Efter operation?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare papapaya
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 504
P

papapaya

Ni som fått era hästar opererade för navelbråck, vad var det för behandling efteråt? hur länge boxvila och så vidare.?

Sv: Efter operation?

Min stod kvar på kliniken i två veckor efter operation och stygnen togs innan hon fick åka hem. Detta för att hon slutade äta dagarna innan operationen annars skulle hon åkt hem ca fem dagar efter operationen. Operationen var bokad men jag fick åka en vecka tidigare då hon slutade att äta och blev hängig. Mycket möjligt att en liten tarmslynga åkt ner i bråcket så kliniken tyckte det var lika bra att göra operationen omedelbart.

Sedan skulle hon stå i sjukhage i tre veckor till hemma tror jag. Hon var riktig jobbig, full med överskottsenergi och bockade runt både inne i box och sjukhagen, reste sig och sparkade i väggar och staket. Verkade inte riktigt ha tid att äta, slängde mest runt höet. Hon fick bara lite betfor, grovfoder och rikligt med halm samt grenar och andra leksaker, alltid kompisarna i närheten men det hjälpte inte. Och fjärde dagen hemma hoppade hon ur sjukhagen och for runt som en tok på stallplan så då fick hon gå ut i hagen igen :o

Borde väl kanske bett om lugnande men trodde väl inte riktigt hon skulle vara så jobbig. Dessutom hämtade jag henne en torsdag, på fredag kom det ca en halvmeter snö sen var det helg och mer snö och hon skuttade ut på måndag morgon så då var det ju så dags.

Givetvis höll jag koll på såret och pratade med DV men eftersom hon hoppat ur och bockat runt en lång stund så borde såret klara hagvistelse. Det var dessutom rejält med snö och alltså rent och fint i hagen. Och hon höll sig lugnare i hagen än vad hon gjorde inne. Inga komplikationer tillstötte och hon har inte haft några problem med magen sedan dess.

Senast ändrad:

okej, tack för svar, hur gammal va hon när hon blev opererad och hur stort va bråcket ungefär?

Skulle ha tagit bort ett för ett tag sedan men som tur var så ansåg dom att det var så litet att det var lika bra det fick sitta kvar.Men då pratades det om boxvila 4 veckor har jag för mig,och sedan liten hage ytterligare två veckor minst.

Hon var sju månader och en vecka ganska exakt, vägde 283 kilo då (halvblod). Bråcket var ganska stort, 3 cm enligt distriktsveterinären som absolut menade att de måste opereras. Jag vet inte om 3 cm anses stort men enligt DV var det stort.
Pratade med kliniken redan när hästen var en månad gammal men kliniken menade att det är bra om fölet är avvant och gärna ett halvår innan operation. Så länge fölet inte visade några tecken på kolik och växte normalt skulle jag avvakta. Och hon mådde alldeles utmärkt fram till en vecka innan den planerade operationen

Till skogstroll
Jo det var meningen att hon skulle stå i sjukhage i tre veckor till efter de två veckorna i box på kliniken men det gick inte enligt plan här direkt. Så 5-6 veckors vila verkar vara det vanligaste men hon var så stirrig i sjukhage och box och åt dåligt så när hon hoppade ut blev det som det blev. Hästen fick inga men av det vad jag har märkt i alla fall det är snart tre år sedan operationen och jag har henne fortfarande kvar.
Men skulle jag någon mer gång i framtiden operera en häst för navelbråck skulle jag överväga konvalecens stall

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
600
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat... 2
Svar
20
· Visningar
2 035
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
500
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
395
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka