efter träning

A

Anna_88

Efter träning, vad är då bäst att lägga på en svettig häst? Ett fleecetäcke eller ett svätttäcke (då menar jag ett sådant med hål i, yp som ett nät) Om det är svätt täcket, ska jag då lägga halm under eller räcker det med täcket?

skulle vara bra att veta :)

Sv: efter träning

jag skulle nog lägga på ett lättare fleecetäcke samt promenera runt tills svetten lagt sig...!
har för mig att man iaf inte ska ställa en svettig häst i boxen direkt..?

jag tycker att ull täcke är de bästa faktiskt!

det suger svetten och lägger det ovanpå, kalas bra.
och dessutom är det varmt!

halm under?
de har jag aldrig hört talas om, låter väldigt konstigt.!

Först hade jag skrittat av hästen tills den nästan torkar. Jag skrittar av min häst minst 15-20 min. Han är rakad så han blir torr efter 10 min.

Men sedan hade jag lagt på ett ulltäcke nu när det är så kallt, men han är oftast torr och blir inte så svettig efter jag ridit eftersom han är helrakad.

På sommaren så spolar jag av honom och släpper ut han i hagen, då värmer solen så skönt så då torkar dom fortare.

Eve: Det står i dom gamla böcker att man kan ha halm under täcket, men det var kanske förr man gjorde så:D

Skulle aldrig få för mig att ställa in en svättig häst i boxen! Jag brukar också skritta av hästen i ca en kvart, då är han nästan torr, men fortfarande lite fuktig. Jag vill inte släppa ut honom så i hagen med vintertäcket på, så då tänkte jg bara kolla vilket täcke som va bäst att ha tills han torkat helt å kan gå ut till dom andra.

Men tack, då vet jag det :) När jag redpå en ridskola får ca 10 år sedan så skulle vi lägga lite halm innanför täckena när hästarna var svättiga, men ja, det är nog ett gammalt knep :)

mina fleecetäcken gör likadant. transporterar ut fukten till utsidan och är varma mot hästen.
för bättre cirkulation av luften (det man vill åstadkomma med halm mellan häst och täcke) närmast hästen kan man dock ta ett nätsvettäcke och sen ett fleece ovanpå

Jag tycker bra om fleecetäckena men håller med om att ylletäckena är bäst.
Använder mest fleece hemma och ylle på tävling då han gärna skitar ner sig hemma och fleecen är så lätt att tvätta.

Halm under täcket är riktigt bra.
De håller värmen bra!

Var på ett ställe där dem hade utestall och när det var jättekallt ute så fick dem halm under täcket mellan fleece och regn.

Om det är svätt täcket, ska jag då lägga halm under eller räcker det med täcket?

skulle vara bra att veta :)

:rofl::rofl::rofl: Det var så man gjorde på den gamla goda tiden! Men det funkar faktiskt bra att göra så! Detta för tankarna till den tiden då ett regntäcke till häst bestod av nylon!:D

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
569
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
284
Senast: Lavinia
·
Utrustning Har ett sådant fr förra hästen som inte är använt spec mkt (oklart i regn faktiskt). Haft det 2 ggr på nya hästen när det regnat, o han...
Svar
1
· Visningar
265
Utrustning Ska införskaffa mig ett flugridtäcke eftersom hästen blir helt stissig av alla insekter som är runt om. Men vilket är det bästa? Han är...
Svar
2
· Visningar
377
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama