder i så lite luft lär komma in bland fodret.

De färdiga alternativen är de torkade på någe vis efter att oljan tillförts eller har de bara låtit blandningen vara? :)

Om du gör egen masch så tror jag nog att man med gott samvete kan blanda minst 5-7 dagar framåt med olja utan problem. Jag tänker om man gör klara hinkar (märkta med veckodag) med masch och olja blandat så ska det ju inte vara några problem. Då kan man ju göra dem den dagen man har minst att göra i stallet eller har mest tid.

Olja tar ju lite tid på sig att härskna (beroende på vilken olja dock) men så kort tid som 7 dagar är det nog inga problem.
 
Om du gör egen masch så tror jag nog att man med gott samvete kan blanda minst 5-7 dagar framåt med olja utan problem. Jag tänker om man gör klara hinkar (märkta med veckodag) med masch och olja blandat så ska det ju inte vara några problem. Då kan man ju göra dem den dagen man har minst att göra i stallet eller har mest tid.

Olja tar ju lite tid på sig att härskna (beroende på vilken olja dock) men så kort tid som 7 dagar är det nog inga problem.
Beror dock på rumstemperaturen. Är det varmt så hade jag inte velat ha det färdigt så långt i förväg innan utfodring.


Men @LuckyMe, ska du blanda allt i en större hink och inte i färdiga portioner så är det ju lätt hänt att oljan och andra vätskor hamnar i botten direkt och gör pellets osv till gegga. Dvs man måste då skaka om/röra om ordentligt innan man tar av det. Smidigare med en portion per hink och bara skaka om innan utfodring.
 
Beror dock på rumstemperaturen. Är det varmt så hade jag inte velat ha det färdigt så långt i förväg innan utfodring.


Men @LuckyMe, ska du blanda allt i en större hink och inte i färdiga portioner så är det ju lätt hänt att oljan och andra vätskor hamnar i botten direkt och gör pellets osv till gegga. Dvs man måste då skaka om/röra om ordentligt innan man tar av det. Smidigare med en portion per hink och bara skaka om innan utfodring.
Kommer göra för en hel månad åt gången o sen bara ta av det varje dag (har inte plats för massa hinkar). Precis som man gör om man köper en färdig påse :)

Men då kanske det är bäst att låta oljan vara och tillsätta den varje dag och bara ta alla torrvaror och blanda ihop dom :)
 
Beror dock på rumstemperaturen. Är det varmt så hade jag inte velat ha det färdigt så långt i förväg innan utfodring.

Absolut! Men jag tänker mig att stall sällan har varmare än vad vi har inomhus där iallfall de flesta har oljan rumstempererad.
 
Absolut! Men jag tänker mig att stall sällan har varmare än vad vi har inomhus där iallfall de flesta har oljan rumstempererad.
Jag förvarar allt i stallet där det är samma temperatur som ute så den här årstiden är det ju max kylskåpstemperatur där inne :)
 
Absolut! Men jag tänker mig att stall sällan har varmare än vad vi har inomhus där iallfall de flesta har oljan rumstempererad.
Ja olja i sin förpackning överlever, men blandat med annat och att man öppnar och stänger locket hela tiden hade jag inte vågat ha framme så länge.
Och t ex min foderkammare blir snabbt varm på sommaren bara av att solen står på genom fönstret.
Men har man det där det är jämn temperatur och i skugga så klarar det sig nog bättre :).
 

Liknande trådar

C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 936
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp