Efterfrågan av kallblod?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare dolphinsmile
  • Startdatum Startdatum
D

dolphinsmile

Va in och kikade på sleipner.org och på deras annonssida och blev väldigt förvånad över vilka höga priser många begärde för sina hästar. Särskilt ettåringarna.. När man sedan tittar på stammen tycker jag inte många av dom är speciellt bra heller.. Kika in själva så får ni se..

http://www.sleipner.org/kallblodsborsen/index.php?typ=1

Är efterfrågan verkligen så stor så att man får så mkt betalt?? :eek:

Sv: Efterfrågan av kallblod?

Tyckte det var en som verkligen hade... ja höga priser för unga hästar med totalt ointressant stostam! Visst fräsig pappa... men nej aldrig det priset för den stammen.

Vad man vill ha o vad man får brukar ju inte överensstämma med varandra.

Reagerade också över en del priser.

KL
Nu är jag varken speciellt intresserad :o eller insatt i kallblodssporten men 15 000 kr för Viktina kan väl inte vara fel? Oavsett om man vill ha den för tävling, avel eller som ridhäst? Med mödernet från norska Viktoria måste en sådan bli mycket intressant i aveln. Tycker jag...
(kanske skulle köpa...? :D)
Jag tycker de flesta kallblod ligger högt i pris oavsett användningsområde.

Ja.. de var en av annonserna som var lite väl.. men annars tycker jag nästan alla var lite väl höga.. Jag menar när jag ska sälja mitt föl i vinter så blir jag lycklig om jag får 20 papp.. Eller är de jag som har fel bild på marknaden?

de är möjligt.. ja kollade inte så mkt på de äldre utan mest på ettåringarna.. eftersom de är mest intressant för mig..

men som du säger så tycker jag nästan att avelsston är konstigt billiga istället..

Man får generelt mycket sämre betalt för ston än för hingstar. Detta framgår speciellt tydligt bland kallbloden. Jag skulle nog uppskatta att det rör sig om betydligt mer än dubbla pengarna för en hingst med samma stam och exteriör än för ett sto... Tyvärr.

Priserna på kallbloden måste upp och att sätta ett högt försäljningspris kanske är ett sätt.
Jag tror att man kan få lite mer betalt med ett högt utgångspris än med ett lågt.

Kan man ingenting om avel, eller trav för den delen, kanske man är villig att betala aldeles för dyrt för en häst efter tex Järvsöfaks bara för att det är Faksen.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 958
Senast: Mia_R
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 050
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På turridningen jag jobbar tar vi emot alla slags ryttare för en 2-timmars ridtur (skritt för nybörjare och trav om dom vill. Galopp...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
10 628
Senast: kryddelydd
·
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 973
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hudvårdstråden 2
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Härnösand

Hund, Katt, Andra Djur