Eftervård

Noteca

Trådstartare
Jag är lite nyfiken på vad ni mer erfarna distansare gör för eftervård på hästen OCH er själva? Och hur länge eftervårdar ni? (dagar)
Vad gör ni och vad gör ni inte? Vad prioriteras allra först? Och hur gör ni några dagar efter tävlingen, rider ni eller vilar ni? Vad har ni för eftervård då?

Alltid lär man sig något av att få veta hur andra gör. :bow:

Sv: Eftervård

Direkt efter tävling så kyler jag hästens ben med kyllera el isbalsam/spray.
Ev masserar jag rygg, länd och kors med lite arnika. Har gjort det då vi någon gång fått anmärkning på ryggömhet.
Ser sedan till att täcka ordentligt.

Promenerar hästen på kvällen och betar den om det finns gräs. Ser till såd en har fri tillgång på hö och vatten. en hink med vanligt vatten & en med saltvatten.

Duschar ibland hästen på kvällen eller dagen efter, beroende på när vi kommer hem och årstid/väder. Det älskar hon och skänt att få bort allt intorkat salt & smuts från pälsen.

Lindar benen till natten och håller koll på hästen så den äter, dricker & bajsar/kissar som den ska.

Dagen efter "är allt som vanligt" i regel, hon har alltid varit pigg & fräsch. Brukar longera eller skrittmotionera henne då. Sedan får hon ett par dagars vila och sedan rider vi i regel som vanligt igen.

Är sämre på att ta hand om mig själv, typiskt för dom flesta ryttare skulle jag tro? Stretchar ibland och får lite massage av sambon.

Sv: Eftervård

Tack för svaret! Jo, det är väl lite typiskt att inte ta hand om sig själv lika omsorgsfullt som hästen... Jag gör det inte heller... Med hästen gör jag ung som du. Fast jag masserar och har på arnika på rygg, länd alltid. Lindar över natten gör jag däremot inte, har bara på BlueLotion direkt efter ritten (eller kyllera).

Nån mer som kan dela med sig?

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 545
Hästvård Det börjar bli dags att kastrera min lille huligan men jag tvekar lite eftersom jag får så olika bud när det gäller eftervården. Jag har...
Svar
14
· Visningar
1 801
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 413
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka