Egen hingst

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Mannagrynet
  • Startdatum Startdatum
M

Mannagrynet

Vad är avgiften om man betäcker med egen hingst?
Är avkomman berättigad att starta i alla lopp och får man uppfödarpremier om man betäcker sitt eget sto med sin egen hingst?

Sv: Egen hingst

Nej,den är inte startberättigad i alla lopp.Inga klassiska lopp,premielopp eller STClopp.Och inga uppfödarpengar.

Nej,den är inte startberättigad i alla lopp.Inga klassiska lopp,premielopp eller STClopp.Och inga uppfödarpengar.

Ändrade inte STC det inför säsongen 2006 och har låtit det kvarstå 2007, alltså att egen hingst = 1A, eller minns jag helt fel?

Dom får visst gå premie och man får uppfödarpengar, dom provade ju att ta ifrån "alla" rättigheter men fick krypa till korset och ge "oss" chansen igen....hur det är med stclopp, kriteriet osv vet jag faktiskt inte...breeders får dom inte vara med i ( krävs ju att hingstägaren betalar in avgiften)

TS..Jag tror att det kostar 8.500 i betäckningsavgift ( jag betäckte ju 2005 och då var det "gratis" ) ring STC, för dom har ju ändrat sig några ggr sen idiotbeslutet 2006

Oförändrat för egenhingstar 2007
Möjligheterna att använda egen ej avelsvärderad hingst på egna ston blir oförändrade 2007. Det innebär att avkommorna har samma starträtt och samma rätt till uppfödarpremier etc. som hästar som är efter kommersiella avelshingstar som klassificerats i stamboksdel 1A.

Intresset för att använda sig egen hingst är ganska stort i Sverige. Under 2006 har cirka 70 egenhingstar tillsammans betäckt runt 300 ston. Mest använd är Adams Hall med 29 ston, Double Eagle U.S. 22, Gallant Baron 16, Big Smoker 12, Kashner Hanover 12, Mr Drew R.L. och Blixt Pointer båda 10 ston.

Dom får visst gå premie och man får uppfödarpengar, dom provade ju att ta ifrån "alla" rättigheter men fick krypa till korset och ge "oss" chansen igen....hur det är med stclopp, kriteriet osv vet jag faktiskt inte...breeders får dom inte vara med i ( krävs ju att hingstägaren betalar in avgiften)

TS..Jag tror att det kostar 8.500 i betäckningsavgift ( jag betäckte ju 2005 och då var det "gratis" ) ring STC, för dom har ju ändrat sig några ggr sen idiotbeslutet 2006

Tack för svaren!! :bow: :bow: :bow:

8500???? :eek: :eek: :eek: Är de inte kloka??

Men betäcker man 10 ston så blir ju kostnaden 850 per sto :D

Men jag är inte säker på hur det eg ligger till med avgiften, har försökt kolla upp men hittar ingen info, det har ju ändrats men jag skulle bli förvånad om dom tagit bort avgiften.

Ja, du har rätt i det Naffa. Men jag kan ta mig själv som exempel - jag skulle också vilja betäcka med min egen hingst (1 märr), men jag vill inte betala så mycket som 8500. Så det är ganska synd, för jag skulle gärna vilja ha en fölis efter honom.

Är ditt föl inte värt mera än 8500? Pincipen är ju ganska irriterande, att dom ska betalt för nåt som redan är ens eget men 8 500 i det stora hela är ju en piss i missisippi mot vad hästen kostar under dens livstid. Jag troa alla betalar samma summa, även om dom betäcker 150 ston...men ta reda på om det fortfarande är så, för jag vet att dom gick tillbaka till det som var innan 2006, denna avgiften vet jag dessvärre inte om den är borttagen el om den är kvar...

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
309
Senast: Unafraid
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
684
Senast: Roheryn
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Mat Jag har läst en hel del om nyttan med riktig Kombucha. Igår drack jag en vansinnigt god sådan, i flaska, från Roots of Malmö, den hade...
Svar
10
· Visningar
587
Senast: Stinaelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka