eftersökshund

Ela

Trådstartare
Hur utbildar man sin hund till eftersökshund??? Hörde att det finns dåligt med hundar som kan söka efter skadat vilt så nu vill jag veta hur man utbildar hunden och vad som krävs.

Alla tips mottages tacksamt

Sv: eftersökshund

Nu vet jag ju inte vad du gjort med din hund, men viltspår måste du nog börja med och kanske man behöver bli viltspårchampion.
Jag vet inte, men att börja med viltspår är nog ett måste.

Det finns ingen direkt utbildning, kan din hund hitta skadat vilt så låt den göra det. Träna hunden genom att spåra. Viltspår, mycket viltspår. Det bästa är ju om hunden får öva på en riktigt skadat djur. Ta kontakt med jaktlaget där du bor!

Om det är eftersöksdiplomet du menar så är det andra meriter du måste ha också:-)

Lycka till!

//Gilly

Malmös viltvårdsförening anordnar kurser i eftersök för personer med jägarexamen. Men det är kanske lite långt för dig att åka ;)så kolla med din lokala viltvårdsförening!

Det finns ingen direkt utbildning, kan din hund hitta skadat vilt så låt den göra det. Träna hunden genom att spåra. Viltspår, mycket viltspår. Det bästa är ju om hunden får öva på en riktigt skadat djur. Ta kontakt med jaktlaget där du bor!

Om det är eftersöksdiplomet du menar så är det andra meriter du måste ha också:-)

Lycka till!

//Gilly

Det finns definitivt utbildning. Ju fler eftersöksekipage som skaffar sig det innan de ger sig ut och letar "blint" - desto bättre. Det är massor man som förare kan göra för att få ett lyckat eftersök. På plats genom att man kan läsa skadeplatsen och det skadade djuret rätt, och innan i träningen av hunden. Genom okunskap kan man gå bet på eftersök, vilket inte är ovanligt tyvärr.

Folk ger sig i många fall ut med inställningen att hunden fixar allt. Hundar är visseligen fantastiska, men man behöver ha kunskap som förare i hur man bäst stegrar svårighetsgraden på träningen för att bygga upp den uthållighet och erfarenhet som hunden behöver för att reda upp svåra spår. Dessutom är det bra om man som förare lär sig läsa skadeplatsen för att kunna avgöra var djuret är skadat och hur illa. Det avgör nämligen hur eftersöket ska läggas upp. Ska man gå på direkt eller vänta på lega? Hur ligger vind och terräng? Hur beter sig det djurslag vi söker efter när det är skadat? Behövs det en extra avfångningshund? Passkyttar? Många är de beslut som behöver fattas för att eftersöket ska bli så lyckat som möjligt - dvs med så snabb avlivning som vi bara kan fixa.

Till TS: Jag gick min eftersöksutbildning hos Hunting Assistance i Leksand, och det var en kanonbra kurs. Nu hittar jag inte deras hemsida så jag vet inte om de fortfarande är igång. Vänd dig annars till jägareförbundet, de har pelj på vilka som har utbildningar.

Lycka till!

Ja, förarutbildningar finns det, men jag uppfattade det som att ts frågade om hundutbildningar. Och vad jag hört så får du använda din hund när du anser att den är redo. Har du ingen erfarenhet av jakt/eftersök ska du naturligtvis ta hjälp!

//Gilly

tack för svar och länkar :bow: ska genast kolla upp detta närmare

Liknande trådar

Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
1 069
Senast: bobbbo
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 958
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 907
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Undrar hur ni gör efter stallet med era hundar. Leriga från topp till tå oftast, speciellt okt-april Tvättar ni dom med schampo varje...
Svar
19
· Visningar
1 232
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka