Eftersatt kattunges utveckling?

Ms Sally

Trådstartare
Jag har en liten räka hemma sedan en vecka drygt. Hon är nu ca 4 månader gammal, men är i kroppen som en liten, mager 3 månaders kattunge, väger 1,1kg (knappt). Jag vet att kroppen kompensatoriskt oftast klarar att ta igen en sån här "svacka" om det inte gått för lång tid, så jag är inte så orolig. Men just tänder och tandömsning undrar jag lite över; kommer hon att börja ömsa tänder senare än normalt? Jag ser inga nya tänder ännu, men hon avskyr verkligen all hantering som har med koll av ögon, mun etc så vi tränar lite långsamt där.

Vi har henne under veterinäruppsikt, så hon får nu all upptänkligt stöd, hälsokontroll samt mat minst 6 ggr per dygn etc.

Sv: Eftersatt kattunges utveckling?

Än så länge är det väl kanske lite tidigt för att tänka på tandömsning, den brukar väl sätta igång något senare än vid 4 månaders ålder. Huruvida hennes eftersatthet kommer påverka tandömsningen kan bara tiden utvisa. Tänderna brukar bytas ut någon gång mellan 3 och 7 månaders ålder. Min erfarenhet är att man oftast märker det runt 5-6 månaders ålder så än så länge är hon iaf inte onormal på det området.;)

Sv: Eftersatt kattunges utveckling?

Njae, jag är ju fundersam på hur tänderna/anlagen ev tagit skada. Men den som lever får se... Tänkte om det är någon som vet, som kanske har haft hand om eftersatta o/e vanvårdade kattungar.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 334
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar